הפרה צפויה

הפרה צפויה – הפרה צפויה של חוזה

הכלל המנחה את מערכת המשפט בכלל ואת ענף דיני החוזים בפרט, הינו שחוזים יש לקיים. המטרה היא שמערכת הדינים תשמר וכן שצדדים לחוזה ירגישו חובה לקיים את החוזה שכרתו. בין אם מדובר בחוזה מכר ובין אם מדובר בחוזה מסחרי כלשהו, לדוגמא הסכם שכירות ו/או הסכם שותפות לניהול חברה בע"מ, על הצדדים לחוזה לקיים את החוזה ובאחריותם לשמור על שימור תנאי החוזה.

אך מה קורה כאשר צד בחוזה יודע מראש שהצד השני לא מתכוון לקיים את חלקו בחוזה? לפעמים עצם הידיעה שהצד השני לא מתכוון לקיים את החוזה, מאפשרת לצד אשר עלול להפגע מההפרה של ההסכם, לבצע מהלכים מקדימים טרם להפרה.

סעיף 17 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970 מתייחס למצב דברים זה שבו עלולה להתרחש הפרה "צפויה". 

ובלשון החוק:

"הפרה צפויה

17.  גילה צד לחוזה את דעתו שלא יקיים את החוזה, או שנסתבר מנסיבות הענין שלא יוכל או לא ירצה לקיימו, זכאי הצד השני לתרופות לפי חוק זה גם לפני המועד שנקבע לקיום החוזה, ובלבד שבית המשפט, בנתנו צו אכיפה, לא יורה שיש לבצע חיוב לפני המועד שנקבע לקיומו.".

מלשון החוק אנו מבינים שכפי שהוזכר לעיל, במידה וניתן לצפות את הפרת החוזה על ידי הצד השני, הצג הנפגע מההפרה "הצפויה" לתרופות בגין הפרת החוזה. כאשר מדברים על "תרופות" בגין הפרת חוזה מתכוונים למספר סעדים אפשריים:

לפי לשון החוק, התרופות המגיעות לנפגע כתוצאה מהפרת החוזה, מגיעות לנפגע "גם לפני המועד שנקבע לקיום החוזה", כלומר,גם לפני שההפרה עצמה התקיימה בפועל. לדוגמא, במידה ושני צדדים חתמו על הסכם מכר דירה, והמוכר חייב עוד בתשלום של מיליון ש"ח עבור השלמת רכישת הדירה. לידי המוכר הגיעה הידיעה שהרוכש בזמן זה פשט את הרגל וכי יש לו חובות גדולים העולים על מיליון ש"ח. בנוסף לכך, הרוכש הצהיר בשיחת טלפון שקיים עם המוכר, כי לא יהיה לו את הכסף להשלים את הרכישה.

במקרה כזה, בו המוכר כבר יודע מראש שתתבצע הפרת חוזה, למרות שבפועל ההפרה טרם התבצעה, יכול המוכר לפנות לבית המשפט ולדרוש את קיום סעיף 17 – הפרה צפויה בעניין זה, ולבקש מבית המשפט לבטל את החוזה שנכרת בין הצדדים מעילת הפרה צפויה.

יש לשים לב לסיומו של הסעיף המתייחס להפרה צפוייה – "ובלבד שבית המשפט, בנתנו צו אכיפה, לא יורה שיש לבצע חיוב לפני המועד שנקבע לקיומו". סעיף זה מתייחס לכך שהנפגע כתוצאה מההפרה, לא יוכל לקבל תרופות בגין ההפרה, במידה ובית המשפט יתן צו אכיפה ויורה שיש לבצע חיוב לפני המועד שנקבע לקיום החוזה.

הפרה צפוייה – דגשים שחשוב לזכור

כאשר מדברים על הפרה צפויה של חוזה, על אף האמור לעיל, חשוב לשים דגש על כך שהנפגע מהפרתו הצפויה של הסכם, לא יכול לבטל את ההסכם על דעת עצמו בגין ההפרה הצפויה.

כלומר, עצם הידיעה על הפרה צפויה שצפויה להתרחש על ידי צד לחוזה, לא מאפשרת עילת ביטול אוטומטית על ידי הצד הנפגע מההפרה. 

בהפרה צפויה כמו גם בהפרה הסכם רגילה, הצד הנפגע צריך לתת את הדעת על כך שגם עליו חלה חובה לקיום החוזה בתום לב ולהקטנת הנזק. כמו כן במידה ואכן צד לחוזה יודע בודאות שהצד השני צפוי להפר את החוזה עמו, מומלץ לגשת לייעוץ פרטני מעורך דין המתמחה בדיני חוזים ובהפרות חוזים וכך לפעול בהתאם.

פעולה לא נכונה על ידי הנפגע מהפרה צפויה של הסכם, יכולה להסב לנזק לאותו צד בחוזה במידה ולא תעשה כנדרש מבחינה חוקית ומבחינה משפטית.

מדוע צריך עורך דין לתביעה של הפרת חוזה?

כאשר נתקלים בהפרת חוזה וכפי שפורט לעיל נדרשות מספר פעולות הכרחיות על מנת שזכויות הנפגע מהפרת החוזה לא יפגעו.

לכן, חשוב מאוד לקבל ייעוץ מעורך דין שמתמחה בדיני חוזים ובהפרות חוזים על מנת שיבחן האם אכן מתבצעת הפרת חוזה על פי חוק וכן מהן הפעולות שעל הנפגע לבצע בכדי שיהיה זכאי לסעדים המצוינים בחוק.

משרדנו מתמחה בדיני חוזים ובהפרות הסכמים, ביטול הסכם ופיצויים בגין הפרת הסכם.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי, צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print