הפרת חוזה

משרדנו מתמחה במקרים של הפרת חוזה מסוגים שונים כגון: הפרת חוזה מכר, הפרת חוזה שכירות, הפרת חוזה מסחרי, ועוד.

כאשר מדובר בהפרת חוזה יש לשים לב למספר עקרונות חשובים, שבדרך כלל כדאי ונכון לבדוק עם עורך דין שמתמחה בדיני חוזים ובמקרים של הפרה וביטול של חוזה, שכן פעולה לא נכונה מצד הנפגע מהפרה של חוזה, יכולה להיות הרסנית ולהרוס את סיכויו של מי שנפגע מהפרת חוזה, לקבל סעד של ביטול חוזה או אכיפת חוזה, וכפועל יוצא מכך, גם תביעה לפיצויים.

במאמר זה נבחן מהם המקרים האפשריים של הפרת חוזה ומה נכון לעשות במקרים של הפרת חוזה.

עו"ד ניר אביבי מתמחה בחוזים ובעל תואר שני LLM מאוניברסיטת בר אילן בתחום החוזים המסחרי, ומקרקעין.

הפרת חוזה – ביטול חוזה או אכיפת חוזה עקב הפרה

מה קורה כאשר חותמים על חוזה, והצד השני מפר את החוזה בהפרה יסודית? ראשית כל חשוב להבין מהי הפרה יסודית של חוזה. הפרה יסודית של חוזה הינה הפרה שיורדת לשורש העצם, ואם הצד שנפגע מההפרה היה יודע על קיומה לפני שהוא התקשר בהסכם, הוא לא היה מתקשר בהסכם מלכתחילה. לדוגמא, כאשר חותמים על הסכם למכירת דירה, והצד השני לא עומד בתנאי התשלום. ברור שאם המוכר היה יודע מראש על ההפרה, הוא לא היה מתקשר עם אותו אדם בחוזה מכר. זוהי הפרה יסודית. 

הפרה יסודית יכולה להיות גם הפרה שכתובה בחוזה. לדוגמא בהסכם מכר, בדרך כלל נהוג לציין בסעיף מסויים (או בתת סעיף כלשהו), מהם הסעיפים בחוזה שאי קיומם מהווה הפרה יסודית. גם במקרים אלו מדובר בהפרה יסודית של חוזה.

מה ניתן לעשות כאשר מדובר בהפרה יסודית?

כאשר מדובר בהפרה יסודית של הסכם מכר, לנפגע מההפרה יש אפשרות לבטל את ההסכם באופן חד צדדי על ידי הודעה לצד המפר מוקדם ככל שניתן ומהרגע שהוא גילה על ההפרה. שיהוי או המתנה ממושכת של הנפגע מההפרה יכולים לשמש כנגדו במקרה והעניין יגיע לבית המשפט. לכן, חשוב מאוד לפעול בזמן הנכון ולקבל ייעוץ משפטי מעורך דין שמתמחה בחוזים על מנת לדעת מה לעשות כאשר נפגעים מהפרה יסודית.

לנפגע מההפרה היסודית יש אופציה לבחור בין שני סעדים עיקריים : דרישה לביטול חוזה והשבה, או דרישה לאכיפת חוזה. כמובן שהסעד המבוקש תלוי באפשרויות העומדות בפני הנפגע מההפרה וניתן לדרוש סעד מסויים רק אם הוא אפשרי.

בנוסף לסעד האכיפה או הביטול, כמובן שלנפגע מהפרה יסודית של חוזה סלולה הדרך לדרוש פיצויים ממי שהפר את החוזה, בהתאם לנזק שנגרם לו.

חשוב לציין שבמקרה שבחוזה יש סעיף של "פיצוי מוסכם" במקרה של הפרה יסודית של החוזה, ניתן לדרוש את הפיצוי המוסכם אך לא רק. לכן, חשוב מאוד לדעת מה הפיצויים שניתן לדרוש ממפר החוזה.

הפרת חוזה – דוגמאות להפרות

כפי שציינו בתחילת המאמר, ישנם סוגים שונים ורבים של הפרות, מנסיוננו לרוב הפרת חוזה תהיה בתחומים הבאים:

  • הפרת חוזה מכר דירה – הפרת חוזה שנחתם בין צדדים לעסקת מקרקעין, כאשר אחד הצדדים לא מקיים את ההסכם. ההפרה יכולה להתבטא באי תשלום במועד, בעיכוב במסירת החזקה בנכס, ופעמים רבות אף בהסתרת ליקויים ומפגעים במקרקעין, שהיה על המוכר לגלות לקונה. בכל המקרים האלו לרוב יש מה לעשות וניתן להגיש תביעה בשל הפרת חוזה נגד הצד שהפר את ההסכם.
  • הפרת חוזה שכירות – הפרת חוזה שכירות הינה הפרה שכיחה, שבה השוכר או המשכיר מפרים את הסכם השכירות מסיבות שונות. ההפרה יכולה להיות מצד המשכיר שמשכיר דירה עם פגמים רבים לשוכר, והמשכיר לא גילה לשוכר על הפגמים האלו טרם השכירות (לדוגמא פגעי רטיבות ו/או עובש בדירה), ומצד שני הפרה יכולה להיות הפרה יסודית ושכיחה למדי מצד השוכר, שאינו עומד בדמי השכירות ו/או בתשלומים השוטפים של הדירה. 
  • הפרת חוזה מסחרי – הפרת חוזה מסחרי יכולה להיות בין שני צדדים בעולם העסקי, לדוגמא ספק – לקוח, נותן שירות למזמין וכו'. סכסוכים מסחריים רבים מתחילים מהפרת חוזה שהפר צד אחד כלפי השני, ובסופו של דבר בשל נזקים גדולים וכספיים שנגרמים לאחד הצדדים. לכן, חשוב מאוד שעורך דין מסחרי בעל נסיון וותק בתחום ינסח הסכמים מסחריים כגון: הסכם שותפות, הסכם מייסדים, הסכם הזמנת עבודה וכו' בין השותפים ו/או הצדדים, על מנת לשמור על כך שההסכמות בין הצדדים יהיו ידועות מראש וכך ימנעו הצדדים מסכסוך מיותר ביניהם.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בהפרת חוזה

עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין חוזים ומטפל בין היתר בעריכת הסכמים וכמו כן במקרים רבים של הפרת חוזה ו/או ביטול חוזה ודרישה לפיצויים בגין הפרת חוזה.

עורך דין ניר אביבי בעל תואר שני במשפטים LLM מאוניברסיטת בר אילן, ומלווה לקוחות רבים הן במגזר הפרטי והן במגזר העסקי בבתי משפט ובערכאות משפטיות בעניינים של הפרת חוזים ותביעות כספיות.

לפרטים נוספים ולמידע נוסף בעניין הפרת חוזה, צרו קשר עם עורך דין ניר אביבי בטלפון המופיע באתר או השאירו את הפרטים שלכם בטופס צור הקשר באתר ונדאג לחזור אליכם בהקדם.

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print