תביעה נגד דיירים בבית משותף

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בתביעה נגד דיירים בבית משותף

משרדנו מתמחה בתביעות משפטיות ובתחום המקרקעין וכן בתביעה נגד דיירים בבתי משותף עקב סיבות שונות וביניהן: השתלטות על השטח המשותף, אי השתתפות בהוצאות הבית המשותף ועוד. לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר!

מדוע מגישים תביעה נגד דיירים בבית משותף?

החיים בבית משותף, מצד אחד יכולים להיות שלווים ונעימים, ומצד שני יכולים להיות רצופים בסכסוכים ובבעיות שונות ומשונות עם השכנים באותו הבניין.

הסכסוכים נובעים מסיבות שונות אך לכולן יש מכנה משותף – דייר אחד עושה בדרך כלל "צרות" לשאר הדיירים ועקב התנהלותו של אותו הדייר, אורך החיים של שאר דיירי הבית המשותף נפגע.

הסיבות להגשת תביעה נגד דיירים ו/או דייר בבית המשותף הן מגוונות ובדרך כלל יהיו עקב אחד מהדברים הבאים:

  • אי תשלום ועד בית ו/או הוצאות משותפות של דיירי הבית המשותף.
  • פלישה של אחד הדיירים לשטח המשותף כגון: הרחבת הדירה על חשבון השטח המשותף, בנייה ללא הסכמת הדיירים על הגג, סיפוח הגינה המשותפת לטובת דירת הקרקע ועוד.
  • השתלטות אחד הדיירים על חניה משותפת ו/או חניה של דייר אחר.
  • סירוב לחתום על הסכם להרחבת דירות כגון תמ"א 38 ועוד.

במאמר זה נסקור את הסיבות שבדרך כלל בגינן ניתן להגיש תביעה נגד דיירים בבית המשותף ומדוע חשוב לפעול בזמן ובצורה נכונה בליווי של עורך דין שמתמחה בהגשת תביעות נגד דיירים בבית המשותף.

מה עושים כאשר דייר בבית משותף לא משלם ועד בית?

כאשר דייר בבית משותף לא משתתף בתשלום לועד הבית, מדובר בהפרה של התקנון המצוי של הבתים המשותפים אשר מחייב כל בעל דירה בבית משותף להשתתף בהוצאות הבית המשותף. בדרך כלל אופן וגובה התשלום נקבע ע"י ועד הבית שנבחר בהצבעה משותפת לכלל הדיירים. אי תשלום ועד בית במועד וכפי שנקבע ע"י ועד הבית, יכול לגרור סנקציות בהתאם ומקרים שדייר לא משלם ועד בית כחוק, ניתן להגיש נגדו תביעה אצל המפקח על הבתים המשותפים אשר סמכותו הינה מקבילה לסמכות בית משפט השלום, ופסק הדין בעניין זה יגרור צו בית משפט אשר יחייב את הדייר לשלם את ועד הבית בתוספת הוצאות בית משפט וכו'. 

חשוב לציין, שכאשר דייר שוכר את הדירה בבית המשותף והוא מסרב לשלם, ניתן להגיש תביעה נגד אותו דייר.

תביעה נגד דייר שמסרב להשתתף בהוצאות הבית המשותף 

פעמים רבות החיים בבית המשותף גוררים איתם תשלום הוצאות (מעבר לתשלום דמי הועד שמשולמים באופן קבוע על התחזוקה השוטפת של הבניין) לא צפויות, כגון: תיקון נזקי רטיבות בבית המשותף (ולא בשטח הדירות), שיפוץ השטח המשותף וכו'. במקרים שבהם דייר מסרב להשתתף בתשלום הוצאות אלו בבית המשותף, ניתן להגיש נגדו תביעה ולדרוש השתתפות בהוצאות כמו יתר דיירי בעלי הדירות בבית המשותף.

תביעה נגד דייר שפולש לשטח הבית המשותף

בניגוד לתביעות שהוזכרו לעיל, במקרה שבו דייר פולש לשטח הבית המשותף, בין אם מדובר בתפיסת חניה בבית המשותף, השתלטות על גינת הבית המשותף, או השתלטות על גג הבית המשותף, ראשית כל מדובר ברוב המקרים בעבירה פלילית ועל כן ניתן להגיש תביעה במשטרה במקרים מסויימים. מעבר לכך, כמובן שמומלץ וכדאי להגיש תביעה נגד הדייר הפולש בהקדם האפשרי, שכן במקרים של שיהוי והמתנה ארוכה מדי, יהיה קשה יותר לפנות את הדייר מאחר ונקבעו "עובדות בשטח" והגנת השיהוי יכול שתעמוד לטובת הדייר הפולש.

במקרים של פלישת דייר בבית המשותף לשטח המשותף, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בעניין זה כמו משרדו של עו"ד ניר אביבי, ולבחון ראשית מהי הערכאה המתאימה – במקרים של פלישה ניתן להגיש תביעה גם לבית משפט השלום ולא למפקח על הבתים המשותפים, ולפעמים אף רצוי לעשות כן. 

