האם כדאי לקנות דירה

במציאות של היום, ובמיוחד עקב משבר וירוס הקורונה אשר פקד את העולם במרץ 2020, לקוחות רבים של משרדנו מתלבטים האם זה הזמן המתאים לקנות דירה.

אכן מדובר בהתלבטות לא פשוטה שכן המצב בשווקים הבינלאומיים אינו ברור וקיים חוסר ודאות גדול לגבי העתיד לבוא.

בנוסף לכך, אחוז האבטלה בעולם ובישראל גבוה בימים אלו, ולכן השווקים וביניהם גם שוק הנדל"ן סובל מחוסר ודאות באשר לעתיד לבוא.

במאמר זה ננסה להבין האם כדאי לקנות דירה בשוק הנדל"ן נכון לשנים 2020-2021 (מאמר זה נכתב בסוף שנת 2020).

כמובן שאין לראות במאמר זה המלצה ו/או ייעוץ לגבי רכישת דירה או לאי רכישת דירה וכל האמור במאמר זה אינו מהווה המלצה לעשות פעולה כלשהי או להמנע מפעולה כלשהי בתחום הנדל"ן ובכלל.

האם כדאי לקנות דירה בעיצומו של משבר הקורונה?

משבר וירוס הקורונה הגיע לעולם בסוף שנת 2019 עם התגלות המחלה בסין, אך התפשט למערב ולישראל באמצע חודש מרץ של שנת 2020.

הוירוס השפיע על גורמים רבים הן מבחינה מדינית, הן מבחינה רפואית והן מבחינה כלכלית. מהבחינה המדינית ובמובן הגלובלי, מדינות רבות הושפעו מהוירוס ומהפחד מהמחלה. מדינות רבות בעולם סגרו את שעריהם ופרט לאזרחי אותה מדינה ולנסיעות דחופות/מיוחדות ממדינה למדינה, נסגרו נמלי התעופה וטיסות מעטות התנהלות בשגרה. כמו כן מדינות רבות הפעילו סגר על מנת למנוע מאזרחי אותם מדינות להתקהל. הגבלות שונות שלא נראה כמותם עשרות שנים ובמיוחד בעולם המערבי והדמוקרטי גרמו לאזרחי מדינות רבות להגבלות בחופש התנועה, חופש העיסוק, ואפילו הופעלו על הגבלות של חוקי יסוד בסיסיים – כמו הזכות להתהלך ממקום למקום, לבקר את הקרובים אלינו ליצור מגע פיזי.

המסיכות נעשו לשגרת יומם של אנשים רבים ברחבי העולם, ומסגרות החינוך נסגרו לתקופות ארוכות.

גם מבחינה מסחרית העולם כולו ספג מכה אנושה – תעשיות המלונאות והתיירות כמעט הופסקו לחלוטין. עסקים רבים שתלויים בתיירות ובתנועת מבלים: מסעדות, מלונות, בתי קפה ועוד פשטו את הרגל או שהצליחו בקושי לשרוד את התקופה, ולמעשה כל המגזר העסקי סבל מכה אנושה.

כמובן שתחום הנדל"ן ספג מכה אנושה גם הוא, ואכן בשנת 2020 אנו עדים לקיפאון מסוים בעסקאות מקרקעין ובעליית מחירים של דירות מגורים, אך האם כדאי לקנות דירה בעיצומו של משבר הקורונה, כן או לא? התשובה לכך היא אינה חד משמעית.

מצד אחד, שוק הנדל"ן נמצא כעת באי ודאות, דבר שעל פניו מהווה בעיה עקב חוסר הודאות שברכישת דירה. ולכן, יש הטוענים שהדבר הנכון במצב של אי ודאות בתחום הנדל"ן, הוא להמתין ולראות לאיזה כיוון השוק הולך. 

ומהצד השני, קיימים מומחים בתחום הנדל"ן אשר טוענים שדווקא מצב של אי ודאות הינו הזדמנות שיש "לקפוץ עליה" ולרכוש דירה במקום אטרקטיבי או במקום שמתוכננת בו או צפויה עליית מחירים, וכך ישנו פוטנציאל גדול יותר לעסקה "מניבה" יותר ומשתלמת.

כך או כך, אנחנו מאמינים שיש לבחון כל מקרה לגופו ולא לקנות דירה עקב "אופנה" או הנחה לא מבוססת. לכן, יש לשים את הספקולציות (ההנחות) בצד, ולבצע קנית דירה אך ורק אם המצב הכלכלי והתעסוקתי של הקונים מאפשר זאת.

כפי שהזכרנו לעיל, מקומות עבודה רבים פיטרו עובדים ובתי עסק רבים סגורים כבר חודשים לסירוגין עקב הסגר שאילץ את רוב בעלי העסקה להשאר בבית ולא לצאת לעבודה. לכן, אנחנו ממליצים שרק אם המצב הכלכלי של המעוניינים לרכוש דירת מגורים במצב טוב ויציב, יש לבצע קניית דירה.

עורך דין ניר אביבי – ייעוץ לפני קניית דירה

משרדנו מתמחה במקרקעין ובחוזים ומלווה לקוחות רבים בהליך קניית דירת מגורים וכן בהליך מכירת דירה וייעוץ משפטי בתחום.

עורך דין ניר אביבי בעל תואר שני LLM באוניברסיטת בר-אילן מתמחה בדיני מקרקעין, חוזים ובדין המסחרי-אזרחי.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי וצוות המשרד, צרו קשר בטלפון 077-7298914 או השאירו פרטים בטופס צור הקשר ונחזור אליכם בהקדם.

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print