ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה

פעמים רבות פונים אל משרדנו לקוחות אשר קיבלו לידם פסק דין שנחת עליהם כרגע ביום בהיר ומחייב אותם בסכום כספי בלתי מבוטל. פסק הדין אומר שההחלטה היא סופית וכי עליהם לשלם לתובע את הסכום המופיע בפסק הדין.

פסק הדין שניתן ללא כל הודעה מראש ו/או התרעה, ניתן בסמכות בית המשפט עקב כך שהנתבע לא הגיש כתב הגנה במועד הנדרש.

במקרים אלו, יש בדרך כלל מה לעשות וחשוב לפעול מהר ונכון, על כך במאמר זה.

כיצד מבטלים פסק דין שניתן בהעדר הגנה?

תקנה 214 לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת כי ניתן להגיש בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה (פסק דין שניתן במעמד צד אחד). זאת ע"י הגשת בקשה לביטול פסק הדין שניתן במעמד צד אחד תוך 30 ימים מהמועד שהמוצא לנתבע פסק הדין. כלומר, ראשית כל יש לפנות לעורך דין מיד עם קבלת פסק הדין (פסק הדין יכול להמסר בדרך אלקטרונית כגון: כתובת מייל, וואטסאפ וכו' ו/או בצורה של מסירה ידנית לנתבע).

את הבקשה לביטול פסק הדין יש להגיש לבית המשפט תוך 30 ימים ממועד קבלת פסק הדין, ובית המשפט, מכוח תקנה 201 לתקנות סדר הדין האזרחי רשאי להורות על ביטולו של פסק הדין שניתן בהעדר הגנה ובמעמד צד אחד.

במידה וחלפו 30 ימים ממועד קבלת פסק הדין וטרם הוגשה בקשה לביטול פסק הדין על ידי הנתבע, בית המשפט ישקול את ביטולו של פסק הדין תוך כדי שכלול האירועים שהביאו לעובדה שהנתבע אמנם קיבל את פסק הדין, ולא הגיש בקשה לביטולו במועד.

בעניין זה, חשוב להדגיש כי כבר נקבע בפסקי דין רבים, כי בית המשפט יטה לבטל פסק דין שניתן בהעדר הגנה וילך על פי העיקרון שלכל אדם מגיע יומו בבית המשפט. כלומר, במידה וניתן פסק דין בהעדר הגנה, ולנתבע שנגדו ניתן פסק הדין קיים הסב סביר, מתקבל על הדעת ותם לב באשר לסיבה שבגללה לא הגיש כתב הגנה במועד, סביר שבית המשפט יקבל את הבקשה ויבטל את פסק הדין שניתן בהעדר הגנה.

מדוע חשוב שעורך דין שמתמחה בביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה יטפל בבקשה?

כאמור, ביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה הינו הליך חשוב ביותר, שכן במידה ולא פועלים בזמן ובנחישות לביטול פסק הדין שניתן במעמד צד אחד, יכול התובע אשר מחזיק בפסק הדין לפעול למימוש פסק הדין בהוצאה לפועל, זאת תוך 30 ימים מיום מתן פסק הדין ע"י בית המשפט. הליכי הוצאה לפועל הינם הליכים משמעותיים שיכולים לגרום לנזק רב לנתבע כגון: עיקולים, עיכוב יציאה מהארץ, אי חידוש רשיון נהיגה והגבלות נוספות. כמו כן, הליכי ההוצאה לפועל גורמים לכך שהחוב המצוי בפסק הדין גודל עם הצמדת ריביות עונשיות וכו'.

לכן, במידה והתקבל פסק דין בהעדר הגנה במעמד צד אחד נגדכם, יש לפנות לעורך דין שמתמחה בביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה באופן דחוף על מנת שיבחן את המועדים וכן יפעל להגשת בקשה לביטול פסק הדין בהקדם לבית המשפט.

משרדנו מתמחה בתחום הליטיגציה האזרחית-מסחרית וכן בתביעות כספיות ובביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה.

לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ צרו קשר!

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print