תביעה משפטית

מה צריך לעשות כאשר מקבלים תביעה משפטית?

החוויה שבה מקבלים תביעה משפטית יכולה להיות חוויה מאוד לא נעימה ואפילו מלחיצה. בדרך כלל שליח מגיע למקום מגורנו או למקום עבודתנו ופשוט מוסר לידינו חבילת מסמכים כבדה אשר לא מותירה הרבה מקום לדמיון. בתוך המעטפה מצורף כתב תביעה אשר מכיל בתוכו פרטים רבים אשר לפעמים כבר נשכחו ברובם מזכרוננו ומעלים רגשות עזים של כעס, תסכול ומתח מפני הבאות. במאמר זה נסביר מהם הדברים שניתן לעשות על מנת לנטרל את אלמנט הלחץ ואיתם ניתן להתמודד עם קבלת תביעה משפטית בצורה נכונה ויעילה.

הכי חשוב – לשמור על קור רוח

כתב תביעה בדרך כלל יכיל דברים שלא יהיו נעימים לנתבע לקרוא. הרי מטרתו העיקרית של כתב תביעה הינו לספר את גרסתו של התובע ולנסות לשכנע את הקורא (שהוא בדרך כלל השופט) שטענותיו של התובע הינן נכונות וכי הנתבע הוא זה שחייב לתובע את מה שמצויין בתביעה. בין אם מדובר בחוזה שהופר ו/או תביעה כספית בשל רשלנות וכו', כתב התביעה יכול לעורר רגשות עזים את הנתבע שקיבל את כתב התביעה ועל כן חשוב לשמור על קור רוח- וזאת כי להתעצבן ו/או לאבד את קור הרוח לא יעזור לנתבע.

לאחר שהנתבע שקיבל לידיו את כתב התביעה נרגע, כעת יש לקרוא בעיון את כתב התביעה ולהבין את מהותו. כתב תביעה יכיל בתוכו את מהות התביעה (תביעה כספית/צו עשה וכו') ויכלול בתוכו את דרישות התובע. לכן, חשוב מאוד, מעבר לפרטי התביעה ומסכת האירועים המפורטת בו, להבין את מהות התביעה ובמה בעצם התובע תובע את הנתבע ומהן העילות.

רישום תאריך קבלת התביעה

עם קבלת כתב התביעה המשפטית לידיו של הנתבע, חשוב לקיים רישום של מועד קבלת התביעה לידיו של הנתבע, וזאת משום שכתב הגנה ברוב התובענות יש להגיש תוך 60 יום (להבדיל מפעם שזמן הגשת כתב ההגנה עמד על 30 יום עד לפני כשנה), וזאת מיום קבלת כתב התביעה לידי הנתבע (ולא מיום הגשת התובענה לבית המשפט שבסמכותו לדון בתובענה). על כן רישום של מועד קבלת כתב התביעה לידיו של הנתבע יבהיר לנתבע את המועד האחרון להגשת כתב ההגנה.

פניה לייעוץ משפטי בהקדם

לאחר שהנתבע רשם לעצמו את מועד קבלת כתב התביעה וקרא את כתב התביעה בעיון. מומלץ לפנות בהקדם לייעוץ משפטי לעורך דין מתאים. בחירת העורך דין המתאים הינה חשובה מאוד וזאת משום שמומלץ מאוד לבחור את העורך דין שיתן לנתבע את ההיעוץ המשפטי על פי תחום ההתמחות של אותו עורך הדין. לדוגמא, במידה ונתבע הינו אדם אשר מכר את דירתו לקונה, והקונה כעת תובע את המוכר על פגמים נסתרים בנכס, מומלץ לפנות לעורך דין מקרקעין  עם נסיון בתחום. זאת בניגוד למצב שבו הנתבע יפנה לייעוץ משפטי מצד עורך דין שאינו מבין במקרקעין אשר עיקר עיסוקו הינו בתחום דיני עבודה או משפחה. 

