הסכם חברות

למה חשוב לערוך הסכם חברות?

הסכם חברות או הסכם בין חברות הוא הסכם שחברות מסחריות, עסקים ובעלי מניות עושים בין הצדדים על מנת להסדיר את היחסים המסחריים בין הצדדים ולהביא על הכתוב את מה שסוכם בין הצדדים.

לרוב לשני הצדדים יש אינטרס בניסוח של הסכם חברות או הסכם מסחרי בין החברות שכן הסכם טוב אשר מנוסח בצורה נכונה יציב גבולות ברורים כבר בהתחלה ומראשית ההתקשרות בין הצדדים וימנע סכסוכים עתידיים פוטנציאליים.

הסכם חברות בדרך כלל הולך בד בבד עם הסכם מייסדים או הסכם שותפות בין בעלי המניות בחברה או השותפים בשותפות, ועם פתיחת חברה בע"מ או שותפות רשומה / שותפות מוגבלת.

מה חשוב שיהיה בהסכם בין חברות

בדרך כלל כאשר אנחנו מדברים על הסכם בין חברות, חשוב מאוד ליצור הפרדה ברורה בין החברה לחברה האחרת או בין החברה לספק (במידה ומדובר בהסכם שבין חברה לפרילנס או ספק שנותן שירותים לחברה).

להלן דוגמאות להסכם בין חברות:

  • הסכם פרילנס / הסכם עם נותן שירות לחברה: כאשר חברה בע"מ או עסק מתקשר עם נותן שירות / פרלינס, חשוב מאוד להגדיר את מערכת היחסים בין נותן השירות לחברה או לעסק, הן מבחינת השירותים הניתנים לחברה, והן מבחינת מערכת היחסים, לוחות זמנים, תוצרים שעל נותן השירות לספק לחברה, תמורה, בונוסים וכמובן הגדרה של מהות העבודה והיקף העבודה. חשוב מאוד לציין שחברות ועסקים רבים שמעסיקים נותני שירות כפרילנסרים / עצמאיים, טועים לחשוב שהחברה יכולה להעסיק את אותם עובדים כפרילנסרים, כאשר בפועל הם מתפקדים הלכה למעשה כשכירים, הן מבחינת תנאי שכר, הן מבחינת היקף עבודה וכו'. במקרים אלו, על אף שההסכם בין החברות או ההסכם בין החברה לפרילנס ידגיש באופן מפורש שלא חלים יחסי עובד-מעביד בין החברה לנותן השירות, יתכן ובית המשפט (באם המחלוקת תגיע לפתחו של בית הדין לעבודה), יכריע כי העובד אמנם חתם על הסכם פרילנס, אך בהחלט הועסק כשכיר, על כל מה שמשתמע מכך. לכן, חשוב מאוד, כאשר מנסחים הסכם חברה עם פרילנס או נותן שירות להתייעץ עם עורך דין חוזים בטרם עריכת ההסכם בכדי שיתאים לדרישות החוק.
  • הסכם מייסדים: הסכם מייסדים הינו הסכם ששותפים / בעלים של חברה ו/או עסק, עורכים בינם ובין עצמם על מנת להסדיר את מערכת היחסים שלהם בחברה מבחינת: בעלי מניות, דירקטורים, אופן קבלת החלטות בחברה,מורשי חתימה בחברה, אופן חלוקת רווחים, מנגנון הפרדות, יישוב סכסוכים ועוד. הסכם מייסדים הוא למעשה הבסיס של הקמת החברה וילווה את החברה ואת אופייה זמן רב אם לא כל חייה של החברה. לכן, חשוב מאוד להשקיע בהסכם מייסדים איכותי ומקצועי שמנוסח על ידי עורך דין חוזים מיומן ומקצועי ולא להקל בכך ראש.
  • הסכם שותפים: הסכם שותפים, בדומה להסכם מייסדים, נועד להסדיר את מערכת היחסים בין שותפים בעסק ו/או בשותפות, אך במקרים שבהם לא פותחים השותפים חברה בע"מ (כי אז נכון לערוך הסכם מייסדים) אלא מעוניינים שהעסק יתנהל תחת שותפות רשומה או שותפות לא רשומה. הסכם שותפים ערוך נכון יגדיר גם הוא את מערכת היחסים בין השותפים מבחינת – חלוקת רווחים, אופן חלוקת רווחים בחברה, מנגנון הפרדות, זכויות חתימה בשותפות ובעסק וכו'.
  • הסכם מתן שירותים של החברה: כל חברה ובית עסק מוכר סחורה כלשהי ללקוחותיו (בין אם מדובר בעסק פיזי כמו חנות בקניון) ובין אם מדובר על עסק וירטואלי או חנות וירטואלית. בסופו של דבר העסק צריך להתקיים ולכן חייב להכנס כסף לקופה. כלומר, העסק צריך למכור מוצר או שירות לקהל לקוחות. לכן, לכל עסק חשוב שיהיה הסכם כלשהו למתן שירותים, עם לקוחותיו. בין אם מדובר בהסכם שכר טרחה, הסכם הזמנת עבודה או הצעת מחיר, הסכם מתן שירותים של החברה הוא למעשה ההסכם החשוב אם לא החשוב מכל, שכן באמצעותו החברה תקבל תשלומים עבור השירותים ו/או המוצרים אותם היא מוכרת. הסכם זה חשוב שיהיה מנוסח היטב ובקפידה שכן ניסוח לא נכון יכול להביא למצב שבו החברה עלולה להתבע במידה ולא סיפקה את השירות במועד או כפי שהובטח ללקוח. לכן גם כאן, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין חוזים ועורך דין מסחרי שמתמצא בדיני חברות ובעולם העסקי על מנת שינסח הסכם מתן שירותים של החברה בצורה מקצועית.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בהסכם חברות

עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין שמתמחה בדיני חוזים ובמשפט מסחרי-אזרחי וכן בדיני חברות ושותפויות.

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ משפטי ותיאום פגישה לצורך עריכת הסכם חברה ו/או הסכם מסחרי אחר כגון הסכם מייסדים או הסכם שותפות, צרו קשר עם עו"ד ניר אביבי בטלפון 077-7298914

Facebook
WhatsApp
Email
Print