חוזר מכר דירה

רכישה ומכירה של דירה הינן עסקאות בעלות משקל רב – נוסף על הסכומים העצומים הכרוכים בעסקאות אלה כשלעצמם, מדובר בעסקה שמתלוות לה התחייבויות ארוכות טווח ופעמים רבות מדובר במקום בו האדם יבלה את מרבית זמנו – הבית שלו.

לאור הסכומים הגדולים בהם מדובר, שתי הפעולות הללו מורכבות וסבוכות, וכוללות הרבה דינים וכללים שחובה להכיר לפני שנכנסים לעסקאות מסוג זה. בין היתר – יש להכיר את העסקאות והסיבוכים הכרוכים בהם כדי להכיר את המותר והאסור, וכדי לדעת מאילו מצבים פוטנציאלים כדי להיזהר, כדי למנוע קשיים בהמשך.

חוזר מכר דירה

צעד ראשון – בדיקת הדירה

  • כיוון שכאמור מדובר בעסקאות בסכומים עצומים ובנכס שהופך להיות חשוב בחייו של אדם – יש לבדוק את הדירה הנידונה. בתוך כך יש לבחון האם ישנם ליקויים, האם נשאר שוכר בדירה, האם יש בנייה שעתידה להתקיים בקרבת מקום בזמן הקרוב? וכן הלאה.
  • בנוסף, חשוב לוודא שמגיעים לראות את הדירה מספר פעמים, בסיטואציות שונות – שעות שונות וימים שונים, כדי לא להיות מופתעים בשלב בו מבלים ימים ושבועות שלמים בדירה שנקנתה. כמו כן אם מגיעים בשעות שונות זה יכול להציג את ההבדלים בצורה בה הדירה נראית בשעות היום לעומת שעות הלילה.

בדיקת הדירה מההיבט המשפטי

נוסף לבדיקה הפיזית של מצב הדירה והאיזור, ישנה חשיבות רבה לעריכת בדיקה של הדירה מהפן המשפטי. כך יתכן שהגם שאדם אומר שהוא בעל הזכויות בדירה למעשה אין לו זכויות בה והקונה יכול להשקיע כספים רבים הגם שהוליכו אותו שולל, ולהפסיד מכך.

לכן, צריך לפנות לגורמים רלוונטיים בכדי להבין היכן עומדת הדירה מבחינה משפטית. כך למשל, יש לבחון את ייעודו של הנכס, את התאמתו לשימוש למטרת מגורים, ואף יש לפנות לתיק של הבניין בראשות המקומית.

מה נכלל בחוזר מכר דירה?

חוזר המכר המהווה את ההסכם למכר הדירה יכול להשתנות כתלות בעסקה שנעשית. כך, ישנן התאמות מסוימות ושינויים מסוימים הקיימים בין רכישת או מכירת דירה "יד שניה" לעומת רכישה או מכירה מקבלן.

במקרים רבים, כחלק מהחוזה יכללו תיאור של הנכס, ליקויים שקיימים בו אם ישנם, התמורה שנקבעה למכר, ההצהרות של הצדדים, הוצאות נלוות לעסקה, צורת וחלוקת התשלום עבורה הדירה, ייפוי כח, והעברה של הזכויות בדירה ובכך של מועד מסירת ההחזקה. כמו כן מצוין מה יהיה הפיצוי במידה ויופר הסכם המכר.

בנוסף לאלה – כדי לוודא שיימנעו טעויות שיפגעו במי מהצדדים, חשוב עוד טרם החוזה לחתום על זיכרון דברים. בכך אם יתעורר סכסוך כלשהו בין הצדדים ניתן יהיה לזהות את הזמן המדויק בו נידונו הפרטים, מה בדיוק נאמר, ומהי התמורה.

עם זאת, חשוב לשים לב לייחודו של מסמך זכרון הדברים. הגם שכביכול מדובר במסמך פשוט, הפסיקה מכירה בו כחוזה שנעשה בין הצדדים. לפיכך כבר בשלב מקדמי זה חשוב ביותר להתייעץ עם עורך דין חוזים.

עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין שמתמקד במשפט האזרחי והמסחרי בהיבטים השונים. הניסיון שלו בתחום רחב ועשיר. משרד עורכי דין ניר אביבי שם דגש מיוחד על מקצועיות חסרת פשרות ועל בחירה של האסטרטגיה הטובה ביוצר עבור הלקוחות.

Facebook
WhatsApp
Email
Print