מה אומר החוק על פינוי שוכר מהדירה?

מה אומר החוק על פינוי שוכר מהדירה היא שאלה חשובה לבעלי דירות ונציגיהם בישראל, שכן לעיתים השכרת דירה או נכס אינה הולכת חלק ונדרשים הליכים משפטיים כדי להחזיר את השכרת הדירה וההכנסות בגינה למסלול. 

מה אומר החוק על פינוי שוכר מהדירה

אילו מקרים יכולים להביא לפינוי שוכר וכיצד מומלץ להתגונן מראש?

פינוי שוכר מהדירה עלול להתבקש במגוון מצבים בהם השוכר פועל באופן המפר את החוזה. הסיבה הנפוצה ביותר היא אי תשלום שכר הדירה במועד או בכלל, ואולם כל הפרה שתוגדר בחוזה כמהותית עשויה להביא לפינוי, בתוך כך הפרעה לשכנים, אי תשלום חשבונות או ארנונה, גרימת נזק לדירה או השכרתה בשכירות משנה ללא רשות. 

כדי להעלות את הסיכויים שבית המשפט יפסוק בעת הצורך על פינוי מומלץ לציין מהי הפרה מהותית עבורכם מפורשות בחוזה, לכן יש חשיבות רבה לערוך את הסכם השכירות בעזרת מומחה לתחום אשר בעל ניסיון בתחום, שכן חוזה טוב עשוי לשרת אתכם היטב בסיטואציות מורכבות מול שוכרים בעייתיים וקל וחומר בדרישה מצדכם לפינוי הדירה.

מה אומר החוק על פינוי שוכר מהדירה?

עקב ריבוי הליכים ארוכים שהביאו להפסדים כספיים רבים החליט המחוקק להתייחס ישירות לסיטואציה של שוכר סרבן ולחוקק הליך משפטי מהיר יחסית לפתרון הבעיה. כעת לשאלה מה אומר החוק על פינוי שוכר מהדירה יש תשובה ושמה "תביעה לפינוי מושכר", וכל מטרה היא פינוי מיידי של המושכר. 

במידה ושוכר יסרב לפנות את המושכר גם לאחר קבלת התביעה על ידי בית המשפט יכול המשכיר לפתוח תיק בהוצאה לפועל כנגדו, כך שאם ימשיך השוכר בסירובו אנשי ההוצאה לפועל יפרצו לדירה ויחליפו את המנעול. ההליך אפשרי בחוזה שכירות בלתי מוגן, וזוהי נקודה נוספת שחשוב לשים אליה בעת כתיבת החוזה. 

לעומת תנאי חשוב זה בהסכם השכירות, תנאים הכוללים עשיית דין עצמי פעמים רבות ריקים מתוכן, ולכן אין להסתמך עליהן ומומלץ להימנע מהם מראש. תנאים כגון: מתן רשות לבעל הדירה או מי מטעמו לפרוץ למושכר ולפנות בעצמו את השוכר במידה ויפר את החוזה, או מתן הרשאה לנתק את הדירה מחשמל או מים, לא רק שאינם תקפים מבחינה חוקית, אלא עשויים לפגוע במשכיר ולהביא לסעדים משפטיים כנגדו אשר עשויים להיות מתורגמים בפיצויים כספיים שונים לשוכר, למרות סירובו.

סיכומו של דבר

שוכר סרבן מייצר למשכיר התמודדות לא קלה, והשאלה מה אומר החוק על פינוי שוכר מהדירה מקבלת חשיבות עצומה כשהיא מתרחשת. מומלץ כבעלי נכסים להשכרה לערוך חוזה אשר האינטרסים שלכם מוגנים בו היטב, וכזה שחלילה לא עשוי לפגוע בכם. יש לציין כי החוק מיטיב דווקא עם הצד שלא ערך את החוזה כשיש צורך לפרשו עקב אי בהירות, ולכן מומלץ מאוד לתת את הדעת על כך בעת עריכת החוזה.    

עורך דין ניר אביבי בעל תואר LLM והמשרד בראשותו מתמחה בדיני מקרקעין, דיני חוזים, משפט אזרחי – מסחרי וכן בייצוג בערכאות המשפטיות השונות. לקוחות המשרד מקבלים ליווי וטיפול בקשת רחבה של עסקאות מקרקעין ונדל"ן, ייצוג בתים משותפים וכן ייצוג בפרוייקטים של התחדשות עירונית. 

עורך דין ניר אביבי הינו חבר בוועדת מקרקעין השייכת ללשכת עורכי הדין, ומשרדו מתמחה בנוסף בהפרת חוזים ותביעות משפטיות, ובעריכת חוזים מסחרים והסכמים לחברות ועסקים.

Facebook
WhatsApp
Email
Print