בקשת רשות להתגונן

בקשת רשות להתגונן – הזדמנות חד פעמית להליך משפטי הוגן

כאשר מוגשת תביעה בסדר דין מקוצר ניתנת אפשרות לבעל הדין הנתבע להגיש בקשת רשות להתגונן. במאמר זה נסקור את האפשרויות העומדות בפני נתבע בסדר דין מקוצר אשר יכול להגיש בקשת רשות להתגונן ומה ניתן לעשות כאשר נתבעים בסדר דין מקוצר בשל חוב או לאחר הגשת התנגדות לביצוע שטר או תביעה לסכום קצוב בהוצאה לפועל.

משרדו של עו"ד ניר אביבי מתמחה בתביעות חוב ותביעות בסדר דין מקוצר וכן בהגשת בקשת רשות להתגונן במקרה של נתבעים בסדר דין מקוצר.

מתי אפשר להגיש בקשת רשות להתגונן

המחוקק הישראלי קבע מקרים מסויימים בהם תובע יכול להגיש תביעת חוב בהליך מקוצר, אשר לא נדרש להגיש בו תביעה רגיל ועל כן הנתבע לא יכול במצב דברים זה להגיש באופן אוטומטי כתב הגנה.

מצב זה הינו בעייתי עבור נתבעים רבים שכן מדובר בהליך שכביכול שולל את זכותם המשפטית להגשת כתב הגנה ולהתגונן בפני התביעה.

במקרים אלו, נקבע שניתן להגיש "בקשת רשות להתגונן" או "בקשת רשות להגן", אשר הינה בקשה שמאפשרת לבעל הדין להגיש בקשה כזו 30 ימים לאחר שקיבל הנתבע לידיו את כתב התביעה (ולא 60 ימים כפי שתקנות סדר הדין האזרחי מאפשרות קיום בהליך אזרחי בסדר דין רגיל).

במקרה בו מוגשת בקשת רשות להתגונן, לדוגמא בתביעה שהוגשה נגד הנתבע בסדר דין מקוצר על סכום קצוב, יבצע בית המשפט הליך מהיר יחסית לבירור בקשתו של הנתבע להתגונן. בדרך כלל לאחר הבקשה יקבע בית המשפט דיון אשר בו יחקרו הצדדים על כתבי טענותיהם והמבקש אשר הגיש בקשת רשות להתגונן יחקר על ידי התובע, כמובן שעורך הדין מטעם המבקש להתגונן יוכל לחקור את המבקש בחקירה נגדית לאושש את טענותיו של המבקש אל מול בית המשפט.

לאחר הדיון, בית המשפט ידרוש מהצדדים לסכם בעל פה את טיעוניהם או לחילופין, להגיש את סיכומיהם בכתב לאחר הדיון.

לאחר הגשת הסיכומים, בית המשפט יתן את החלטתו ויקבע האם הוא מקבל את בקשת הרשות להתגונן או לא. במידה ויקבל בית המשפט את בקשת הרשות להתגונן, התיק יעבור לסדר דין רגיל (או סדר דין מהיר – בהתאם לגובה התביעה).

במקרה כזה, יקבע בית המשפט את התנאים להמשך ההליך, לדוגמא, הפקדת פיקדון על ידי המבקש שבקשתו התקבלה, קביעת לוחות זמנים להגשת כתב תביעה מתוקן או כתב הגנה מטעם הנתבע, יקבע דיון קדם משפט במידת הצורך ומועד הגשת תצהירים והליכים מקדמיים, כמובן שלאחר שיסתיימו כל ההליכים המקדמיים, יקבע התיק להוכחות ולאחר מכן לסיכומים.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בבקשת רשות להתגונן

כאמור, בקשת רשות להתגונן הינו הליך משפטי שהרבה מונח בו על הכף. לנתבע, ניתנת אפשרות להפוך את הדיון מסדר דין מקוצר, בו זכויותיו המשפטיות מוגבלות, לסדר דין רגיל, וזאת רק אם בית המשפט יתרשם שבקשת רשות להתגונן שהגיש בעל הדין מבוססת על עובדות וראיות מוצקות, שכן במידה ויתרשם בית המשפט שאין בבקשת הרשות להתגונן ממש ואינה חזקה מספיק, ידחה בית המשפט את בקשת הרשות להתגונן ויתן פסק דין נגד הנתבע, אשר יחייב אותו בסכומים גבוהים ובמידה ולא יעמוד בהם הנתבע בזמן, יגררו הליכי הוצאה לפועל.

לכן, בקשת רשות להתגונן הינה בקשה חשובה ביותר לנתבע אשר יכולה להטות את הכף לחלוטין בהליך המשפטי.

מסיבות אלו, חשוב מאוד שעורך דין בעל נסיון רב אשר מתמחה בבקשת רשות להתגונן ילווה את הנתבע ויערוך את הבקשה בצורה הטובה ביותר והמקצועית ביותר שניתן.

לעורך דין ניר אביבי ניסיון רב בתביעות בסדר דין מקוצר, תביעה לפינוי מושכר, תביעות בדיני מקרקעין וכן בבקשת רשות להתגונן בסדר דין מקוצר ובהוצאה לפועל.

לפרטים נוספים צרו קשר עם עורך דין ניר אביבי!

Facebook
WhatsApp
Email
Print