הסכם הזמנת עבודה

הסכם הזמנת עבודה הוא הסכם נפוץ ושכיח למדי בעולם העסקי ובכלל בשוק המסחר בו מזמין אדם כלשהו ו/או חברה, שירותים או עבודה מספק, נותן שירות, קבלן ועוד.

לצורך העניין, הסכם הזמנת עבודה הוא שם כולל לכל הסכם שמכיל בתוכו את תמצית העקרונות של מערכת היחסים המסחרית בין שני צדדים (ולפעמים בין צדדים נוספים).

במאמר זה נסקור את הדגשים שחשוב לדעת בכל מה שקשור להסכם הזמנת עבודה, ממה צריך להיזהר, ומה חשוב לדעת על הסכם הזמנת עבודה.

הסכם הזמנת עבודה – 5 דגשים עיקריים

  1. לוודא שכל הפרטים בנוגע לעבודה רשומים בהסכם – בהסכם הזמנת עבודה חייבים להופיע כל הפרטים הבסיסיים בנוגע לעבודה.

    לדוגמא, אם מדובר על קבלן שיפוצים שמספק עבודה עבור בעל חנות או דירה, חשוב מאוד שחוץ מהפרטים הבסיסיים של פרטי הצדדים, הכתובת ודרכי ההתקשרות בין הצדדים, יופיעו גם הפרטים הרלוונטיים בנוגע לעבודה – מתי מתחילה העבודה, מתי תסתיים העבודה, שלבים לביצוע העבודה, מה תכלול העבודה, מי מספק את החומרים לעבודה, וכמובן, מה התמורה ומועדי התשלום עבור העבודה.

    ככל שהפרטים על העבודה יהיו מפורטים יותר, כך יהיה ברור יותר מהן החובות שחלות על כל אחד מהצדדים.

  2. חשוב לעשות בדיקות מקדימות טרם החתימה על הסכם הזמנת עבודה – פעמים רבות אנו נתקלים בצדדים להסכם עבודה שלא ערכו בדיקות יסודיות על הצד השני, והדבר הביא לכך שרק לאחר ההתקשרות, החתימה על ההסכם והתחלת העבודה, גילה אחד הצדדים שהצד השני להסכם הוא מסתבך סדרתי, או שקיימים לו תיקים רבים בבית המשפט בעניינים דומים.

    לכן, חשוב מאוד לבצע מספר בדיקות על הצד השני כמו בדיקת תיקים משפטיים, בקשת המלצות וביצוע שיחות עם אותם ממליצים (לוודא שאין מדובר בממליצים "מדומים"), לבדוק שהקבלן אינו פושט רגל או נמצא בהליכי חדלות פרעון, ועוד.

    כמובן שעורך דין שמתמחה בחוזים יכול לבצע את הבדיקות הללו עבור לקוחותיו.

  3. לוודא שיש מנגנון יציאה ו/או קנסות על עיכוב בעבודה – אף אחד לא אוהב ולא רוצה שהעבודה לא תסתיים בזמן שהוקצב לה.

    יתרה מכך, פעמים רבות כאשר הקבלן מעכב את העבודה, נגרם נזק ישיר ועקיף למזמין העבודה בשל התחייבויות לצדדי ג', התחייבויות כספיות אחרות ועוד.

    לכן, חשוב מאוד לוודא שבכל הסכם הזמנת עבודה יהיה כתוב באופן מפורש מה קורה כאשר הקבלן מעכב את מסירת העבודה מעבר לקבוע בהסכם ומה הקנה על כך.

  4. במידת האפשר יש לקבל ערבויות מתאימות מהקבלן – לא תמיד סעיף זה ניתן למימוש, אך בחלק מסויים מהעבודות ניתן לדרוש מהקבלן ערבות לטיב העבודות.

    במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם עורך דין על מנת שיוודא שהערבויות מתאימות ומקיפות מספיק לביצוע העבודות.

    כמובן שקבלת ערבויות מתאימות מהקבלן אשר מבצע את העבודה יביאו למצב שבו ישנו בטחון גדול יותר למזמין באשר לסיום העבודות.

  5. ביטוח עובדים וביטוח מקצועי בהסכם הזמנת עבודה –  בכל הסכם הזמנת עבודה חשוב מאוד לוודא שהקבלן ו/או איש המקצוע שאיתו התקשרנו בהסכם הזמנת עבודה ביטח את עצמו ואת עובדיו, לרבות צדדי ג' בביטוח מקיף ומתאים לסוג העבודה.

    למשרדנו הגיעו לא מעט מקרים אשר הקבלן לא עשה ביטוח מתאים עבורו ועבור עובדיו ולימים מזמין העבודה נתבע עקב עבודה לקויה, פגיעות לגוף ולרכוש במועד העבודה ועוד.

    לכן, חשוב מאוד לוודא בכל הסכם הזמנת עבודה שהקבלן או הספק מבטח את עצמו באופן מוחלט.

כמובן שישנם עוד דגשים רבים שרלוונטיים להזמנת עבודה, אך אלו הדגשים העיקריים והבסיסיים שאנו רואים לנכון שחשוב שיהיו בכל הסכם הזמנת עבודה בין מזמין העבודה למבצע העבודה.

הסכם הזמנת עבודה – מומלץ לעשות עם עורך דין חוזים מוסמך

כאמור לעיל, הסכם הזמנת עבודה הינו הסכם חשוב ביותר ובסיסי, שבו מכניסים את כל הפרטים הקשורים לביצוע העבודות הדרושות מהקבלן או הספק שמבצע את העבודה.

כמובן שכמו בדברים רבים בחיים, הסכם הזמנת עבודה חשוב שיערך על ידי בעל מקצוע מיומן שמבין בתחום החוזים וגם בפן המסחרי. 

עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין חוזים וכן הינו עורך דין שמתמחה במשפט מסחרי ובעל תואר ראשון ושני מאוניברסיטת בר אילן במשפטים LLM, לרבות עריכת הסכם מייסדים, הסכם שותפות ועוד.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר עם עורך דין ניר אביבי בטלפון המופיע באתר או השאירו לנו את פרטיכם בטופס צור הקשר באתר ונדאג לחזור אליכם בהקדם.

Facebook
WhatsApp
Email
Print