כמה עולה להגיש תביעה

משרדו של עורך דין ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעות משפטיות לבתי המשפט השונים, ובהן: תביעה כספית, תביעה בגין הפרת הסכם, תביעה לביטול או אכיפת חוזה מכר או חוזים מסחריים שונים, תביעות בדיני מקרקעין ועוד.

הגשת תביעה משפטית הינו הליך משפטי המצריך ייעוץ מעורך דין שמתמחה בליטיגציה ובייצוג בבתי משפט.

המחירים של הגשת תביעה משתנים בהתאם לסוג ההליך ומורכבות התיק וכמובן יהיו שונים בין מקרה אחד למקרה שני.

יש לזכור שגם למרכיב האגרה יש תפקיד חשוב בהגשת תביעה משפטית, שכן אגרה משפטית בתביעות על סכומים גבוהים יכולה להגיע גם היא לסכומים של עשרות אלפי ש"ח ואף למאות אלפי ש"ח (בתביעות בסכומים גבוהים מאוד), ולכן צריך לקחת גם את משתנה האגרה המשפטית בחשבון.

ובכל זאת, במאמר זה ננסה לסקור את התביעות השונות ומה יהיה טווח המחירים בין סוגי התביעות השונים.

כמה עולה להגיש תביעה – תלוי בסוג התביעה ובמורכבות התיק

פעמים רבות אנו נשאלים על ידי לקוחות שונים, כמה עולה להגיש תביעה משפטית מסויימת. כמובן שטרם נוכל לענות על השאלה החשובה הזו (כי הרי ברור שלמרכיב הכספי יש משמעות חשובה ביותר בכל מחשב שקודמת להגשת תביעה משפטית), עלינו להבין את סוג ההליך ומורכבות התיק. ניתן לומר שבתביעות אזרחיות, ההליכים המשפטיים העיקריים הינם:

  • תביעה בסדר דין רגיל – תביעה בסדר דין רגיל הינה למעשה תביעה שמתנהלת בדרך כלל בבית משפט השלום או בבית משפט המחוזי, וכרוכה בפרוצדורה משפטית מסויימת וברורה. ראשית כל יש להגיש בתביעה בסדר דין רגיל כתב הגנה תוך 60 ימים מיום קבלת כתב התביעה על ידי הנתבע (בעבר היה נדרש להגיש כתב הגנה תוך 30 ימים בתביעה בסדר דין רגיל). כמו כן בתביעה בסדר דין רגיל מתקיימים הליכים מתקדמיים רבים כגון: קדם משפט, צו גילוי ועיון במסמכים, שאלונים ומענה לשאלונים, הגשת תצהירי עדות ראשית ותצהירי העדים בתיק, וכמובן דיון הוכחות ולאחריו הגשת סיכומים מטעם בעלי הדין. תביעה בסדר דין רגיל היא תביעה שיכולה להתמשך כמספר שנים בבית המשפט וזאת עקב פרוצדורה שגורמת להליך המשפטי להיות מעט מסורבל ומורכב, אך נחוץ עקב החשיבות שבעשיית הדין והצדק בהליך המשפטי.
  • תביעה בסדר דין מהיר – תביעה בסדר דין מהיר הינה תביעה כספית עד לסכום של 75,000 ש"ח אשר אמורה להתקיים מהר יותר מתביעה בסדר דין רגיל ולכן יש לה הנחיות שונות. לדוגמא, הגשת כתב הגנה עד ל-45 ימים ממועד קבלת כתב התביעה אצל הנתבע, הגשת תצהירים תוך זמן קבוע בחוק מיד לאחר הגשת כתב ההגנה, ועוד הנחיות שונות שמבדילות את ההליך בסדר דין מהיר מהליך בסדר דין רגיל. 
  • תביעה בסדר דין מקוצר – תביעה בסדר דין מקוצר הינה תביעה שהמחוקק קבע שתוגש במצבים מוגדרים שבהם לדוגמא קיים חוב לנתבע אשר מגובה באסמכתאות ברורות כגון: כרטסת, הזמנות עבודה וחשבוניות, וניתן להוכיח שבוצעה עבודה אשר לא שולם עליה מצד הנתבע. במצבים אלו המחוקק נותן אפשרות להגיש תביעה שתוכתב במילים: "סדר דין מקוצר" וכך נמנעת מהנתבע האפשרות להגיש כתב הגנה, אלא יכול הנתבע להגיש תוך 30 ימים לאחר שקיבל לידיו את כתב התביעה, "בקשת רשות להתגונן", שמשמעותה היא שהנתבע מבקש רשות להגיש כתב הגנה, שכן אם יקבע על ידי בית המשפט לאחר דיון שיתקיים בעניין, שלא ניתנת לנתבע להגיש כתב הגנה, ינתן פסק דין על יסוד התביעה בלבד. באם בית המשפט יחליט לקבל את בקשת הרשות להתגונן, יעבור ההליך המשפט לסדר דין רגיל או מהיר, בהתאם לגובה התביעה.
  • תביעה לפינוי מושכר – תביעה לפינוי מושכר הינו הליך בסדר דין מיוחד, שכל מטרתה היא לתבוע את פינויו של הדייר / השוכר מהדירה. לתביעה זו לא ניתן לצרף עוד תביעות כגון: תביעה כספית, צו עשה וכו', אלא ניתן רק לדרוש את פינויו של השוכר מהדירה. חשוב לציין שבתביעה לפינוי מושכר, אנו לא נדרשים לבקש פיצול סעדים, אם נרצה לתבוע בתביעה כספית לאחר מכן את השוכר/דייר, אלא ניתן להגיש תביעה כספית/נזיקית נגד הדייר בכל עת ואף במקביל.

