תביעה על פגמים בדירה

לא פעם פונה למשרדנו לקוחות אשר רכשו דירה ממיטב כספם, ולאחר זמן מה החלו להופיע פגמים שונים בדירה כגון: נזקי רטיבות, סדקים בקירות, איטום לקוי בדירה ועוד.

לצערנו מדובר בתופעות שכיחות ולכן חשוב לדעת מה ניתן לעשות במצבים בהם נרכשה דירה חדשה או דירה מיד 2, ולאחר זמן מה החלום הופך לסיוט.

חשוב מאוד לנסח הסכם מכר שיגן על הקונה

הסכם המכר, או, ההסכם קנייה ורכישת דירה, הינו הסכם חשוב ביותר שיש לשים עליו דגש רב. מדוע? מפני שכאשר הסכם המכר מנוסח באופן מקצועי ע"י עורך דין שמתמחה בדיני מקרקעין ובמכירה וקנייה של דירות, הוא מכיל בתוכו סעיפים רבים וסייגים אשר תפקידם הוא לשמור על קונה הדירה בכל מה שקשור למצב הדירה לאחר הקניה ואחריות המוכר בעניין זה.

הסכם המכר צריך להכיל תמיד את החבויות של המוכר כלפי הקונה, להתייחס לדברים ומתקנים אשר דורשים תיקון ו/או התייחסות מיוחדת בהסכם המכר ולאחריו, ולמעשה, הסכם מכר אשר כתוב באופן מקצועי וע"י עו"ד מנוסה בתחום, חשוב שיהיה מנוסח באופן כזה שלא מותיר לפרשנות דברים כגון: אחריות המוכר על פגמים בדירה, האם קיימים פגמים גלויים ו/או ידועים בדירה? מה קורה כאשר מתגלים פגמים סמויים בדירה לאחר המכירה? ובכלל, וכמובן עוד סעיפים נוספים שבהם מסדירים הצדדים את היחסים ביניהם ואת החבויות והזכויות של כל צד מהסכם המכר למכירת הדירה.

 תביעה על פגמים נסתרים בדירה

מנסיוננו, רוב התביעות שמתבצעות עקב פגמים בדירה, נעשות בעקבות פגמים נסתרים שמתגלים בדירה לאחר תהליך הרכישה. במקרה של פגמים נסתרים בדירה, ניתן לתבוע לפי חוק החוזים תרופות, שכן מדובר על הפרת חוזה במקרים מסויימים, וההלכה בפסיקה באופן חד משמעי מאפשרת לרוכשי דירות שניזוקו מפגמים נסתרים בדירה, לתבוע את המוכר.

קניית הדירה במצב AS IS – האם נחסמת  האפשרות לתבוע עקב פגמים בדירה?

אם פעם היה נהוג לומר כי במידה ובהסכם המכר, כתוב שהקונה רוכש את הדירה במצב AS IS ועקב כך הינו מוותר על כל תביעה ו/או דרישה בגין פגמים נסתרים ו/או גלויים בדירה, היום המצב שונה לחלוטין.

הפסיקה התייחסה לעניין זה, והדגישה לא פעם ולא פעמיים, כי אם בעבר הגישה השלטת בבתי המשפט היתה על פי המשפט הרומי העתיק: "ייזהר הקונה", אז היום המשפט הנכון הוא: "ייזהר המוכר", כלומר, על המוכר לקיים את חובת תום הלב במכירה דירה ואין יותר מצב שבו הקונה רוכש "חתול בשק", והמוכר ירוויח מכאן ומכאן.

על המוכר והקונה לקיים את חובת תום הלב בעת רכישת / קניית דירה 

עקרון תום הלב הינו עקרון חשוב ביותר בדיני החוזים ככלל, ובתחום המקרקעין ורכיששל דירת מגורים בפרט. עקרון תום הלב הינו עקרון על שיש ליישם והוא מוזכר במקומות רבים בפסיקה. לענייננו, את עקרון תום הלב יש ליישם קודם כל בעת המשא ומתן (סעיף 12 לחוק החוזים – חלק כללי). המשמעות היא שעל שני הצדדים: הקונה והמוכר, לנהוג באופן הוגן כלפי כל צד. לדוגמא, במידה המוכר יודע על פגם כמו למשל רטיבות בדירה, והוא אינו מספר לקונה, מדובר הפרה של חובת תום הלב ועל כן המוכר עובר על סעיף 12 לחוק החוזים והדבר יכול להיות לרעתו עת יחליט הקונה לתבוע את המוכר על פגמים בדירה.

סעיף נוסף בחוק החוזים- חלק כללי, הינו סעיף 39 אשר מתייחס לקיום החוזה בתום לב. כלומר, כל צד לחוזה צריך לקיים את החוזה בתום לב ובאופן אמיתי וכנה. 

כשאין מנוס – מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתביעה על פגמים בדירה

לאור כל האמור במאמר זה, כאשר מתגלים פגמים נסתרים בדירת מגורים לאחר הקניה, אין ספק שמדובר במפח נפש גדול ובעגמת נפש לא מבוטל. אך עדיין, יש לזכור כי לא מדובר בגזירה משמיים וניתן לתבוע על כך את המוכר, אפילו עם בהסכם המכר מצוין שהקונה קנה את הדירה AS IS.

לכן, מומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין שמבין בתחום זה ומתעסק במקרקעין וקניה ומכירה של דירות ובתי מגורים, וכך ידע להעריך עורך הדין מהם סיכויי התביעה בגין דירה שהתגלו בה פגמים ונזקים לאחר הקניה.

משרדנו מתמחה בתחום זה של תביעה בגין פגמים נסתרים בדירה.

לקבלת ייעוץ משפטי ולפגישת ייעוץ – צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print