הסכם סטארטאפ

פעמים רבות מגיעים למשרדנו יזמים ומשקיעים אשר מעוניינים להסדיר את מערכת היחסים בין השותפים במיזם ו/או סטארטאפ.

הסכם סטארטאפ הוא למעשה הסכם שמסדיר את הזכויות והחובות שלה שותפים בסטרטאפ, בדומה להסכם מייסדים או הסכם חברות או הסכם שותפות. כל אלו הם למעשה הסכמים שמסדירים דברים רבים בהקמת חברה / סטרטאפ ומאפשרים למשקיעים ולשותפים לקבוע את הכללים, החיובים והזכויות החלים על בעלי הסטראפ או המשקיעים.

מה חשוב לדעת על הסכם סטארטאפ

הסכם סטארטאפ יכיל בתוכו את הדגשים הבאים:

  •  קבלת החלטות בסטארטאפ – בדרך כלל הסכם סטארטאפ יכלול את אופן קבלת ההחלטות בסטארטאפ, למי יש זכות וטו בהצבעות, וכיצד מתקדלות החלטות ובאיזה אופן. כמובן שלדבר יש חשיבות גם באם נפתחה חברה בע"מ לסטארטאפ או שמדובר בשלב הראשון בשותפות שאינה רשומה או שותפות רשומה ואולי הסטארטאפ הוא למעשה מבוסס על אדם אחד שהגה את הרעיון ויש עוסק מורשה של אותו אדם ש"מחזיק" למעשה את הסטארטאפ עד שיגדל ויפרוש כנפיים. 

 

  • מורשי חתימה וניהול חשבון בסטארטאפ – גם בסטארטאפ, בדומה להסכם מייסדים והסכם שותפות רשומה או לא רשומה, יש לקבוע מורשי חתימה לסטארטאפ ולניהול חשבון בנק של הסטארטאפ. מורשה החתימה של הסטארטאפ הוא האדם אשר יהיה מורשה לחתום בשם הסטארטאפ על שיקים, משכורות, במוסדות השונים, לפתוח חשבון בנק וכו'. לכן, מינוי מורשה חתימה הוא דבר חשוב ביותר כל הסכם סטארטאפ.

 

  •  אופן מינוי דירקטורים בסטארטאפ – במידה ונפתחת חברה בע"מ עבור הסטארטאפ, חשוב מאוד לקבוע את זהותם של הדירקטורים שיהיו בסטארטאפ. כמובן שזהותה דריקטורים בהסכם הסטארטאפ אינה מספיקה, וחובה לדווח לרשם החברות (במקרה ומדובר בחברה בע"מ) על מינוי הדירקטורים שכן במידה ולא יעשה כן, הדירקטורים לא יהיו מאושרים על פי דין.

 

  • הון רשום, הון מוקצה ואופן הקצאה וחלוקת מניות בהסכם סטארטאפ – אחד הדברים החשובים ביותר בכל הסכם סטארטאפ, זה למעשה איך מחלקים את המניות בסטארטאפ, כמה מניות מקצה הסטארטאפ ולמי, ומה הנוהל של הקצאת המניות וחלוקת המניות בסטארטפ. מכיוון שכמעט כל סטארטאט מבקש לאתר משקיעים חדשים בשלבים מסויימים בחיי הסטארטאפ. חשוב מאוד לציין בהסכם הסטארטאפ כבר בהיווסדו את אופן הקצאת המניות וחלוקת המניות למשקיעים, מה אופן ואחוז הדילול שיעשה לטובת הכנסת המשקיעים לסטארטאפ, והאם יש גבולות ברורים באשר לדילול הבעלים והמקימים של הסטאראפ. 

 

  • מנגנון היפרדות בהסכם סטארטאפ – מכיוון שאנו לא חיים בעולם אידאלי, צריכים לקחת בחשבון בהסכם סטארטאפ גם מקרים בהם רוצים לפרק את הסטארטאפ ו/או אחד מבעלי המניות / המשקיעים בסטארטאפ רוצה להפרד מהסטארטפ. לכן, חשוב ליצור מנגנון היפרדות מסודר ורציני בכל הסכם סטארטאפ בכדי לאפשר למי שרוצה לעזוב את הסטארטאפ מנגנון מסודר לעשות כן, מבלי לפגוע ביתר המשקיעים ו/או הבעלים בסטארטאפ. 

 

  • ועוד סעיפים רבים שחשוב להכניס לכל הסכם סטארטאפ.

הסכם סטארטאפ – רק עם עורך דין שבקיא בתחום

כפי שציינו במאמר זה, ישנם דגשים רבים וחשובים שיש לשים לב אליהם בכל הסכם סטארטאפ שמקימים.

לכן, מומלץ מאוד לקבל ליווי וייעוץ משפטי מעורך דין חוזים שמתמחה בהקמת חברות, הסכמי מייסדים ובסטארטאפים.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי, צרו קשר בטלפון 077-7298914.

 

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print