הסכם שכר טרחה עורך דין מקרקעין

עורך דין ניר אביבי מתמחה בעסקאות מקרקעין שונות ומגוונות כגון: עסקאות מכר דירות יד 2, קנייה דירה מקבלן, טיפול בהסדרת זכויות מול הרשויות השונות, נחלות ומשקים חקלאיים ועוד. לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי בנושאי עריכת הסכמי מכר – צרו קשר!

גובה שכר טרחה של עורך דין מקרקעין

שכר הטרחה של עורך דין מקרקעין נגזר בדרך כלל מאחוזים מסכום העסקה הכללי. לדוגמא, במידה ועורך הדין מטפל במכר דירה שערכה הוא כ-2 מיליון ש"ח, עורך הדין בדרךך כלל יגבה בין 0.5% ל-1% מסך העסקה, כלומר בין 10,000 ש"ח ל-20,000 ש"ח לא כולל מע"מ. כמובן שבמידה ומדובר בעסקאות מקרקעין מורכבות יותר כמו לדוגמא מכר משק חקלאי / נחלה במושב, רכישת שטח מסחרי, תחנת דלק וכו', בדרך כלל עורך הדין המייצג את לקוחותיו יגבה שכר טרחה גבוה יותר עקב מורכבות העסקה.

מיותר לציין שחשוב מאוד לחתום על הסכם שכר טרחה עם עורך דין מקרקעין שמייצג את אחד הצדדים בעסקת מקרקעין, וזאת על מנת למנוע אי נעימות בהמשך בנוגע לגובה שכר הטרחה שגובה עורך הדין מהצד אותו הוא מייצג. בנוסף לכך, חתימה על הסכם שכר טרחה מסודר טרם התחלת העבודה על ידי עורך הדין, תסייע גם ללקוח וגם לעורך הדין להיות בודאות מלאה בנוגע לשכר טרחת עורך הדין מהתחלה.

נקודות חשובות בהסכם שכר טרחה של עורך דין מקרקעין

לאחר שהלקוח התקשר עם עורך הדין בעניין ייצוגו בעסקת המקרקעין -בין אם מדובר  ברכישת דירה מקבלן, רכישת דירה יד שניה, רכישת משק חקלאי ונחלה ועוד. יעשו טוב הלקוחות ועורך הדין אם יחתמו על הסכם שכר טרחה מסודר. 

להלן הנקודות החשובות שצריכות להופיע בהסכם שכר טרחה של עורך דין מקרקעין:

  • ראשית כל הסכם שכר טרחה של עורך דין מקרקעין חייב לכלול את הצדדים לעסקה, את הנכס המדובר, ואת מחיר העסקה.

 

  • בנוסף הסכם שכר טרחה צריך שיכלול את גובה שכר הטרחה שעורך הדין יגבה מלקוחותיו עבור השירות. במידה וסוכם עם עורך הדין אחוז מסויים מגובה העסקה (לדוגמא 0.5% מגובה העסקה), רצוי לכלול בסעיף זה גם את הסכום הסופי ולציין האם הוא כולל מע"מ או לא. 

 

  • כמובן שהסכם שכר טרחה צריך לכלול גם את השירות שעורך הדין יעניק ללקוחותיו. לדוגמא, האם ייצוג עורך הדין של לקוחו בעסקה כולל גם ייעוץ בענייני מיסוי טרם ביצוע העסקה, ליווי הלקוח לאחר החתימה, הגשת המסמכים הרלוונטיים למוסדות הרישום וכו'. עד כמה שהדבר נשמע לפעמים כמובן מאליו, למשרדנו הגיעו לקוחות רבים אשר ביצעו עסקת רכישה או מכירה של דירה בייצוגו של עורך דין, אך לאחר התחימה עורך הדין לא ביצע כלל או שביצע את הרישום בצורה רשלנית ואגבית ובכך רישום הדירה על שם הרוכשים התעכב ואף לעולם לא בוצע. עקב כך, אנו ממליצים תמיד בהסכם שכר הטרחה לציין במפורש האם עורך הדין מחוייב גם לסיים את הרישום בעצמו ואם כן מהו תהליך הרישום אותו יש לבצע.

 

  • יש לציין בהסכם שכר הטרחה האם שכר הטרחה כולל השגות/עררים וכו' באותו עניין. לדוגמא, במידה ורשויות המס כמו מס שבח חייבו את המוכר במס שבח שלטעמו הוא גבוה מדי, האם על עורך הדין לבצע השגה ו/או ערר על החלטת רשות המסים? במידה וכן יש לציין זאת במפורש בהסכם שכר הטרחה. בעניין זה אנו מרגישים צורך לציין כי בדרך כלל השירות שמעניק עורך דין עבור לקוחותיו בגין עסקת רכישה ומכירת דירה אינו כולל השגות ועררים על החלטות הרשות ולכן במידה וכן יש לציין זאת מבפורש.

 

  • הערה כללית – מומלץ לנסות להיות כמה שיותר ממוקדים בהסכם שכר הטרחה. זאת מפני שככל שהסכם שכר טרחה הוא יותר מפורט, ישנו פחות מקום לפרשנות הסכם הפשרה ולא יהיו "הפתעות" בהמשך הדרך.

במאמר זה עמדנו על הצורך של הסכם שכר טרחה עם עורך דין מקרקעין. כמובן שהסכם שכר טרחה עם עורך דין מקרקעין ישתנה בהתאם לסוג העסקה, מורכבותה ועוד גורמים ומשתנים שישפיעו על גובה שכר הטרחה וסוג וכמות העבודה שישקיע עורך הדין באותה עסקה ובייצוג לקוחותיו בעסקה.

משרדנו מתמחה בעסקאות מקרקעין מסוגים שונים ובהם: רכישה ומכירה של דירות קבלן ודירות יד שניה, מכר משקים חקלאיים ונחלות, הפקעות מקרקעין, חוזים ועוד.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print