תביעה נגד קבלן

פעמים רבות מגיעים למשרדנו לקוחות אשר נפגעו מהקבלן שבנה להם את ביתם או קבלן שיפוצים שלא סיים את העבודה או שגרם ברשלנות לנזקים בדירה.

במקרים רבים יש מה לעשות כנגד הקבלן ולעיתים קרובות נקיטתה הליכים משפטיים עשויים לסייע לפיתרון הבעיה כנגד הקבלן.

במאמר זה נבצע סקירה של מרבית הסכסוכים שקיימים ובגינם ניתן לקיים תביעה נגד קבלן.

המקרים בהם יש לשקול תביעה נגד קבלן

  • תביעת קבלן שיפוצים שעזב טרם סיום העבודה – פעמים רבות קבלן שיפוצים מתחיל את העבודה בבית או בדירה, ובתחילה הכל נראה ורוד, אכן הקבלן מגיע בשבוע הראשון ואף בשבועות הראשונים לדירה ומבצע את העבודה, את השיפוץ הצפוי ועומד בהתחייבותיו. אך לא פעם קורה שהקבלן מסיבות שונות שיכולות להגרם מכך שהקבלן לקח עוד עבודות במקביל, או שהקבלן קיבל יותר מדי כסף עבור עבודתו נכון לשלב ההתקדמות הנוכחי (נרחיב על סוגיה זו בהמשך), ועקב סיבות אלו ואחרות הקבלן פשוט לא מגיע יותר למקום העבודה. במקרים כאלו הבעייתיות שנמצאים בעלי הבית היא גדולה ביותר, שכן מדובר במצב שהבית/הדירה אינם ראויים למגורים (במרבית המקרים), ואילו הקבלן לא מגיע לסיים את העבודה. המצב בעייתי עוד יותר מפני שקבלן חדש שיגיע לבית הלקוחות לא "יקפוץ" על העבודה, מפני שבדרך כלל מדובר בעבודה שכבר התחילה ויהיה קשה לקבלן להבין מה בדיוק נעשה מבחינת השיפוץ ומה עוד צריך לעשות. לא רק זאת, אלא שבמרבית הפעמים קבלן שכן יבחר להכנס ולהתחיל לעבוד בבית שבו העבודה נפסקה ע"י הקבלן הקודם, יתמחר את העבודה בעלות גבוהה יותר ממה שהקבלן הקודם לקח, מפני שמדובר במצב רגיש של בעלי הבית ולכן קל לנצל את מצוקתם ולהרוויח כמה שקלים נוספים. מבחינת בעלי הבית מדובר בעגמת נפשר גדולה ומפח נפש שכן שיפוץ הבית המיוחל שלו חיכו כל כך הרבה זמן יכול להפוך בין רגע לסיוט שלא חלמו עליו. 

  • תביעת קבלן שיפוצים או קבלן בניית בית שהתרשל בעבודתו וגרם לנזקים – במקרה כזה הקבלן כן סיים את עבודתו בבית או בדירה, אך זמן קצר לאחר מכן ו/או כבר במהלך עבודתו של הקבלן בבית, ניתן להבחין בעבודה לא מקצועית שנעשתה על ידיו ועל כן בנזקים שנגרמו בבית / בדירה. בדרך כלל מדובר במבט ראשון בנזקים שניתן להגדירה כ"אסתטיים יותר", כגון ריצוף שהונח בצורה כושלת/חובבנית ו/או אביזרים שונים שהותקנו בצורה רשלנית. אך יש גם מצבים בהם עבודה חשובה ביותר נעשתה ברשלנות, כמו למשל איטום הבית מפגעי רטיבות (לדוגמא איטום בגג, בחדרים הרטובים ועוד). במצבים אלו הנזק שנגרם לבית ו/או לדירה ע"י הקבלן הרשלן יכול להיות הרסני ממש ולגרום לבעיות מורכבות שיגיעו בהמשך כגון : עובד בקירות, סדקים בבית ועוד. במצבים אלו קורה הרבה פעמים שהקבלן כבר קיבל את מרבית הכסף או את כל הכסף, ולכן כבר אין סיכוי אמיתי שיגיע לתקן את התקלה בבית. לכן, במצבים בהם נתגלו פגמים בבית ו/או בדירה לאחר עבודתו של הקבלן, הרבה פעמים יש לשקול תביעה משפטית נגד הקבלן.

תביעה כספית נגד קבלן

כפי שתיארנו לעיל, ישנם מקרים שונים שבהם צריך לשקול תביעה נגד קבלן. במרבית הפעמים מדובר על תביעה כספית שתחייב את הקבלן לשלם על הנזק שנגרם ולהשיב את הכספים שבעל הבית שילם עבור תיקון הנזקים. במקרים רבים תביעה נגד קבלן היא תביעה כספית על סכומים לא מבוטלים ויכולה להיות בין כמה אלפים למאות אלפי ש"ח ואף יותר. חשוב לזכור שתביעה כספית נגד קבלן תיל בתוכה מספר מרכיבים וביניהם:

  • השבת הכספים ששולמו ע"י בעל הנכס לאנשי מקצוע חלופיים על מנת לתקן את הנזקים.
  • תביעה בגין נזקי  עקיפים כגון דיור חלופי אם נדרש, הובלות, שכ"ט עו"ד ועוד.
  • לעיתים ניתן גם לדרוש שהקבלן ישלם על כאב וסבל, עגמת נפש וכו'.

שליחת מכתב התראה לקבלן טרם תביעה

בטרם מגישים תביעה נגד קבלן, חשוב מאוד למצות את כל האפשרויות טרם שליחת התביעה לקבלן. בנוסף לכך גם בתי המשפט רואים בניסיון למצות את הסכסוך לפני הגשת התביעה בעין יפה ולכן מומלץ בטרם מגישים את התביעה, לשלוח לקבלן מכתב מעו"ד אשר מתריע בקבלן כי אנו עומדים לפני הגשת תביעה כנגדו והוא מוזמן להגיע ולתן את הנזקים שנגרמו בנכס בהקדם. במכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים חשוב לציין את העובדות ואת מה שהוביל את בעל הנכס לשלוח את מכתב ההתראה לאותו קבלן, כולל פירוט הנזקים וקביעת לוח זמנים להשלמת התיקונים. במידה והקבלן אינו מספק הסבר מניח את הדעת ואינו מוכן לתקן את הנזקים. אז נסללת הדרך להגיש תביעה כספית כנגד הקבלן בבית משפט.

מומלץ לקחת עורך דין לתביעה נגד קבלן

כמו כל סכסוך משפטי, מומלץ לקחת עורך דין שמתמחה בתביעות בבית משפט כנגד קבלנים, שכן תביעה נגד קבלן יכולה להיות תביעה מאוד מורכבת שדורשת תחום התמחות ספציפי מעורך הדין. משרדנו מתמחה בתביעות כנגד קבלנים שגרמו נזקים בנכס וכן בתביעות כספיות נגד קבלנים. לפרטים נוספים בנוגע לתביעה נגד קבלן, צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print