קיימים עוד סוגים שונים של הליכים משפטיים כגון: עתירה, טען ביניים, המרצת פתיחה, הגשת התנגדות לביצוע שטר או תביעה על סכום קצוב ועוד.

כמה עולה להגיש תביעה – תלוי גם במורכבות התיק וסכום התביעה

כאמור, לכל הליך משפטי קיים סוג אחר של טווח מחירים כמובן, והרבה מכך תלוי גם במורכבות התיק ובסכום התביעה. לדוגמא, תביעה בסדר דין רגיל על הפרת חוזה של מיליוני ש"ח, ומצריכה הבאת ראיות רבות, עדים רבים (כלומר תצהירים רבים), שעות רבות של סקירה ועבודה משפטית הן בהכנת כתבי הטענות והן לפני כל דיון, יצריך תמחור גבוה יחסית, מאשר תביעה על סכום של 100,000 ש"ח בגין הפרת הסכם שכירות או סכסוך על סכום קטן יותר. זאת מפני שסביר להניח שהעבודה המשפטית על התיק על הסכום הנמוך יותר, תצריך פחות עדים ופחות הכנה לפני הדיונים.

למרות האמור לעיל, לא תמיד כך הדברים, ולפעמים גם תביעה על סכומים נמוכים יחסית, יכולה להצריך עבודה משפטית בהיקפים גבוהים, ולכן נכון לומר שכל מקרה לגופו.

 בכל מקרה, נכון לומר שתביעה משפטית בתיקים קלים עד בינוניים (מבחינת מורכבות ), עלותם תהיה בין 10,000 ש"ח -50,000 ש"ח ותיקים מורכבים יותר, עלותם יכולה להיות בין 50,000 ש"ח וכמובן לסכומים של מאות אלפי ש"ח.

דוגמא נוספת היא למשל בתביעות ייצוגיות, אשר בהם במרבית הפעמים עורך הדין אשר לוקח את הייצוג, אינו גובה שכר טרחה, אך שכר הטרחה שינתן לו על ידי בית המשפט במידה ותתקבל התובענה הייצוגית יהיה גבוה ויכול להגיע במקרים מסויימים אף למיליוני ש"ח שכר טרחה שיקבע על ידי בית המשפט.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בהגשת תביעה משפטית

כפי שפורט לעיל, הגשת תביעה משפטית הינו דבר שמורכב ממספר רב של משתנים שכולם משפיעים על תמחור שכר הטרחה של עורך הדין בהגשת תביעה משפטית. לסוג ההליך, למורכבות התיק, לאגרה שיגבה בית המשפט ולזמן שההליך יתקיים בין כותלי בית המשפט, לכולם יש השפעה על העלות של הגשת תביעה משפטית.

חשוב מאוד, לפני כל צעד שעושים ולפני שמגישים תביעה משפטית, להתייעץ עם עורך דין שבקיא בתחום הליטיגיציה והגשת תביעות משפטיות לבית המשפט השונים, שכן ייעוץ משפטי מקצועי יכול להביא לתוצאות רצויות ולשביעות רצון גבוהה של הלקוח.

משרדו של עורך דין ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעות לבתי משפט בערכאות השונות ובסוגי הליכים מגוונים וכן מתמחה המשרד במקרקעין, חוזים והמשפט האזרחי-מסחרי.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי, צרו קשר!

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print