ערעור לבית המשפט המחוזי

משרדו של עורך דין ניר אביבי מתמחה בהגשת ערעור לבית המשפט המחוזי על פסק דין שהתקבל בבית המשפט השלום או בערכאות אחרות, לדוגמת פסק דין שניתן בבית משפט לתביעות קטנות, פסק דין שניתן על ידי המפקח/ת על המקרקעין בסכסוכים הקשורים לסכסוכי שכנים בבית המשותף, ועוד.

מתי ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי?

על פי תקנות סדר הדין האזרחי, ניתן להגיש ערעור בזכות על כל פסק דין שניתן בערכאה הראשונה, וזאת ניתן לעשות עד 45 ימים מיום קבלת פסק הדין אצל המערער.

את הערעור לבית המשפט המחוזי מגישים כאשר בית משפט קמא (בית המשפט בערכאה מתחת לבית המשפט המחוזי אשר נתן את פסק הדין) הינו בית משפט בסמכות פחותה מזו של בית המשפט המחוזי (כאמור, בית משפט שלום, בית משפט לתביעות קטנות, בית משפט לענייני משפחה, פסק דין של המפקח על המקרקעין ועוד).

כאשר אנו מדברים על זכות ערעור, חשוב מאוד להבחין בין החלטה של בית משפט לבין פסק דין של בית משפט. כאשר בית משפט קמא מפרסם החלטה שהיא אינה פסק דין, אזי לא קיימת זכות לערער עליה אלא להגיש בקשת רשות ערעור (בר"ע) לבית המשפט המחוזי, אשר יש להגישה עד 30 ימים ממועד פרסום ההחלטה על ידי בית המשפט וקבלתה אצל המערער, רק לאחר שבית המשפט המחוזי יקבל את הבקשה, יהיה ניתן להגיש את הערעור (ברשות) על ההחלטה וזאת עד 30 ימים ממועד החלטת בית המשפט המחוזי לקבל את בקשת רשות הערעור.

לכן, חשוב לזכור שעל פסק דין של בית משפט קמט ניתן לערער בזכות עד 45 ימים ממועד פסק הדין, ועל החלטת בית משפט קמא יש להגיש בקשת רשות ערעור ,עד 30 ימים ממועד פרסום ההחלטה וקבלתה אצל המערער ובמידה והבקשה תתקבל יש להגיש ערעור עד 30 ימים ממועד ההחלטה לקבל את הבר"ע.

על מה ניתן להגיש ערעור בבית המשפט המחוזי?

חשוב מאוד לדעת שכאשר רוצים להגיש ערעור על פסק דין של בית משפט קמא, הדין אינו מאפשר להגיש ערעור על עובדות משפטיות שבית משפט קמא קבע ולא הוגשה עליהן בקשת רשות ערעור. לדוגמא, אם מתנהל תיק בבית משפט השלום בעניין של ליקויי בניה, ובית המשפט מינה מומחה מטעמו שיקבע סופית מהם הליקויים הקיימים בבית, והמומחה הוציא דו"ח לבית משפט בו קבע את הליקויים, ולא הוגש ערעור ו/או בקשה לבית משפט קמא לעניין תקינות הדו"ח ותוצאותיו שהגיש המומחה מטעם בית המשפט, הדין לא נותן אפשרות לערער על דו"ח המומחה, שכן מדובר כבר בהחלטה חלוטה שלא ניתנת לערעור ובמיוחד לאור העובדה שאף אחד מהצדדים לא ערער עליה לפני כן.

בערעור לבית המשפט המחוזי חשוב להתמקד בהחלטת השופט ובדרך שבה בחר לנתח את פסק הדין, בפרשנותו לעובדות ולכתבי בי-דין שהגישו הצדדים, לראיות ולעדויות, ולא לראיות ולעדויות עצמן. 

כלומר, אם בחר השופט בפסק דינו להתייחס רק לראיות מסויימות שהגיש אחד הצדדים, ופירש אותן בהתאם לפסיקה מסויימת, קל וחומר שיהיה ניתן להגיש ערעור על אופן קבלת ההחלטות מצדו, במידה ואנו יודעים שבית המשפט בחר להתעלם מהלכות אחרות שהן לטובתנו, או שישנן ראיות שאנו רואים בפסק דינו של בית המשפט קמט שהוא בחר להתעלם מהן.

על כן, ערעור לבית המשפט המחוזי חשוב שיתמקד באופן הניתוח של השופט ואופן קבלת ההחלטות שלו על סמך הראיות, הדין וההלכות ולא להתמקד בכשירות הראיות ובטיב הממצאים שהוצגו לבית המשפט בערכאה הקודמת.

האם כדאי לערער לבית המשפט המחוזי?

ערעור לבית המשפט המחוזי כרוך בהשקעה כספית לא מעטה, ובסיכונים מסויימים שיש לקחת בחשבון. לכן, על השאלה האם כדאי לערער לבית המשפט המחוזי, חשוב לענות כאשר אנו חושבים מן הראש ולא מן הבטן.

הרבה פעמים מתקבלים פסקי דין שהצד שרוצה לערער משוכנע שנעשה לו עוול, וגם יודע שהוא צודק ושבית המשפט שגה בפסק דינו. ולמרות זאת, לא תמיד ערעור במקרה כזה יהיה כדאי ונכון, שכן לא פעם אנו נתקלים במקרים בהם פסק הדין שניתן נסמך על העובדות ועל מה שהוצג לשופט על ידי הצד שהפסיד, ומקריאה של שלל כתבי בי-דין, הפרוטוקולים של החקירות והראיות, אנו רואים שהמערער יוצג על ידי עורך דינו בצורה רשלנית ו/או שלא היו מספיק ראיות או עובדות שהוצגו לבית המשפט כפי שנדרש על מנת לנצח במשפט.

לכן, בשביל להעריך את סיכויי הערעור, חשוב מאוד לקבל חוות דעת מקצועית מעורך דין שמתמחה בהגשת ערעורים לבית המשפט המחוזי, וכך יהיה ניתן להעריך את סיכויי הערעור, לפני הגשתו.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בערעור לבית המשפט המחוזי

עורך דין ניר אביבי מתמחה ומטפל בערעורים לבית המשפט המחוזי ובמתן חוות דעת לגבי הסיכויים של ערעור לבית המשפט מחוזי. כאמור, פעמים רבות מתן חוות דעת לפני הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי, על ידי עורך דין בעל נסיון בתחום, יעילה וחשובה מאוד ואף תמנע בחלק מהמקרים הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי שמלכתחילה סיכויי אינם גבוהים.

עורך דין ניר אביבי מתמחה בדיני חוזים והינו עורך דין מקרקעין ובייצוג בבתי משפט ובערכאות המשפטיות, ערעורים וועדות.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי וצוות המשרד, צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print