שכר טרחה עורך דין מכירת דירה

כמה נהוג לגבות שכר טרחה בגין מכירת דירה?

כאשר מדברים על שכר טרחה של עורך דין במכירת דירה, שכר הטרחה משתנה מעורך דין לעורך דין וכן בהתאם לסוג העסקה.

באופן כללי ניתן לומר שעל עסקה "פשוטה" יחסית של מכירת דירה נהוג לגבות שכר טרחה שנע בין 0.5% ל-1% בהתאם לעורך הדין ורמת המורכבות. בעוד שלעסקאות מורכבות יותר כגון מכר נחלה ו/או משק חקלאי או נדל"ן מסחרי נהוג לקחת גם 2% ומעלה מסך שווי העסקה.

כמו כן חשוב לציין שבמקרים שמדובר על מכירת דירה במחיר נמוך כמו למשל מחירים של מתחת ל1 מיליון ש"ח. בדרך כלל עורך הדין יגבה מלקוחותיו מחיר מינימום של לפחות 5,000-6,000 ש"ח בתוספת מע"מ. וזאת מפני שלא סביר שעורך הדין יגבה 2,500 ש"ח לעסקה של דירה ששוויה מסתכם בכ-500 אלף ש"ח. זאת מפני שבמרבית המקרים עבודתו של עורך הדין בעסקאות מכירת דירה ו/או נכסים אחרים כגון מגרש, חניה, מחסן ועוד הינה רבה וכרוכה בבדיקות מקדימות רבות, בדיקת מרכיב המיסוי בעסקת מכירת דירה, המצב המשפטי,התכנוני והרישומי של הנכס ופעולות של רישום הנכס לאחר חתימת הסכם המכר.

כל השירותים המפורטים לעיל הינם שירותים שלוקחים זמן ודורשים את מומחיות של עורך הדין ולכן עורך הדין יתמחר בדרך כלל את מחיר המינימום שהוא גובה עבור עסקאות, גם אם שווי העסקה נמוך יותר ממחיר זה.

אחריותו של עורך הדין בנוגע לעסקת מכירת דירה

יש לזכור שאחריותו של עורך הדין המייצג את לקוחותיו בעסקת מכירת דירה הינה גבוהה ועל כן חלק מהתמחור של עורך דין בחישוב שכר טרחתו מעסקת מקרקעין לוקח בחשבון את הסיכונים שקיימים בנוגע לאחריותו של עורך הדין בכל עסקה.

כאשר חושבים באופן אובייקטיבי על שכר טרחתו של עורך הדין צריך לחשוב מהו גובה שכר הטרחה של עורך דין ביחס למשל, לשכר טרחתו של מתווך נדל"ן בעסקה. המקובל בדרך כלל בעניין שכר טרחתו של מתווך נדל"ן בעסקת נדל"ן של מכירת דירה הינו של 2% מכל צד. כאשר עלות של עורך דין לעסקת מכירת דירה כפי שהסברנו לעיל הינו בין 0.5% ל-1% בממוצע. ונשאלת השאלה, האם האחריות שרובצת על עורך הדין שווה לאחריות שקיימת למתווך? התשובה לכך היא כמובן לא. האחריות הרובצת על עורך הדין בעסקת מכירת דירה היא גבוהה פי כמה וכמה מונים מזה של המתווך ובכל זאת, שכר הטרחה של עורך דין במעסקת מכירת דירה היא במרבית המקרים, נמוכה מזו של המתווך.

לכן, חשוב לזכור שכאשר ניגשים לבצע עסקה למכירת דירה, רצוי שלא לחפש את עורך הדין המציע את שכר הטרחה הזול ביותר. וזאת מפני שלא רצוי לתת לעורך דין שמקבל שכר נמוך מדי לייצג את המוכרים ו/או הקונים בעסקה למכירת דירה.

לסיכום, כאשר אנחנו מדברים על שכר טרחה של עורך דין במכירת דירה, יש לקחת בחשבון את המשתנים השונים המרכיבים את העסקה – כמו שתיארנו לעיל, במידה ומדובר בעסקה רגילה ופשוטה יחסית, האחוז שיגבה עורך הדין מלקוחותיו יהיה נמוך יותר מאשר במקרה של עסקת נדל"ן מורכבת יותר. משתנים כמו: המצב התכנוני, הבעלויות וכמות הבירוקרטיה ומורכבות החוזה והבדיקות משפיעים כמובן על היקף שכר הטרחה של עורך הדין בעסקת נדל"ן.

משרדו של עורך דין ניר אביבי מטפל בעסקאות למכירת דירה וכן בעסקאות נדל"ן שונות ומגוונות.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי בנושא מכירת דירה ובכלל בתחום הנדל"ן והחוזים צרו קשר!

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print