חטיפת ילדים אמנת האג

הנושא של חטיפת ילדים לרוב מתעורר בין שני בני זוג המצויים בסכסוך גירושין, כאשר אחד מבני הזוג טס עם הילד למדינה אחרת ולא שב ובכך פוגע גם בילד החטוף וגם בזכויות ההורה השני.

מדובר בסיטואציה מורכבת וסבוכה המשיקה למערכות משפט ודינים שונים במדינות זרות ולא פעם הנושא מגיע גם לפתחם של בתי המשפט בישראל.

חטיפת ילדים אמנת האג

אמנת האג

חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), תשנ"א 1991, היא אמנה שבבסיסה מצוי עיקרון טובת הילד ושמטרת העל שלה היא להחזיר מהר ככל הניתן את הילדים החטופים למדינה המהווה עבורם את מרכז חייהם הטבעיים וכן לדאוג כי זכויות המשמורת והביקור שלהם יכובדו ולא ייפגעו.

האמנה עושה זאת באמצעות מערכת של כללים והוראות היוצרות אחידות ודרכי פעולה זהות במדינות שהן צד לאמנה ביחס לנושא חטיפות הילדים וכיצד רשויות החוק והמנהל במדינה צריכות לטפל בנושא.

ישראל, כמו גם מרבית מדינות המערב וחלק ממדינות אסיה ואפריקה הן צד לאמנה וניתן לראות את הרשימה המלאה של המדינות החברות באתר משרד המשפטים.

מה עושים במקרה של חטיפת ילד מישראל 

בישראל, הגוף האחראי על טיפול בנושא חטיפות ילדים, היא המחלקה לעניינים בינלאומיים במשרד המשפטים וזהו הגוף שיש לפנות אליו במקרה שעולה חשש לחטיפת ילד מישראל למדינה אחרת.

מכיוון שישראל היא צד לאמנה, הרי שהיא עובדת בשיתוף פעולה עם המדינות האחרות שהן צד לאמנה כך שככל והילד החטוף נחטף למדינה שגם היא צד לאמנה, איתורו יהיה קל באופן יחסי.

המחלקה, בשיתוף ההורה תפעל לפתיחת הליכים משפטיים להשבת הקטין החטוף במדינה שבה הוא שוהה, כאשר אפשרות נוספת היא פנייה לעורך דין פרטי במדינה שבה שוהה הילד החטוף או פניה לעורך דין ישראלי העוסק בדיני המדינה שבה שוהה הילד החטוף ופתיחה בהליכים משפטיים באופן עצמאי.

כך יהיה גם במקרה ההפוך, של חטיפת ילד ממדינה זרה לישראל. כמו כן, יש להגיש תלונה במשטרת ישראל על חטיפת הילד בכדי שהמשטרה תוכל לפתוח בחקירה פלילית בנושא. 

הליך השבת הילד למדינה ממנה נחטף

השבת הילד למדינה ממנה הילד נחטף כרוכה לרוב בהליך משפטי במדינה שבה הילד שוהה.

כך למשל, אם הילד נחטף ממדינה אירופאית לישראל, תוגש תביעה להשבת קטין חטוף בישראל, המצויה בסמכות בית המשפט לענייני משפחה.

בית המשפט יצטרך להכריע במהירות וביעילות בנושא החזרת הילד או השארתו בארץ כאשר העיקרון המנחה את בתי המשפט הוא עיקרון מרכז חייו הטבעיים של הילד.

למעשה, בית המשפט צריך לבחון, מנקודת מבטו של הילד, היכן מצוי מרכז חייו, אשר אליו יוחזר הילד למעט במקרים חריגים שקבועים באמנה.

ככל והילד נחטף מישראל למדינה אחרת ולאחר פניה לרשויות הרלוונטיות בארץ, יש להגיש תביעה להחזרת הילד לישראל ורצוי לעשות זאת באמצעות ליווי עורך דין העוסק בתביעות מסוג זה ובעל ניסיון בכך.

לקבלת ייעוץ משפטי פרטני הנכם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם.

Facebook
WhatsApp
Email
Print