תביעה נגד קבלן שיפוצים

במדינת ישראל תחום השיפוצים הינו תחום פרוץ ביותר אשר אין רגולציה מסודרת בעניין זה. קבלני שיפוצים קיימים ונפתחים כמו פטריות אחרי הגשם ולמרות שיש קבלנים טובים ואף טובים מאוד, יש גם לא מעט "חאפרים" בתחום אשר מנסים לעשות כסף קל על גבם של בעלי נכסים, משרדים ודירות אשר רוצים לשפץ את ביתם.

במקרים רבים שמגיעים למשרדנו, קבלני שיפוצים גורמים לנזקים רבים, אינם משלימים את העבודה ובמקרים רבים גורמים עגמת נפש למזמין ואף דרושה עבודה נוספת של קבלן אחר לתקן את העבודה הרשלנית של קבלן השיפוצים שעבד בדירה.

מה חשוב לעשות טרם הגשת תביעה נגד קבלן שיפוצים

הרבה פעמים מגיעים אלינו בעלי דירות ובתים, אשר נמצאים באמצע התהליך מול קבלן שיפוצים ומרגישים "לכודים" ומחוייבים לקבלן השיפוצים, בעת עבודתו בדירה. מדוע לכודים ומחוייבים? משום שקבלן השיפוצים, בערמה רבה ובכוונה תחילה, לקח מקדמה גדולה וכסף רב עבר בהתחלה, וכעת הבית של אותם בעלי דירה נמצא במצב שאינו ראוי למגורים ובאמצע השיפוץ, והקבלן למעשה "מחזיק" את בעלי הדירה כשבויים – מצד אחד הקבלן קיבל כסף רב, הרבה מעבר למה שהיה צריך לקבל עד לאותה נקודת זמן, ומצד שני העבודה אינה נראית טוב, הקבלן מושך את הזמן, ובחוצפתו אף מבקש תשלום נוסף, למרות שודאי שלא מגיע לו כל תשלום עד שלא יתקדם בעבודה.

בשלב זה בעלי הבית מרגישים מרומים ומצויים במצוקה אמיתית – מצד אחד שילמו ממיטב כספם לקבלן השיפוצים, ומצד שני העבודה רחוקה מלהסתיים והקבלן מנצל את חולשתם באותה נקודת הזמן על מנת לסחוט מהם עוד ועוד כספים, אשר לא מגיעים לו אך אין בידם של בעלי הדירה לעשות דבר, שכן הם רק רוצים שהקבלן יתקדם בעבודתו וחייהם יחזרו למסלולם.

  1. ראשית כל, נכון להזכיר כבר עכשיו, מנסיוננו, חובה לערב עו"ד שמתמחה בחוזים ובמקרקעין כבר בשלב ההתקשרות עם הקבלן ובטרם החתימה על הסכם עבודה עם קבלן השיפוצים! ואם לא חתמתם הסכם עם קבלן שיפוצים טרם העבודה, אז הדבר חמור מאוד וצפויה לבעלי הדירה בעיה קשה. 
    כמו כן, חובה במקביל על חתימת ההסכם עם קבלן השיפוצים לדרוש ערבות מהקבלן, אשר תמומש במקרה שהקבלן לא יעמוד ביעדים שהוגדרו מראש ובמידה ויגרום לנזקים
  2. בחוזה עם קבלן השיפוצים חשוב מאוד להכניס יעדים ונקודות ציון לפרוייקט שיפוץ הדירה, ולתחום אותו בזמן, חשוב לקבוע קנסות שיוטלו על הקבלן במקרה שהקבלן מתעכב ולא עומד באותם ייעדים.
  3. חשוב מאוד להכניס להסכם השיפוצים עם הקבלן כמה שיותר פרטים בנוגע לשיפוץ, כגון: חומרים, עלויות, עבודה, זמנים, ביטוח, אחריות עובדים, אחריות כלי עבודה ועוד פרטים רבים אשר בבוא היום במידה ותהיה מחלוקת בין הצדדים,

