שווי דירה יד 2

כיצד ניתן לדעת שווי דירה יד 2

שוק הנדל"ן בארץ רותח כבר תקופה ארוכה. נכון למועד כתיבת המאמר, ינואר 2022, מחירי הנדל"ן בחלק מהמקומות בישראל קפצו בכ-30% במספר חודשים בודדים.

הסיבה לכך היא כנראה חוסר הודאות בשוק הנדל"ן בארץ עקב משבר הקורונה, תקופה של כשנה שקונים ומוכרים ישבו על הגדר והמתינו לראות מה יהיה עם משבר הקורונה וכמובן מחסור בהיצע דירות בשוק.

מהסיבות האלו ועוד, מחירי דירות יד 2 בישראל עולים וכרגע לא נראה שבעתיד הנראה לעין המגמה תפסק.

לכן, בין אם מדובר בקונה פוטנציאלי שרוצה לדעת מה ערך הדירה שאותו הוא רוצה לקנות, ובין אם מדובר במוכר אשר מעוניין לדעת מה שווי הדירה לפי מגמת השוק ולפני שהוא משווק אותה למכירה, חשוב לעשות כמה בדיקות מקדימות שיגבירו את הודאות אצל הצדדים – הן אצל הקונה והן אצל המוכר דירה יד 2.

בדיקה של עסקאות שנעשו בעבר באותו איזור

כלי מקובל הוא לבדוק את העסקאות שנעשו באותו איזור מגורים שבו רוצים לקנות או למכור דירה יד 2. במצב שבו השוק סטטי ואין יותר מדי עליות וירידות, ניתן לבדוק באתר של רשות המיסים – "מידע נדל"ן", אשר מכיל את הנתונים על עסקאות שנעשו בעבר ועל מחיר המכירה שדווח לרשות המיסים. זהו כלי יעיל וזמין לכל אדם אך הבעיה היא שבשוק הרותח בישראל נכון לעכשיו, נתונים מהאתר יהיו נכונים למספר חודשים לפני מועד הבדיקה (בהתאם למועד הדיווח ועד לסינכרונו באתר), דבר אשר לא בהכרח יעיד על עליית מכירים במידה והיא מתרחשת ממש בזמן ההווה. לכן, זהו כלי טוב לקבל אומדן לגבי שווי דירה יד 2, אך לא בהכרח אומר שזהו המחיר האמיתי נכון למועד הבדיקה.

הערכת שמאי לגבי שווי דירה יד 2

שמאי מקרקעין יכול לעשות בדיקה רחבה ומקיפה לגבי מצב הדירה, שווי דירה יד 2, חריגות בניה ככל שיש ובכלל לערוך בדיקה לגבי הנתונים של הדירה והשווי שלו בהתאם לכל הממצאים.

חשוב לדעת שגם שמאי עורך את בדיקת השווי וחוות הדעת השמאית לפי נתונים של עסקאות עבר באיזור ועסקאות דומות שנעשו בסביבת הדירה הנמכרת. עובדה נוספת שחשוב לדעת היא ששמאי תמיד ייטה לתת הערכת שווי שמרנית יחסית שלא מסתמכת על כל מיני ערכים אחרים שיכולים לקחת בחשבון וערכים סנטימנטליים אחרים שיכולים לעלות את ערך הדירה.

בדיקה מול מתווכים ואנשי מקצוע אחרים

אפשרות נוספת להעריך את שווי הדירה היא פנייה למתווכים, עורכי דין ואנשים שבקיאים בשוק הנדל"ן המקומי שבו הדירה נמצאת ובירור איתם מה שווי הדירה. בדרך כלל אנשי נדל"ן מיומנים ידעו להעריך את ערך הדירה בהתאם למגמות השוק, הביקוש וההיצע באותו שוק באותו זמן וידעו על עסקאות נוספות שהתרחשו באותו איזור בעבר. זוהי אופציה לא רעה גם כן.

שווי דירה יד 2 – מה חשוב לדעת

לסיכומו של עניין על מנת לדעת ולהעריך את שווי דירה יד 2, ניתן לערוך בדיקות של כל הגורמים שציינו לעיל ולהתייעץ באנשי מקצוע מתאימים (מתווכים ואנשי נדל"ן, קבלנים וכו'), ולערוך בדיקות במאגרי הנתונים השונים כגון אתר מדל"ן, האתר של רשות המיסים – מידע נדלן, ועוד. כמו כן במידה ורוצים לקבל הערכה יותר שמרנית ניתן לפנות לשמאי מקרקעין שיעריך את ערך הדירה בהתאם לעסקאות עבר דומות.

עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין מקרקעין וחוזים ומתמחה בעסקאות מכר יד 2 ובעסקאות שונות בתחום הנדל"ן.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי, צרו קשר בטלפון המופיע באתר ו/או השאירו פרטים בטופס צור הקשר ונחזור אליכם בהקדם.

Facebook
WhatsApp
Email
Print