כמה לוקח עורך דין על מכירת דירה?

עורך דין ניר אביבי, עורך דין מכירת דירה המתמחה במקרקעין ובהסכמי מכר דירות יד 2, דירות מקבלן ועסקאות מקרקעין מורכבות. במאמר זה ננסה לעמוד מהו שכר הטרחה המקובל בקרב עורכי דין כאשר מדובר על מכירת דירה.

כמה לוקח עורך דין על מכירת דירה? בדרך כלל פחות ממתווך נדל"ן

כאשר חושבים על זה רגע, עורך דין הוא למעשה האדם אשר עליו מוטלת המשימה החשובה שהיא להגן על לקוחו מכל משמר בעת מגיע הרגע שהוא מעוניין למכור את דירתו (או לרכוש את דירתו החדשה). עורך הדין מחוייב לבצע בדיקות מקדימות לנכס ובהן: בדיקת המצב המשפטי של הדירה, בדיקת המצב התכנוני של הדירה, בדיקה מקדימה שבה בודק עורך הדין האם רובצות על הדירה הערות אזהרה, עיקולים ו/או משכנתאות ומשכונות שונים. רק לאחר שעורך הדין סיים לבצע את כל הבדיקות המקדימות בנוגע לנכס, ימשיך עורך הדין לשלב ניסוח החוזה- שהוא שלב חשוב מאוד אם לא החשוב ביותר בכל הליך רכישת הדירה, ובו על עורך הדין מוטלת האחריות והחובה לבחון את המצב המשפטי ולבצע איזונים ובלמים על מנת לשמור על לקוחותיו בעסקת מכירת הדירה, ומצד שני לנסות שלא "לפוצץ את העסקה" עם הצד השני. וכמובן שלאחר החתימה על הסכם המכר ולאחר שהצדדים סוף סוף הגיעו לעמק השווה בנוגע למכירת הדירה, על עורך הדין צפויה עבודה נוספת שהיא רישום הנכס בלשכת המקרקעין (או רשות מקרקעי ישראל), רשימת המשכנתא על הדירה ועוד.

כל זאת, עושה עורך הדין בשכר, שהוא בדרך כלל נמוך משכר הטרחה שמקבל מתווך המקרקעין, שהוא למעשה גורם שהיה מעורב בעסקה אי שם בתחילת הדרך שהקונה ראה בפעם הראשונה את הדירה. מאז יכול להיות שעברו חודשים רבים ואף יותר ולמרות זאת, מתווך הנדל"ן זכאי בדרך כלל לשכר טרחה בגין תיווך הדירה שעומד ברוב המקרה על בין 1% ל-2% בתוספת מע"מ כחוק.

וכפי שכותרת המאמר מציינת – כמה לוקח עורך דין על מכירת דירה? בדרך כלל, פחות ממתווך נדל"ן.

משפט זה לא אוזכר כלאחר יד, אלא בכדי להעביר את הנקודה שעורך דין מקרקעין מנוסה ומקצועי, יודע עד כמה תפקידו חשוב בביצוע העסקה ועל מנת שיוכל לשמור על לקוחותיו מכל משמר בעת ביצוע עסקת מכירת הדירה (או רכישת הדירה ) על ידי לקוחותיו.

על כן עורך דין מקרקעין מקצועי ובעל נסיון, יגבה שכר טרחה מכובד אשר מעריך את זמן עבודתו של עורך הדין על העסקה. בדרך כלל גובה שכר הטרחה של עורך דין למכירת דירה יעמוד על בין 0.5% ל-1% לעסקאות מקרקעין פשוטות יחסית, ולעסקאות מורכבות יותר כגון נכסים עם בעיות ברישום, אשר נמצאים במושע (בעלות משותפת), כאשר נדרש הסכם שיתוף בין הבעלים, במכירת משקים ונחלות באגודות שיתופיות ובעוד מקרים שמצריכים עבודה מאומצת יותר של עורך הדין, יעמדו על שכר טרחה שהינו לפחות פי שתיים משכר הטרחה הנגבה בעסקת מקרקעין פשוטה. 

ממה צריך להזהר כאשר מבררים על שכר טרחה של עורך דין על מכירת דירה

בהמשך לאמור לעיל, ישנם עורכי דין חסרי נסיון במקרקעין שמציעים את שירותיהם בשכר נמוך מזה הקבוע בשוק. לדוגמא, עורך דין אשר גובה 2,000 ש"ח על ייצוג בעסקת מקרקעין, או עורך דין שגובה כ-רבע אחוז (0.25%) מסך עסקת מקרקעין. במקרים כאלו אנו ממליצים להרים גבה ולשאול מדוע עורך הדין גובה שכר טרחה כה נמוך? כפי שצויין לעיל, שכר הטרחה שמשולם לעורך הדין בגין מכירת דירה ו/או נכס מקרקעין אחר הינו עבור עורך הדין שיבצע את חובתו ואת המוטל עליו על מנת לשמור על האינטרסים של לקוחותיו. לכן, גביית שכר טרחה נמוך מדי עשוי לעורר חשד שמה עורך הדין לא העריך נכון את כמות העבודה שיש לו על ייצוג לקוחותיו בעת מכירת דירתם ובמקרים אלו עורך הדין יכול "לעזוב" באמצע התהליך, לא לבצע את הליך הרישום כהלכה, לא להשקיע כפי שדרוש בניסוח הסכם המכר ולבצע (או לא לבצע) עוד מחדלים באשר לייצוג לקוחותיו בהליך מכירת הדירה.

מניסיוננו, כאשר הוצע ללקוחותינו עלות נמוכה מדי מתחת למחיר הממוצע בשוק על ייצוג במכירת דירה, הדבר לא בישר טובות ללקוחות והייצוג היה רשלני ונדרשה עבודה נוספת על מנת לתקן את הנזקים שנגרמו ללקוחות במכירת דירתם.

עם עורך דין מקרקעין מקצועי אפשר לישון בשקט

למרות שאנו מקפידים להיות הוגנים בשכר הטרחה אותו אנו גובים עבור ייצוג לקוחותינו בהליך מכירת דירה, אנו תמיד אומרים ללקוחותינו ששכר הטרחה הוא כאין וכאפס לעומת הסכום של סך העסקה, ולעורך הדין בעסקה תפקיד כה חשוב, שמומלץ לא להסתכל על רבע אחוז או חצי אחוז לכאן ולכאן ויותר חשוב שלקוחותינו יוכלו לישון בשקט ולדעת שיש עורך דין מיומן ומקצועי שיעשה הכל על מנת לדאוג ללקוחותיו ולאינטרסים שלהם.

משרדנו מתמחה במכירת דירות ובייצוג לקוחות בעסקאות מקרקעין שונות.

לייעוץ משפטי ושיחת ייעוץ, צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print