הגשת תביעה לצו עשה

משרדו של עו"ד ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעות משפטיות ובין היתר בהגשת תביעה לצו עשה. לייעוץ משפטי צרו קשר!

בקשה לפיצול סעדים ומיצוי הליכים  בהגשת תביעה לצו עשה

תביעה לצו עשה הינה תביעה לקבלת סעד שאינו כספי מבית משפט. צו עשה הוא למעשה צו שמוציא בית משפט, ויכול להיות בתחומים שונים ובנוגע לסכסוכים אזרחיים שונים.

חשוב לציין שכאשר מגישים תביעה לצו עשה, יש להחליט טרם הגשת התביעה האם מגישים את התביעה בשילוב של תביעה כספית, או שמגישים את התביעה לצו עשה בצירוף בקשה לפיצול הליכים, על מנת שהתובע יוכל לשמור על זכויותיו לתבוע מן הנתבע בגין עילות אחרות כגון: פיצויים, תביעה כספית וכו'.

הסיבה לכך הינה עקרון יעילות הדיון ומה שנקרא: "השתק עילה" ו"השתק פלוגתא", והם למעשה העקרונות שיש למצות את כל ההליכים בגין כל העילות בגין אותם הנושאים הקשורים לסכסוך נשוא התובענה, באותה תובענה. במה דברים אמורים: לדוגמא סכסוך שכנים, שבו שכן א' גורם לנזקים עקב רטיבות לדירה של שכן ב'. שכן א' מסרב לתקן את נזקי הרטיבות בדירתו. מה עושה שכן ב'? שכן ב' מעוניין להגיש תביעה נגד שכן א', אך מעוניין בשלב הראשון לחייב את שכן א'  לתקן את פגעי הרטיבות, ורק בשלב השני לתבוע פיצויים לאחר שידע לעמוד את הנזק שגרמו נזקי הרטיבות לדירתו של שכן ב'. במקרה כזה, שכן ב' יגיש תביעה לצו עשה מבית המשפט אשר בה יתבקש בית המשפט לחייב את צד א' לתקן את פגעי הרטיבות בדירתו הגורמים נזק לשכן ב', אך במידה ושכן ב' יגיש את תביעתו לצו עשה לבית המשפט, ללא בשה לפיצול סעדים, על פי החקיקה והפסיקה, שכן ב' יהיה מושתק בעתיד לתבוע את שכן א' בגין פיצויים (השתק עילה). במידה ושכן ב' מעוניין לשמור לו את הזכות לתבוע משכן א' פיצויים, על שכן ב' להגיש ביחד עם כתב התביעה נגד שכן א', בקשה לפיצול סעדים, בה שכן ב' מבקש מבית המשפט לאפשר לשכן ב' להגיש בשלב הראשון את התביעה לצו עשה, ורק בשלב השני ויותר מאוחר, את התביעה הכספית. שוב, במידה ולא יפעל כך שכן ב', בית המשפט עשוי שלא לקבל את תביעתו לפיצויים אשר תגיע בהמשך ככל הנראה.

החשיבות של תביעה לצו עשה

היתרון הגדול של תביעה לצו עשה, הינו העובדה כי צו עשה הוא בדרך כלל תביעה מהירה יותר מתביעה "רגילה" שבדרך כלל מתבטאת בערך כספי כלשהו. בתביעה לצו עשה, הדיון הוא ממוקד ובדרך כלל יותר יעיל מאשר תביעה כספית ו/או תביעה אחרת. תביעה לצו עשה יכולה שתהיה בכל סוגי הערכאות כמעט ובבתי המשפט השונים ולמעשה תביעה לצו עשה הינו סגנון מאוד פופולארי של תביעות.

הרבה פעמים תביעה לצו עשה מוגשת במקרה שבהם הסכסוך בין הצדדים הגיע לכדי מיצוי מבחינת פתרון הסכסוך בכוחות הצדדים. ועל כן כאשר רוצים להביא דברים לידי פיתרון, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להגיש תביעה לצו עשה.

משרדנו מתמחה בהגשת תביעות לצו עשה וכמובן שגם בתביעות כספיות. כמו כן משרדנו מתמחה בתביעות, ליטיגציה (ייצוג בבתי משפט) וייצוג בערכאות שונות.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי בעניין הגשת תביעה לצו עשה, צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print