עורך דין הוצאת דיבה

אם אתם חשים שמישהו הוציא את דיבתכם, פגע בשם הטוב שלכם ובייש אתכם, דעו שלפי חוק איסור לשון הרע ביכולתכם להגיש כנגדו תביעה אזרחית לתשלום פיצוי כספי וככל שיקבע בית המשפט כי הפרסום אכן נעשה בניגוד לחוק איסור לשון הרע והינו מהווה הוצאת דיבה אסורה, הרי שהנתבע צפוי לחוב בפיצוי נזיקי שיכול להגיע עד 140,0000 ₪ ללא הוכחת נזק.

עורך דין הוצאת דיבה

הוצאת דיבה

הוצאת דיבה או לשון הרע היא למעשה פרסום פוגעני שנעשה בכתב, בעל פה, בדפוס או בשידור אשר עלול לגרום להשפלה, לעג, ביזוי, לעג, פגיעה במשרה, משלח יד או עסק. מדובר בעבירה שיכולה לגרור אחריה תביעה אזרחית ואף העמדה לדין פלילי. חשוב לדעת שתנאי להגשת תביעה לפי חוק איסור לשון הרע הוא שהוצאת הדיבה הגיעה לפחות לאדם נוסף חוץ ממכם ומן הפוגע. לדוגמא, שיחה פרטית בין שני אנשים שבה מוטחים עלבונות קשים שעולים כדי לשון הרע לא יהוו עילה לתביעה כל עוד אדם נוסף לפחות לא נחשף לכך.

חופש הביטוי או הוצאת דיבה

אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שבה לכל אזרח החי במדינה יש זכות לחופש ביטוי. חופש הביטוי היא זכות חוקתית שבמסגרתה כל אדם רשאי לומר ולכתוב ככל העולה על רוחו, גם דברים קשים ולא נעימים. הזכות לחופש הביטוי מצד אחד מתנגשת לעיתים עם זכות חוקתית אחרת שהיא הזכות לכבוד ולשם טוב. כפי שלכל אדם יש את הזכות לבטא את עצמו כך לכל אדם שמורה הזכות לשם טוב ולא פעם קשה ההבחנה מתי הוצאת הדיבה יוצאת מגדרי חופש הביטוי המותר ומתי לא. מתי מדובר באמירות משפילות, מבזות, שעולות עד כדי לשון הרע ומתי מדובר באמירות קשות לעיכול אך שעדיין מצויות בתחומי חופש הביטוי המותר. לקבוע זאת זו מלאכה לא פשוטה ולא פעם בתי המשפט מתחבטים בשאלות המתעוררות בתיקים המונחים לפתחיהם ומכיוון שכל מקרה לגופו ודינו של פרסום אחד שונה מדינו של פרסום אחר, הרי שיש לבחון היטב את טיב הפרסום טרם הגשת תביעה לבית המשפט. כמו כן החוק מקנה למפרסם מס׳ הגנות שבמידה ויוכחו תידחה התביעה. דוגמא לכך הינה הגנת ״אמת דיברתי״ שבמסגרתה ככל ויוכיח המפרסם כי מה שנאמר על ידו אמת, הרי שאין המדובר בלשון הרע.

תביעה ללא הוכחת נזק

המיוחד בתביעות לשון הרע הוא שיש בהן מסלול שבו התובע לא צריך כלל להוכיח שנגרם לו נזק עקב פרסום לשון הרע כנגדו ודי אם יוכיח כי הפרסום אכן עולה כדי לשון הרע. נכון להיום ניתן לתבוע עד 70,000 ש״ח ללא הוכחת נזק ועד 140,000 ש״ח ללא הוכחת נזק וככל ויוכח שהפרסום נעשה מתוך כוונה של המפרסם לפגוע. כמובן שככל והפרסום עצמו אכן גרם לנזק, (כדוגמת פרסום לשון הרע ברשת חברתית שהובילה לפיטורים מעבודה), הרי שהתביעה יכולה להגיע לסכומי כסף גבוהים מאוד.

עורך דין הוצאת דיבה

בעידן הרשתות החברתיות מוגשות המון תביעות לשון הרע לבתי המשפט. מצד אחד היד קלה מאוד על המקלדת והמון אנשים כותבים מבלי לחשוב פעמיים ומן הצד השני מתקיים אלמנט הפרסום והתפוצה הנרחבת כך שכלל אין צורך להוכיח כי הפרסום אכן הגיע לאנשים נוספים מלבד הפוגע והנפגע. לכך יש להוסיף את הלכת בית המשפט שלפיה מספיק לשתף פרסום של לשון הרע בכדי לחוב באחריות נזיקית.

Facebook
WhatsApp
Email
Print