פשיטת רגל עקב משבר הקורונה

משבר וירוס הקורונה – מכה כלכלית אנושה לבעלי עסקים ולעצמאיים

לצערנו הרב מגפת הקורונה נכון לכתיבת שורות אלו מכה ללא רחם ברוב העולם. הוירוס חסר החיסון מתפשט כמו אש בשדה קוצים ולא מבחין בין גזע, דת, צבע ומין. אך מספר הנדבקים והנפטרים מהנגיף הקטלני הוא רק קצה הקרחון. הנזק הכלכלי עקב התפשטות וירוס הקורונה הוא אדיר מימדים ובעקבותיו נראה שאנו לפני משבר כלכלי שכמותו לא נראה עוד מעולם, לפחות לא בעשרות השנים האחרונות.

מדינות רבות עצרו את רוב הפעילות הכלכלית והשאירו רק את המערכות החיוניות בלבד. מאות מיליוני אדם ואף מיליארדים נמצאים בסגר כמעט מוחלט בבתיהם: חנויות, מסעדות, מפעלים ומשרדים, כולם סגרו את הדלתות ועובדיהם נשלחו לביתם להיות עם בני הזוג והילדים. מערכת החינוך מושבתת לחלוטין ועקב כך גם מי שעוד הצליח לשמור על עבודתו ועובד מהבית, מתקשה לעמוד במשימות עקב הצורך לשמור גם על הילדים, שלהם אין כל מסגרת.

כל אלו ועוד, הביאו עסקים רבים, חברות ועצמאיים לכדי פשיטת רגל ומצב שאין ברירה אלא לסגור את העסק על חובותיו והתחייבויותיו לספקים, בנקים ונושים שונים.

סיוע מהמדינה ועזרה לעצמאים עקב משבר וירוס הקורונה

עוד לא ידוע כיצד מדינות יתנהלו אל מול המשבר והאם וכיצד יעזרו לבעלי עסקים, עצמאיים וחברות להשתקם (אם בכלל) עקב משבר הקורונה. ממשלת ארה"ב מציעה חבילות סיוע נדיבות לבעלי עסקים, אך מול זה לא קיימים כמעט בכלל בארה"ב שירותי רווחה ושירותים סוציאליים, ושירותי הבריאות פרטיים ועל כן עוד לא ברור כיצד מי שאין לו אמצעים יוכל להתמודד עם הוירוס הקטלני ו/או במקרה של פיטורין. דוגמא נוספת היא באירלנד ובמדינות אירופאיות אחרות, שהממשלות כבר הכריזו שיהיו הקלות למשקי הבית ולעצמאיים כמו לדוגמא השהיית תשלום דמי השכירות, המסים העירוניים, דחיית תשלומי מסים ועוד.

בישראל המצב עדיין לא ידוע בשלב זה, פקידי האוצר ורשות המסים בינתיים נזהרים מלשחרר הודעות רשמיות בנושא ופרט להכרזה על תשלום דמי אבטלה לכל מי שיצא לחופשה ללא תשלום מהחודש הראשון, לא נשמעו עדיין הבטחות ברורות וחד משמעיות בעניין ההקלות עקב משבר הקורונה. 

הנפגעים העיקריים מהמשבר ומי שעדיין נראה שלא נמצא לו פתרון, הינם העצמאיים, החברות הפרטיות (המגזר העסקי בניגוד למגזר הציבורי לדוגמא) ובעלי העסקים העצמאיים. כל אלו נמצאים כרגע במשבר עמוק בו עקב תקנות לשעת החירום הם מחוייבים לסגור את העסק שבבעלותם ובנוסף לכך עקב אי הודאות והפחד מהבאות, הציבור אינו ממהר לרכוש גם ממי שמספק שירותי משלוחים ולא סגר באופן מוחלט את עסקיו.

אמנם פקידי האוצר ואחרים בממשלה פרסמו זה מכבר הודעות לעיתונות כגון: "מענק של 6,000 ש"ח יוענק לעצמאיים" ו"דחיית תשלומי מסים לחודש אפריל", אך מדובר בעזרה שולית ביותר שגם לא ברור עדיין אם תתממש וגם אם כן, לא ברור כיצד יש לממש אותה. על כן כרגע ניתן לתאר את המצב השורר במדינת ישראל בכל מה שקשור למשק והכלכלה והעזרה לעצמאיים ובעלי עסקים ככאוס וחוסר ודאות מוחלט של אותם בעלי עסקים בכל הנוגע לעתידם וחלקם אף החליטו לסגור את העסק עד מועד לא ידוע עקב חוסר הודאות והנזק הכלכלי המיידי אותו ספגו.

רגע לפני פשיטת רגל – אך נכון לנהוג במקרה של חובות בימי משבר הקורונה

במידה ויש לכם עסק ואתם נמצאים כרגע במצב שבו קיימים לכם חובות ואתם לא יכולים לפרוע אותם, רצוי לפעול במספר דרכים להקטנה ו/או עצירת החובות מלגדול ולטפחו בשל ניהול כושל. לכן מומלץ לקבל סיוע וליווי מעורך דין שמתמחה בנושא של הסדרת חובות וביטול עיקולים בהוצאה לפועל. בנוסף לכך ישנן דרכים נוספות שניתן לפעול וביניהן פשיטת רגל, הכרזת החייב כחייב מוגבל בהוצאה לפועל ועוד.

משבר הקורונה אמנם גרר עמו משבר כלכלי גדול ביותר אשר בעקבותיו עסקים רבים נסגרו ונכנסו לחובות, אך אין הדבר אומר שלא ניתן להתגבר על הקושי ועל המשבר הנוכחי.

משרדו של עורך דין ניר אביבי מתמחה בטיפול בחובות והקטנת חובות וכן ביטול עיקולים לבעלי עסקים ועצמאיים עקב משבר הקורונה.

לפגישת ייעוץ צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print