המפקח על הבתים המשותפים

המפקח על הבתים המשותפים הינו למעשה סמכות שיפוטית מכוח חוק המקרקעין שאחראי על פיתרון סכסוכים בין דיירים ובין דיירים לנציגות הבית המשותף בבתים משותפים.

למפקח על הבתים המשותפים יש סמכות לפעול כשופט בית משפט שלום (על אף שהמפקח עצמו אינו שופט), ומכוח סמכות זו ניתנת למפקח על הבתים המשותפים הסמכות לדון בתובענות שמגיעות לפתחו.

סוג התובענות שמגיעות למפקח על הבתים המשותפים הינן מגוונות וביניהן:

  • תביעה לתשלום דמי ועד בית מדייר בבית המשותף
  • תביעה למתן צו עשה נגד דייר בבית משותף בנושאים שונים כגון: פינוי מעברים ושטח משותף על ידי דייר שהשתלט על השטח המשותף כדוגמת חצר, פרוזדור, מחסן וכו'.
  • תביעה למתן צו עשה בכל מה שקשור לפגעי רטיבות ונזקי מים בבית המשותף. פעמים רבות תביעות למפקח על המקרקעין הינן בין דייר בבית המשותף לנציגות הבית המשותף ו/או דייר בבית המשותף אשר עקב רשלנות או אי טיפול ראוי בגג הבית המשותף, נוצרה נזילה לא מטופלת שגורמת לנזקים רבים לדירה או לשטח המשותף. לכן במקרים רבים מוגשת תביעה למפקח על הבתים המשותפים על מנת שיתן צו עשה לתיקון פגעי הנזילה לאלתר.
  • בקשת צו מניעה זמני ו/או קבוע מהמפקח על הבתים המשותפים בעניינים שונים בבית המשותף.
  • תביעה לחייב דיירים להשתתף בהוצאות השוטפות ו/או הוצאות מיוחדות כגון : התקנת מעלית, תשלום על תחזוקה שוטפת, תיקונים בגג המשותף ו/או בשטח המשותף וכו'.
  • ועוד.

חשוב לציין שפעמים רבות ניתן לבחור האם להגיש את התביעה לבית המשפט או למפקח, שכן החוק מאפשר בתביעות מסויימות שחלקן נזכרות לעיל, לבחור את הסמכות שתדון בתובענה. כאשר מעוניינים לתבוע נזיקין, הדבר אינו אפשרי והמפקח על הבתים המשותפים לא ידון בתביעה נזיקית, אלא רק בתשלום הוצאות ככל שהיו אך פיצויים כגון עגמת נפש ועוד לא בסמכות המפקח.

מה היתרונות בהגשת תביעה למפקח על הבתים המשותפים?

ככלל, תביעה למפקח תהיה לכאורה יותר מהירה מהגשת תביעה לבית המשפט וגם יותר יעילה.

הסיבה לכך הינה שהמפקח על הבתים המשותפים אינו מחוייב לדיני הראיות כמו שופט בבית משפט שלום/ מחוזי, וככזה הוא רשאי לפעול בצורה יותר מהירה בניהול ההליך המשפטי.

דבר נוסף הוא שהמפקח על הבתים המשותפים נוהג להייעל הליכים משפטיים ולהחיש אותם על מנת שלא להשאיר סכסוכים קיימים בין דיירים בבית המשותף או בין ועד הבית בבית המשותף לדייר או דיירים מסויימים זמן רב מדי.

מצד שני, לפעמים אנו ממליצים בתביעות מסויימות, דווקא להגיש מטעמים אלו ועוד טעמים אחרים את התביעה בית המשפט ולא אצל המפקח על הבתים המשותפים, בעיקר כאשר מדובר בתביעות נזיקיות בין דיירים וכאשר פתרון הסכסוך מצריך ירידה יותר מפורטת של העובדות. כלומר, בתיקים שהם יותר מורכבים מהרגיל.

מהו שכר הטרחה הממוצע הנדרש להגשת תביעה למפקח על הבתים המשותפים

חשוב להבין, שהגשת תביעה למפקח על הבתים המשותפים מצריכה עבודה משפטית רבה, כמעט כמו הגשת תביעה לבית המשפט.

לכן, כדאי לשקול האם כדאי להגיש תביעה למפקח על הבתים המשותפים בגין זוטות דברים או חוב כספי של ועד בית של סכום לא משמעותי, זאת כדאי לעשות עקב העובדה שייצוג של עורך דין אצל המפקח על הבתים המשותפים ידרוש משאבים לא מבוטלים, זמן והתעסקות לא מעטה.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בתביעות למפקח על הבתים המשותפים

עורך דין ניר אביבי בעל תואר שני במשפטים LLM מאוניברסיטת בר אילן והינו עורך דין מקרקעין ומתמחה בהגשת תביעות אצל המפקח על הבתים המשותפים בעניינים של סכסוכי דיירים, נזילות, צווי מניעה ועוד.

כמו כן מייצג עורך דין ניר אביבי ועד בתים רבים באופן שוטף ובתביעות נגד דיירים סרבנים ופולשים לשטח המשותף.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי צרו קשר בטלפון 077-7298914 או השאירו את הפרטים שלכם בטופס צור הקשר באתר ונחזור אליכם בהקדם.

 

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print