הגשת תביעת ליקויי בנייה

מהם ליקויי בנייה?

ליקויי בנייה הם תופעה רחבה ונפוצה מאוד, וכמעט כל אחד שרוכש דירה צפוי להיתקל בליקוי בנייה כזה או אחר. ליקויי בנייה הם פגמים שעשויים לפגוע בערכו, מראהו או בבטיחותו של הנכס, וכוללים בעיות רטיבות, בעיות במערכות אוורור או דודים, אי עמידה בתקנים ועוד.

ליקויי בנייה יכולים להיגרם ממגוון גורמים, כגון פיקוח לקוי בשלב הבנייה, מחסור בכוח אדם מקצועי מספיק וכולי.

יש מקרים בהם ניתן יהיה להסדיר את הליקויים באמצעות הסכמה עם הקבלן האחראי, וישנם מקרים חמורים יותר בהם עולה הצורך בהגשת תביעת ליקויי בנייה בבית המשפט.

הגשת תביעת ליקויי בנייה
תביעת ליקויי בניה

מה ההסדר המשפטי?

תחום תביעת ליקויי בנייה מוסדר בחוק המכר (דירות), תשל"ג-1973. לפי סעיף 2(א) לחוק, אדם המוכר דירה, בין אם הוא קבלן או אדם פרטי, חייב לצרף לחוזה המכר מפרט והוראות תחזוקה ושימוש. כלומר, עליו לכלול במפרט את כל המידע על הנכס ועל מצבו, כולל ליקויים.

בנוסף, לפי סעיף 4(ב)(א), במידה והתגלה ליקוי בנייה בנכס והקונה הודיע על כך למוכר או הקבלן תוך זמן סביר, על המוכר לתקן אותו. 

רוב האנשים נוטים לחשוב כי תקופת האחריות של קבלן מסתיימת שנה לאחר קבלת הנכס, אך לא כך הדבר.

התוספת לסעיף 4 בחוק המכר קובעת "תקופת בדק" לכל סוג של ליקוי, במהלכה יכול הקונה לתבוע מהקבלן לתקן את הליקוי, כל עוד לא הוכיח הקבלן כי הליקוי נגרם ממעשה או מחדל של הקונה.

תקופה זו נעה בין שנה אחת לשבע שנים, לפי חומרת הליקוי. למשל, האחריות על התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ היא שבע שנים, בעוד האחריות על תפקוד ועמידות של מכונות ודודים היא שלוש שנים. 

לאחר תקופת הבדק, מתחילה "תקופת האחריות". תקופה זו אורכת שלוש שנים מסוף תקופת הבדק, ובמהלכה יוכל הקונה לתבוע את הקבלן על ליקוי או אי התאמה, אך יצטרך להוכיח שמקורה בתכנון, בעבודה או בחומרי הבנייה.

כלומר, נטל ההוכחה עובר לקונה שצריך להוכיח כי הליקוי הוא באחריות הקבלן ולא נגרם בשל שימוש לקוי, הזנחה  או חוסר תחזוקה.

איך מתמודדים עם הגשת תביעת ליקויי בנייה?

רצוי מאוד להיעזר בעורך דין ליקויי בנייה מומחה לשם הגשת תביעת ליקויי בנייה. זאת על מנת להגיש את התביעה בזמן המתאים, בהסתמך על החוק ועל הזכויות של הקונה לפיו ולערכאה המתאימה. 

ניר אביבי ושות' הוא משרד עורכי דין המציע שירותים במגוון תחומים, ומתמחה בתחום המקרקעין.

עורך הדין אביבי מתמחה במקרקעין ודיני חוזים, ובייצוג משפטי במקרים של ליקויי בנייה ותביעה בגינם. הוא בעל ניסיון רב בתחום המקרקעין והנדל"ן, ובנוסף כיזם בתחום העסקי, המהווה יתרון והבנה של הפן העסקי בעסקאות.

לקוחות המשרד נהנים משירות משפטי מקצועי ומגוון, תוך העלאת פתרונות יצירתיים וללא פשרות.

Facebook
WhatsApp
Email
Print