תביעה לסעד הצהרתי

מהי תביעה לסעד הצהרתי?

כאשר יש מחלוקת על זכויות ו/או חובות של גוף, חברה או אדם מסויים כלפי מישהו אחר, ניתן להגיש תביעה למתן סעד הצהרתי לבית משפט על מנת שיקבע האם החובות ו/או הזכויות הנדרשות אכן קיימות.

לדוגמא, למשרדנו הגיע זוג צעיר אשר התקבלו כחברים באגודה שיתופית ביישוב יוקרתי במרכז הארץ. לאחר מספר שנים הסתכסך הזוג עם אחד מחברי הועד באגודה, ולמצער ובעקבות זאת האגודה השיתופית החליטה שהזוג איננו חבר אגודה יותר. הדבר נפל עליהם כרע ביום בהיר ובפועל גם ההחלטה וההודעה ללקוחות המשרד נעשתה לטענתם בחוסר סמכות. במקרה כזה, בנוסף לסעדים נוספים כגון פיצויים וצו עשה מבית המשפט, נכון היה לבקש מתן צו הצהרתי מבית המשפט המוסמך אשר יקבע שבני הזוג עדיין חברים באגודה ויורה לאגודה השיתופית להתייחס אליהם כאל חברי אגודה לכל דבר ועניין.

זוהי רק דוגמא אחת למצבים בהם נדרש בית המשפט להכריע האם זכויות כלשהן או חובות כלשהן קיימות לבעל דין, ולתת סעד הצהרתי שיקבע בהתאם ויחייב את הצדדים לתביעה.

תביעה לסעד הצהרתי – מתי נכון להגיש ולאן?

פעמים רבות מגיעים למשרדנו לקוחות אשר לא יודעים כלל שהסעד המתבקש הוא סעד הצהרתי מבית המשפט. פעמים רבות סעד הצהרתי מתלווה לסעדים נוספים שמבקשים מבית המשפט באותו העניין, כמו למשל, מתן צו עשה. צו עשה שמוגש יחד עם סעד הצהרתי, יכול להיות למעשה הסעד שמבקשים מבית המשפט לאחר שבית המשפט יתן את הסעד ההצהרתי. לדוגמא, אם במקרה שתיארנו לעיל, בית המשפט הכריז שבני הזוג אכן חברי אגודה וחברותם לא פגה, אז הסעד של צו עשה יכול שיבקש מבית משפט להורות לאגודה השיתופית לעשות פעולות מסויימות עבור בני הזוג עקב הסעד ההצהרתי שניתן. כמו למשל צו עשה לחייב את האגודה לקבל את ילדיהם של בני הזוג ללמוד במוסדות החינוכיים במושב, צו עשה שיורה לאגודה לשתף את החברים בהגרלות למתן שטחים, וכו'.

את הסעד ההצהרתי ואת הצו עשה ניתן להגיש באותה התביעה כסעדים מקבילים שיוגשו באותה התביעה לבית המשפט המוסמך.

לגבי הסמכות העניינית של בית המשפט, הגשת התביעה לסעד הצהרתי תוגש לבית המשפט המתאים בהתאם לדין. לדוגמא, במקרים שמדובר בסעד הצהרתי להכרעה בבעלות על מקרקעין, תוגש התביעה ככל הנראה לבית המשפט המחוזי שבאיזור הנכס ו/או מקום הנתבע, בעוד שאם מדובר בסעד הצהרתי שאינו קשור לבעלות במקרקעין, התביעה תוגש ככל הנראה לבית משפט השלום.

עורך דין ניר אביבי – הגשת תביעה לסעד הצהרתי

עורך דין ניר אביבי בעל תואר שני במשפטים LLM מאוניברסיטת בר אילן ומתמחה במקרקעין וניהול הליכים משפטיים בתחום המקרקעין.

משרדנו מתמחה בין היתר בהגשת תביעות ובניהול ערכאות משפטיות בתחום המקרקעין והזכויות במקרקעין וכפועל יוצא מכך בתביעות לסעד הצהרתי, תביעה לצו עשה, תביעה לבעלות במקרקעין, הפרת חוזה מכר ועוד.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עו"ד ניר אביבי וצוות המשרד, התקשרו לטל' 077-7298914 או השאירו את הפרטים בטופס צור הקשר באתר.

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print