לאחר בחירת העורך דין אשר יוכל לייעץ לנתבע על פי כישוריו ונסיונו, מומלץ לגשת לפגישת ייעוץ רציני במשרדו של עורך הדין ולא לגשת לכל מיני פורומים משפטיים לא מחייבים כמו קבוצות פייסבוק שונות המאפשרות ייעוץ עם עורכי דין שלא בתשלום. הסיבה לכך היא מפני שייעוץ שכזה הינו ייעוץ שינתן על רגל אחת ומבלי להתעמק בעומק הדברים, ייעוץ מסוג זה יכול לגרום נזק לנתבע על ידי קבלת מידע משפטי והכוונה משפטים שגויים.

לאחר שנקבעה פגישה עם עורך הדין, מומלץ להגיע לפגישה מוכנים עם כל החומר שיש לנתבע על התביעה, וכל חומר שלמעשה יכול לסתור את טענותיו של התובע.

במהלך הפגישה עם עורך הדין המייעץ בעניין, חשוב להבין את מהות התביעה, מהם הסיכונים העומדים לנתבע, מהן האפשרויות העומדות לנתבע (כתב הגנה, הגשת תביעה שכנגד, בקשת צווים למיניהם), מה האסטרטגיה המשפטית שמציע עורך הדין וכמובן ולא פחות חשוב – מה עלות שכר הטרחה שעורך הדין יבקש עבור טיפול בתביעה. בעניין זה של שכר טרחת עורך הדין, חשוב לשים דגש מה כולל שכר הטרחה מבחינת דיונים, כתבי בי-דין וכו'.

בנוסף, חשוב להבין מעורך הדין את לוח הזמנים והמועדים השונים בהליך המשפטי. לדוגמא, האם יש פגרות במהלך התקופה – אם כן, לוודא האם הגשת כתבי בי-דין נכללים בזמן חישוב הפגרה או לא, האם יש אגרות מסויימות שצריך לשלם? מה גובה האגרות ובכלל, לקבל את כל הפרטים הדרושים לנתבע בכדי להבין את המצב המשפטי לאשורו.

מקובל לקבל התייעצות נוספת ובמידה והנתבע מעוניין לפנות לעורך דין נוסף על מנת להתייעץ איתו בעניינו הדבר מקובל ואף רצוי במקרים מסויימים.

לא ליצור קשר עם הצד שכנגד

חשוב להבין שמבחינת כללי האתיקה של עורכי הדין, מרגע שעורך דין קיבל לידיו תיק בין צדדים. הוא מנוע מלדבר ישירות עם הצד שכנגד (התובע) ללא אישור לקוחו. לכן ההתנהלות בין הצדדים צריכה להיות דרך עורכי דינם של הצדדים ולכן המנעו ככל שאפשר מיצירת קשר עם הצד שכנגד. בשלב זה לאחר שהוגשה תביעה, כל יצירת קשר כזו יכולה להתפרש אצל הצד השני כ"חולשה" ו/או חוסר תום לב ולכן לא מומלץ ליצור קשר ללא עורך הדין עם הצד שכנגד או עם מייצגו של הצד שכנגד.

פשרה בין הצדדים

לעיתים קרובות ישנו נסיון להגיע לפשרה בין הצדדים במהלך המסכת המשפטית. כמובן שאם הצדדים יגיעו לפשרה ביניהם הדבר כדאי ויחסוך עלויות משפט ובזבוזים נוספים שעלולים להיות לכל הצדדים. ולמרות זאת, ימנעו מיצירת קשר עם הצד השני ו/או עם מי מטעמו. בנוסף לכך, חשוב שלא "לקפוץ" להצעת פשרה לצד השני ובטח שלא בשלב מוקדם שלאחר הגשת התביעה וזאת מפני שלאחר הגשת התביעה התובע נחוש יותר ובטוח יותר ב"נצחונו", ועל כן גם אם יגיעו הצדדים לפשרה בהמשך ההליך המשפטי, עדיף שהפשרה תוצע על ידי הצדדים לאחר שההליכים המשפטיים התקדמו כמה צעדים והבשילו.

אם קיבלתם כתב תביעה והנכם מעוניינים בקבלת ייעוץ משפטי ובפרטים נוספים. צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print