    הפרת הסכם תוכל לשמש את בעלי הדירה בבית המשפט.
  4. כמובן שחשוב לבדוק על הקבלן עצמו טרם העבודה. כפי שצויין בתחילת המאמר, תחום השיפוצים פרוץ לגמרי בארץ ולמעשה לא נדרשת הסמכה מיוחדת שדרוש הקבלן לעבור בכדי להיות קבלן שיפוצים, על כן לא ניתן לדרוש מהקבלן תעודה ו/או רישיון, אך כן חשוב לקבל המלצות (אמיתיות ולא מפוברקות) מהקבלן, לדבר עם ממליצים, ללכת לראות דירות שהקבלן שיפץ, ולמעשה להיות משוכנעים שמדובר בקבלן מנוסה ומקצועי ולא בחאפר שמנסה לעשות כסף קל וסביר מאוד להניח שלא יעשה עבודה מקצועית.

מתי נכון להגיש תביעה נגד קבלן שיפוצים?

כאמור, טרם ההתקשרות עם קבלן שיפוצים, ולפני שבוחרים וחותמים על הסכם עם קבלן שיפוצים, חשוב לערוך את הבדיקות שצויינו לעיל, ובטח שחובה להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום זה.

ולמרות זאת, פעמים רבות מגיעים למשרדנו לקוחות אשר נפגעו מקבלן שיפוצים אשר השאיר הרס וחורבן בדירתם ומעוניינים לתבוע אותו בגין העבודה הרשלנית והנזקים שיצר עקב חוסר מקצועיותו.

במקרים אלו נכון להגיש תביעה נגד קבלן השיפוצים בהקדם וללא היסוס שכן המתנה ארוכה מדי יכולה להחשב כשיהוי ועל כן בית המשפט יכול לדחות את התביעה ולו רק מטעם זה בלבד. בנוסף לכך, ככל שיעבור הזמן יוכל קבלן השיפוצים לטעון כטענת הגנה שהנזקים לא נגרמו מעבודתו אלא מתנאים אחרים בשטח ו/או מאנשי מקצוע אחרים שעבדו בדירה. לדוגמא, במידה וקבלן השיפוצים הרשלן עבד בדירה והותיר הרס וחורבן, ובעלי הנכס הזמינו קבלן אחר אשר נדרש לסיים את העבודה הכושלת של הקבלן הכושל, סביר להניח שקבלן השיפוצים הראשון והחובבן, יעלה כטענת הגנה שהקבלן שהגיע לאחריו הוא זה שיצר את הנזקים לדירה, ונטל ההוכחה ירבוץ על כתפי הטוענים לנזק. על כן חשוב מאוד לתעד את הנזקים שהותיר הקבלן הכושל וכן להגיש תביעה נגדו בהקדם וללא היסוס.

יצויין כהערת אגב, שלמרות האמור לעיל, פעמים רבות אין מנוס וצריך להמתין עד שהנזקים בדירה יתגבשו, ועל כן במידה וההמתנה עד להגשת התביעה היא הגיונית ובעלת נימוקים רציונליים והגיוניים (ונתמכים בחוות דעת של מומחה בתחום), בית המשפט יקבל את התביעה נגד קבלן השיפוצים.

תביעה נגד קבלן שיפוצים עם עו"ד שמתמחה בדיני חוזים ומקרקעין

פעמים רבות מגיעים למשרדנו לקוחות שנפגעו מקבלני שיפוצים ואנו מתבקשים לסייע להם בהגשת התביעה נגד קבלן השיפוצים. על כן מנסיוננו חשוב מאוד להגיש את התביעה נגד הקבלן עם עו"ד שמתמחה בדיני חוזים, מקרקעין ובתביעות נגד קבלני שיפוצים ועבודה רשלנית.

משרדו של עו"ד ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעה נגד קבלן שיפוצים ובהפרה של דיני חוזים והסכמי מכר.

לקביעת פגישה ולשיחת ייעוץ צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print