הסכם שכר טרחה בעסקת מקרקעין

שכר טרחה בעסקאות מקרקעין

עם יותר מ-80,000 עורכי דין שקיימים היום, ישראל היא מעצמת עורכי דין ולא במובן החיובי של המשוואה. עובדה זו גורמת לתחרות רבה בתחום עריכת הדין בכלל ובתחום עורכי הדין בתחום המקרקעין בפרט. באותה נשימה חשוב להבין שתחום המקרקעין הוא גם התחום עם הסיכון הגבוה ביותר לעורכי דין להיות חשופים לתביעות בגין רשלנות מקצועית. לא בכדי חברות הביטוח אשר מבטחות את עורכי הדין בביטוח אחריות מקצועית מעלים את הפרמייה כאשר עורך הדין אותו הן מבטחות מדווח שתחום עיסוקו של משרדו עוסק במקרקעין בכ-30% ויותר מנפח העבודה במשרד.

בניגוד מפתיע לסיכון הרבה שרובץ על עורך הדין בייצוג לקוחותיו בעסקת מקרקעין, דווקא שכר הטרחה הנגבה מהלקוחות יורד בהתאמה וזאת עקב התחרות הגבוהה בהם מצויים עורכי הדין בתחום. שכר טרחה לעסקת מקרקעין "רגילה" וסטנדרטית עומדת בדרך כלל על בין 0.5%-1% אך כיום ניתן למצוא גם עורכי דין צעירים ו/או חסרי נסיון שמוכנים לייצג את לקוחותיהם אף בפחות ולעיתים גם בכרבע אחוז. לטעמי ייצוג עורכי דין בסכומים נמוכים מדי בעסקאות מקרקעין הינו דבר חסר אחריות ומסוכן הן לעורך הדין והן ללקוח. ואסביר: כאשר עורך הדין גובה שכר טרחה נמוך מדי, או שעורך הדין אינו מודע לגודל האחריות הרובצת עליו ולחשיבות עבודתו, או שאין לו נסיון והוא מוכן "להשתפשף" בשביל ללמוד ולכן שכר הטרחה שהוא גובה הינו נמוך מיתר מתחריו. אך עליה וקוץ בה פה גם טמונה הבעיה – עורך הדין אשר גובה שכר טרחה נמוך מדי בעסקת מקרקעין, סביר להניח שיסב נזק לעצמו וללקוחתיו בשירות לקוי ו/או חובבני שיכול להסב ללקוחתיו נזקים במאות ואף במיליוני ש"ח. לייצוג בעסקאות מקרקעין נדרשים מיומנות ונסיון של שנים הן באופן הדיווח לרשויות המס ועל כן נדרש ייעוץ מקצועי של עורך הדין ללקוחתיו בענייני המיסוי השונים. שכן ייעוץ לקוי מצד עורך הדין בכל מה שקשור למיסוי מקרקעין יכול להסתכם בתשלום מיותר של מיסוי אשר יכול להסתכם בסכומי כסף גדולים מאוד. בנוסף לענייני המיסוי, קיים עניין הסכם המכר שעל מנת לנסח הסכם מכר טוב אשר יגן על לקוחותיו של עורך הדין נדרש נסיון רב של עורך הדין. קיימים עוד משתנים רבים מדוע על עורך הדין רובת אחריות גדולה בעת הוא מייצג את לקוחותיו בעסקת מקרקעין ושכר הטרחה ראוי שייצג זאת.

חשיבותו של הסכם שכר טרחה בעסקת מקרקעין

כפי שציינו באריכות לעיל, עורך הדין שמייצג את לקוחותיו בעסקת מקרקעין חשוף לאחריות רבה הן בפן המיסוי, הן בפן הדיווח לרשויות המס, לניסוח הסכם המכר ולאופן הרישום. כמו כן עורך הדין מטפל בעסקת מקרקעין בסכומי כסף גבוהים ולכן כל טעות קטנה יכולה להתבטא בטעויות קטנות שעושות נזק גדול ללקוחות עורך הדין. על כן שכר הטרחה של עורך הדין בעסקת מקרקעין צריך שיהיה מספק על מנת לגלם את האחריות הרבה שעורך הדין נושא בה בעסקת מקרקעין. מקובל לגבות בין 0.5%-1% מעסקת מקרקעין ואף יותר לעסקאות מורכבות יותר.

את הסכם שכר הטרחה רצוי ואף מקובל לעגן בהסכם שכר טרחה בעסקת מקרקעין אשר יכיל בתוכו את תפקידו של עורך הדין במסגרת שכר הטרחה (לדוגמא האם שכר הטרחה כולל ערעור לרשויות המסים, ועדות לתכנון ובניה, היטלי השבחה וכו'), מה גובה שכר הטרחה (כולל מע"מ או לא כולל מע"מ) ומהם מועדי התשלום. כאשר מסכמים עם עורך הדין את שכר הטרחה בהסכם שכר טרחה מסודר אשר רצוי שיחתם לפני תחילת העבודה של עורך הדין על עסקת המקרקעין, מסכמים את הדברים מראש ומונעים מחלוקות מיותרות בהמשך.

משרדנו מתמחה בעסקאות מקרקעין, דיני חוזים וכן בייעוץ מס לפני ובמהלך עסקאות מקרקעין.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר!

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print