מה שחשוב לדעת על עלויות פירוק שיתוף במקרקעין

מהו שיתוף במקרקעין?

שיתוף במקרקעין קבוע בפרק ה' שבחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969 (להלן: חוק המקרקעין), המפרט את הזכויות של כל אדם שהוא שותף במקרקעין ואת אופן ניהול השיתוף. משמעות השיתוף בפועל היא בעלות משותפת על מקרקעין של כמה בעלים, כאשר ישנה חזקה כי בעלותם של כל השותפים שווה, לפי סעיף 28 לחוק המקרקעין. הסכמי שיתוף במקרקעין מתקיימים לרוב בין בני זוג או בני משפחה שקיבלו נכס בירושה.

עוד מוסיף סעיף 27 לחוק המקרקעין כי בעלותו של כל אחד מהשותפים מתפשטת בכל חלקי המקרקעין. דהיינו, החלוקה אינה לפי חלקת שטח מסוימת בנכס, אלא היא באה לידי ביטוי באחוזים החלים על כל הנכס. 

מה שחשוב לדעת על עלויות פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין לפי החוק

פירוק השיתוף במקרקעין מוסדר גם הוא בחוק המקרקעין, סימן ב' לפרק ה', לפיו כל שותף במקרקעין זכאי לדרוש את פירוק השיתוף בכל זמן שירצה. הפירוק צריך להיעשות על ידי הסכם בין השותפים, ובאישור המפקח שיאשר כי החלוקה תואמת את הוראות החוק, ובפרט הוראות חוק התכנון והבנייה.

ישנן אפשרויות שונות של פירוק, בין אם בהסכמה או על פי צו בית משפט. זאת ועוד, חלוקת המקרקעין יכולה להיעשות בדרכים שונות בהתאם לרצון השותפים ומאפייני הנכס. ניתן לבצע חלוקה בעין, ניתן לשלם תשלומי איזון בין השותפים אם החלוקה אינה אפשרית, הפיכה לבית משותף או דרך מכירת המקרקעין וחלוקה בשווי כסף, אך ככלל עדיפה החלוקה בעין. ניתן להבין מהחוק כי עלויות פירוק שיתוף במקרקעין עשויות להיות גבוהות כאשר אין הסכמה בין השותפים.

החוק קובע סייג במקרים של פירוק שיתוף בין בני זוג, בו לא יורה ביהמ"ש על ביצוע המכירה כל עוד לילדי בני הזוג ולבן הזוג המחזיק בהם נמצא הסדר מגורים אחר. כלל, ביהמ"ש ייטה להתחשב ככל האפשר ברצונותיהם של השותפים השואפים לקיים את השיתוף, ובשאר משאלותיהם.

עלויות פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין כאשר אין הסכמה בין הצדדים עשוי להיות תהליך מורכב וארוך. זאת, כיוון שבמקרים רבים פירוק השיתוף מגיע בעקבות משבר מסוים שהתקיים בין השותפים, כגון הליך גירושין בין בני זוג. משכך, עלויות פירוק שיתוף במקרקעין עשויות להיות גבוהות. 

על מנת למנוע עלויות פירוק שיתוף במקרקעין מבעוד מועד, רצוי להיעזר בעורך דין מומחה בדיני המקרקעין והנדל"ן עוד בשלב חתימת הסכם פירוק שותפות, על מנת להימנע ממחלוקות בשלב הפירוק, לבצע את התהליך באופן מהיר ויעיל יותר ולחסוך בעלויות.

עו"ד ניר אביבי ושות' הוא משרד המתמחה בדיני הנדל"ן, המקרקעין והחוזים, ומחזיק בניסיון רב שנים בתחום. המשרד מעניק ללקוחותיו ייצוג מקצועי, ללא פשרות ובאמצעות מתן פתרונות יצירתיים על מנת לפתור את הסוגייה העומדת בפניהם. מומלץ למי שעומד בפני פירוק שותפות לפנות לייעוץ.

Facebook
WhatsApp
Email
Print