שכר טרחה עורך דין צו ירושה

צו ירושה הינו צו שמתקבל מרשם הירושות והוא מסדיר את סדר ירושת המנוח במידה ואין צוואה ו/או צוואת המנוח הינה פסולה לפי דין. במקרה של צו ירושה יש צורך להגיש בקשה למתן צו ירושה המוגשת לבית המשפט לענייני משפחה לרשם לענייני משפחה או לאחד מבתי הדין הרבניים סמוך לאיזור מגוריו של המנוח.

צור ירושה של אדם שלא השאיר צוואה

במידה והמנוח נפטר ולא השאיר צוואה, יחולק רכושו לפי הסדר המצוין בפרק השני לחוק הירושה, תשכ"ה-1965 להלן:

"

פרק שני: ירושה על פי דין

יורשים מבני המשפחה

10.   יורשים על פי דין הם:

(1)   מי שהיה במות המוריש בן-זוגו;

(2)   ילדי המוריש וצאצאיהם, הוריו וצאצאיהם, הורי הוריו וצאצאיהם (בחוק זה – קרובי המוריש).

זכויות הירושה שלהם יהיו לפי האמור בפרק זה.

זכות הירושה של בן זוג

11.   (א)  בן-זוגו של המוריש נוטל את המיטלטלין כולל מכונית נוסעים השייכים, לפי המקובל ולפי הנסיבות, למשק הבית המשותף, ונוטל משאר העזבון –

(1)   אם הניח המוריש ילדים או צאצאיהם או הורים – חצי;

(2)   אם הניח המוריש אחים או צאצאיהם או הורי הורים – שני שלישים, ובלבד שאם ערב מותו של המוריש היה בן הזוג נשוי לו שלוש שנים או יותר וגר עמו אותה שעה בדירה הכלולה, כולה או חלקה, בעזבון, יטול בן-הזוג את כל חלקו של המוריש בדירה האמורה, ושני שלישים מהנותר משאר העזבון;

           (ב)  אם לא הניח המוריש קרוב מן המנויים בסעיף קטן (א), יורש בן הזוג את העזבון כולו.

           (ג)   המגיע לבן-זוג על-פי עילה הנובעת מקשר האישות, ובכלל זה מה שאשה מקבלת על פי כתובה, ינוכה מחלקו בעזבון; הוראה זו לא תחול על מה שמגיע לבן-זוג לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, או לפי הסכם ממון כמשמעותו באותו חוק, ואינה באה לפגוע בזכותו של בן-זוג לקבל מן העזבון מה שהמוריש קיבל לרגל הנישואין על מנת להחזיר כשיפקעו.

סדר העדיפות בין קרובי המוריש

12.   ילדי המוריש קודמים להוריו, הוריו קודמים להורי הוריו.

 

החלקים בעזבון

13.   ילדי המוריש חולקים ביניהם בשווה, וכן חולקים הורי המוריש ביניהם והורי הוריו ביניהם.

חליפיו של יורש

14.   (א)  ילדו של מוריש שמת לפניו והשאיר ילדים, הילדים יורשים במקומו, ועל דרך זו יורשים ילדים של כל אחד מקרובי המוריש שמת לפניו; הוראות אלה לא יחולו כאשר המוריש הניח בן זוג וכן הורים או הורי הורים כאמור בסעיף 11(א), או אחד מאלה.

           (ב)  ילדים היורשים לפי סעיף קטן (א) חולקים ביניהם בשווה מה שירשו בדרך זו.

יורש פסול ויורש שהסתלק

15.   מי שנמצא פסול לרשת או שהסתלק מחלקו בעזבון שלא לטובת בן-זוגו, ילדו או אחיו של המוריש, חלקו מתווסף לשאר היורשים על פי חלקיהם.

ירושה מכוח אימוץ

16.   (א)  מי שאומץ כדין יורש את מאמצו כאילו היה ילדו, וכן יורשים את המאמץ צאצאי המאומץ; המאמץ יורש את המאומץ כאילו היה הורהו.

           (ב)  המאומץ וצאצאיו זוכים על פי דין בעזבונם של קרובי המאמץ כאילו היו יורשים, וקרובי המאמץ זוכים על פי דין בעזבונו של המאומץ כאילו היו יורשים.

           (ג)   המאומץ וצאצאיו יורשים את קרובי המאומץ, אולם הורי המאומץ והורי הוריו וצאצאיהם אינם יורשים את המאומץ.

זכות הירושה של המדינה

17.   (א)  באין יורש לפי הסעיפים 10 עד 16, תירש המדינה כיורשת על פי דין.

           (ב)  מה שירשה המדינה לפי סעיף זה ישמש למטרות חינוך, מדע, בריאות וסעד, אולם רשאי שר האוצר להעניק מנכסי העזבון או לשלם, בתחום שוויים של נכסי העזבון שהגיעו לידי המדינה אחרי סילוק חובות העזבון, תשלום חד-פעמי או תשלומים חוזרים –

(1)   לאדם שערב מות המוריש היה מחסורו על המוריש;

(2)   לאדם או לתאגיד שערב מות המוריש היה מחסורו של המוריש עליו;

(3)   לבן-משפחתו של המוריש או של בן-זוגו שאינו מיורשיו על פי דין."

חשוב לציין שבטרם ינתן צו הירושה על ידי הרשם לענייני ירושה, תפרסם המזכירות בעיתון יומי את דבר הבקשה למתן צו ירושה, ותמתין תקופה של 14 ימים עד לאחר הפרסום על מנת לתת את האפשרות למתנגדים לצו הירושה להביע את התנגדותם ו/או במידה ומישהו מחזיק בצוואה של המנוח להציגה לבית המשפט ו/או הרשם.

האם כדאי להיעזר בעורך דין לבקשה לצו ירושה?

על פניו ניתן להגיש בקשה לצו ירושה ללא עורך דין, אך בבקשה מסוג זה ישנו סיכון שכן בקשה למתן צו ירושה הינה בקשה שדורשת הצגת מסמכים רבים ומילוי הוראות של הרשם, שבמידה והבקשה מוגשת בצורה לקויה ו/או חסרה, תעוכב הבקשה על ידי הרשם ו/או ידרשו מסמכים נוספים ועל כן מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן בצוואות וירושות. בנוסף לכך, כפי שפורט לעיל, ניתן להגיש בקשה לצו ירושה בבית המשפט לענייני משפחה בסמוך למקום מגוריו של המנוח או באחד מבתי הדין הרבניים, ולכל אפשרות כזו היתרונות והחסרונות שלה. לכן מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין על מנת שיבחן את היתרונות והחסרונות הקיימים בכל אפשרות ויעריך באיזו אפשרות כדאי לבחור על מנת להגיש את הבקשה לצו ירושה.

שכר הטרחה של עורך דין בבקשה לצו ירושה

כעיקרון שכר הטרחה משתנה מעורך דין לעורך דין, אך נהוג לקחת סכום של בין 2,500 ש"ח ל-4,000 ש"ח להגשת בקשה לצו ירושה על ידי עורך דין. כמובן שהסכומים יכולים להשתנות בהתאם לרמת המורכבות ולכמות העבודה שיש לעורך הדין בכל בקשה ובקשה.

משרדנו מתמחה בצוואות וירושות ובמיוחד בהגשת בקשה לצו ירושה. לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר!

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print