כמו כן, מכיוון מדובר בתביעה לכל דבר ועניין בבית משפט, מומלץ להתאגד מספר דיירים בבית המשותף ולתבוע את אותו דייר פולש ביחד בשם הבית המשותף שכן יש בהתאגדות זו מספר יתרונות: היתרון הראשון, הינו בכך שבית המשפט יבין שמדובר בפלישה שמפריעה ופוגעת בכל הדיירים, שנית, מכיוון שמדובר בתביעה לבית משפט, עלות הייצוג לא מבוטלת ועל כן כאשר מספר דיירים מתאחד ותובע ביחד את הדייר, תקטן העלות לדייר בגין הגשת התביעה.,

בכל מקרה, הגשת תביעה נגד דייר פולש תכלול מספר סעדים ובדרך כלל יתבקש בית המשפט ליתן את הסעדים הבאים:

  • צו פינוי מהשטח המשותף
  • צו הרחקה של הדייר מיתר הדיירים במידה והוא מאיים עליהם (ישנם לא מעט מקרים שבהם הדייר הפולש מאיים על הדיירים ועקב הקרבה והרגישות דיירים רבים מפחדים להגיש תביעה, על כן בית המשפט יכול לתת צו הרחקה לאותו דייר מאותם דיירים אשר הגישו את התביעה).
  • תשלום בגין הנזקים שהסב הדייר לשטח המשותף.
  • תשלום הוצאות ופיצויים שיחייבו את הדייר הפולש לבית המשותף ולדייריו.

תביעה נגד דייר בבית משותף בגלל נזקי רטיבות

פעמים רבות מגיעים למשרדנו דיירים בבית משותף אשר דירתם ו/או הבית המשותף נפגע כתוצאה מנזקי רטיבות בדירה בבית המשותף. במקרים כאלו חובה על הדייר שקיימת אצלו רטיבות בדירה לתקן את הרטיבות בדירתו כמובן, ויתרה מכך, לתקן את הנזקים שגרמה דירתו לרכוש המשותף ולבית המשותף. במקרים רבים אותם דיירים שגרמו לרטיבות ברכוש המשותף, מנסים להסיר מעצמם אחריות ולהאשים את הבית המשותף ו/או דירות אחרות בבניין בנזקי הרטיבות, אך הדין ברור ועל הדייר שהרטיבות יצאה מדירתו, לתקן את הנזקים שנגרמו בבניין ו/או בדירות אחרות בבית המשותף. על כן במקרים אלו של נזקי רטיבות (וכמובן נזקים אחרים) ניתן ומומלץ להגיש תביעה על מנת שבית המשפט או המפקח על הבתים המשותפים יחייב את הדייר לתקן את הרטיבות בדירתו וכן לתקן את נזקי הרטיבות ברכוש המשותף ו/או בדירות אחרות שניזוקו בבית המשותף.

האם יש ממה לחשוש כשמגישים תביעה נגד דיירים בבית משותף?

התשובה לשאלה זו היא פשוטה: לא!. כמובן שבכל מקרה וכמו בכל סכסוך, מומלץ לנסות להגיע להבנות ללא הגשת תביעה משפטית וכמובן שכדאי לשמור על שכנות טובה בכל מה שקשור ליחסים של הדיירים בבית המשותף. ובכל זאת, לא פעם מגיעים למשרדנו דיירים אשר מיצו את כל ההליכים טרם הגשת התביעה, ולבסוף לא נותרה בידיהם כל ברירה אלא להגיש תביעה נגד דיירים בבית המשותף, וזאת על אף שמדובר בחוסר נעימות והדבר יכול להעיב עוד יותר על היחסים בין הדיירים לדייר שנגדו מוגשת התביעה בבניין.

ולמרות זאת, פעמים רבות דווקא הגשת תביעה נגד דיירים בבית המשותף בגין העילות שפירטנו לעיל, נותנות פיתרון אמיתי לבעיה בבית המשותף ומביאה איתה סדר וימים שקטים יותר לדיירי הבניין.

חשוב לדעת שצריך לפעול מהר ובנחישות כנגד דיירים שלא ממלאים את חובתם בבית המשותף, בין אם מדובר בדייר שמסרב להשתתף בהוצאות המשותפות כמו תשלום ועד בית ו/או הוצאות שנדרשים כל דיירי הבית המשותף לשלם, ובין אם מדובר בפלישה של דייר בבניין לשטח המשותף. שכן המתנה ממושכת ו/או דחייה של התביעה נגד אותו דייר, יכולה להביא למצב שבית המשפט ידחה את התביעה על הסף מחמת השיהוי וההמתנה הממושכת.

על כן, אין ממה לחשוש ויש לפעול בנחישות ובמהירות נגד דייר שמפר את שלוות הדיירים האחרים בבית המשותף.

משרדו של עו"ד ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעות נגד דיירים בבית המשותף, בדיני חוזים ובמקרקעין. לתיאום פגישה ולייעוץ משפטי צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print