המלצות להתנהלות במצבים של שוכר סרבן

המלצות להתנהלות במצבים של שוכר סרבן הן מצרך חשוב בשעה שתרחיש שכזה מתקיים, שכן ישנם מצבים לעיתים אשר בהם שוכרי דירות מפרים את תנאי חוזי השכירות ולא מסכימים לפנות את הנכס. כיצד ניתן אם כן להגן על האינטרסים של בעל או בעלת הנכס? איך באמצעות תביעה לפינוי מושכר ניתן לפנות את השוכר במהירות האפשרית? ומה אפשר לעשות כדי להימנע מהסיטואציה מראש?  

המלצות להתנהלות במצבים של שוכר סרבן

מה זאת אומרת שוכר סרבן?

ככלל, שוכר אשר מסרב להיענות לפנייה מוצדקת של בעל הנכס לפנות את הדירה יחשב לשוכר סרבן. פנייה מוצדקת יכולה להישען על הפרת תנאים בחוזה, אלו יכולות לבוא לידי ביטוי במספר צורות; אי תשלום שכר דירה היא העילה הראשית, אך בנוסף לה כל הפרה של תנאי החוזה, ובמיוחד אלו המוגדרים מהותיים במפורש, יכולה להביא לדרישת המשכיר לפנות את הדירה: אי תשלום חשבונות או ארנונה, השכרת משנה [סאבלט] שלא באישור, עישון או הכנסת בעל חיים בניגוד לרצונו המפורש של המשכיר ועוד דוגמאות רבות יכולות להיחשב הפרת חוזה. 

המלצות להתנהלות במצבים של שוכר סרבן

החוק מגדיר הליך פינוי מזורז לשוכר סרבן, אשר לשם הפעלתו נדרשים מספר תנאים. חלקם טכניים, אך חלקם מגבילים את התובע מלדרוש דרישות נוספות מעבר לפינוי. כלומר אם השוכר גרם לנזק לדירה אין בהליך המזורז כדי לתת מענה. 

לפיכך, כדאי לפעול לפינוי הדירה ובמקביל לפעול לתביעה נפרדת לפיצוי בגין גרימת נזק. אף שרבים מאמינים שהחוזה והערבונות מגינים עליהם כדאי להיעזר בעו"ד המומחה לתחום כדי לא להיות מופתעים בבית המשפט. 

ומה אפשר לעשות מראש?

חלק מההמלצות להתנהלות במצבים של שוכר סרבן רלוונטיות לחוזה עצמו, ולהיכרותכם עם האדם לו אתם הולכים להשכיר את הדירה. מומלץ לבצע בדיקת רקע מראש, או לכל הפחות בעודכם מראים את הדירה לאדם להתעניין מעט בחייו, ולנסות לגבש רושם ראשוני אשר יוכל לשרת אתכם בהחלטה האם כדאי להשכיר לו או לא. 

זוהי זכותכם, ומבט קדימה תוך דאגה לאינטרסים שלכם הוא דבר חשוב ומובן מאליו. נסו להתעניין בנימוס אם לשוכר העתידי יש עבודה קבועה, האם הוא או היא טיפוסים אחראיים שאתם יכולים לסמוך עליהם.  

כמו כן, מומלץ להתייעץ עם מומחה לתחום לפני השכרת הדירה. כך למשל הגדרת תנאים מסוימים בחוזה כמהותיים יכולה לשרת אתכם היטב בבואכם לפעול בערוץ משפטי כנגד שוכר סרבן. לקיחת ערבונות הם המלצה שהיא בגדר חובה לבעל הדירה, וגם לגבי סוג הערבונות אותם אתם מבקשים שווה להשקיע מחשבה ולא להסתפק רק בצ'קים רגילים. 

עורך דין ניר אביבי, בעל תואר שני LLM במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, מתמחה במשפט המסחרי ובדיני חוזים ומספק ליווי משפטי וייעוץ לעסקים רבים, אנשי עסקים וחברות במגזר הפרטי והעסקי.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי צרו קשר בטלפון או השאירו פרטים בטופס צור הקשר באתר וניצור עמכם קשר בהקדם.

Facebook
WhatsApp
Email
Print