הפרת חוזה לבניית אתרים

בניית אתרים  – חיוני כמעט לכל בית עסק

קיימות היום למעלה ממאות חברות לבניית אתרים בארץ אשר מספקות שירותים מגוונים לעסקים ובעלי מקצוע שמעוניינים להראות נוכחות באינטרנט. כמעט לכל עסק שמכבד את עצמו יש אתר אינטרנט ואתר אינטרנט טוב הוא דבר חיוני לכל עסק.

ישנם סוגים שונים של אתרי אינטרנט ולכן ישנן גם חברות בניית אתרים שמציעות שירותים שונים:

  • בניית אתרי חנות
  • בניית אתרי וורדפרס
  • בניית אתרים ב-Wix 
  • בניית אתרים בדרופל
  • בניית אתרים מותאמים אישית
  • ועוד

תחום בניית האתרים הכי פופולארי כבר כמה שנים טובות הוא התחום של בניית אתרי וורדפרס. תחום זה התפתח מאוד והיום חברות רבות לבניית אתרי אינטרנט מציעות לבנות אתר וורדפרס במחירים אטרקטיבי שכמעט כל עסק יכול לעמוד בעלות הכרוכה בבניתו. הסיבה לכך היא שוורדפרס היא מערכת חינמית שמאפשרת בניית אתר בצורה נוחה וקלה יחסית לפלטפורמות אחרות. בנוסף למערכת עצמה שהיא נוחה להפליא, בוורדפרס ישנם גם תוספים שונים שניתן להתקין בעת בניית האתר ומקלים על שלב התכנות וחוסכים משאבים רבים מבונה האתרים. 

דבר נוסף שמאוד מקל על בונה האתרים בבניית אתר בוורדפרס הוא עצם קיומו של ה-"פייג'בילדר" – Page builder אשר מאפשר לבנות את עמודי האתר בצורה של Drag & Drop  – בסגנון אתרי Wix.

כל הסיבות האלו מאפשרות היום לחברות לבניית אתרים לבנות אתר וורדפרס בצורה קלה, מהירה וזולה יחסית ולכן שירות בניית האתרים נעשה נגיש יותר ויותר לבעלי עסקים רבים.

הסיבות לסכסוכים בין לקוח לחברה לבניית אתרים

כמשרד עורכי דין שעוסק בדיני חוזים ובתחום הפרות החוזים, לא פעם מגיע למשרדנו לקוח אשר נפגע מחברת בניית אתרים או לחילופין, חברת בניית אתרים שנתקלה בלקוח שבנתה לו אתר אינטרנט והלקוח לא שילם על מלוא השירות.

פעמים רבות עצם הסכסוך בין הצדדים נובע ממחלוקת על התמורה שקיבל הלקוח מחברת בניית האתרים והעובדה שבחר לעקב תשלום עקב חוסר שביעות רצונו מהתנהלות החברה לבניית אתרים או מבונה האתרים (במידה ומדובר במתכנת יחיד).

מחלוקת כזו על איכות השירות ו/או המוצר שקיבל הלקוח מחברת בניית האתרים יכול לדוגמא להתבטא בכך, שחברה לבניית אתרים בנתה אתר בוורדפרס לחברה מסויימת שמספקת שירות ו/או מוכרת את מוצריה באתר האינטרנט שבנתה החברה, וישנם מחלוקות בין הצדדים על המוצר הסופי, הנראות של האתר, האופן שבו נבנה האתר ועוד.

במקרים כאלו, בדרך כלל החברה לבניית האתרים סיפקה את השירותים ו/או מסרה את האתר ללקוח והתקינה אותו על גבי שרת (שנמצא בבעלותה או בבעלות הלקוח דרך חברת אחסנה לאתרים)  וכעת נתקלת בלקוח שמסרב לשלם לה את התשלום האחרון בחוזה.

בעניין התשלום בחוזה, בדרך כלל בחוזה לבניית אתרים, מעבר לפרטי האתר שמסופק ללקוח, נהוג לציין את תנאי התשלום עבור בניית האתר. תנאי התשלום עבור בניית אתר אינטרנט בדרך כלל יהיו מורכבים להלן:

  • תשלום מקדמה
  • תשלום בסיום שלב כלשהו בבניית האתר (לדוגמא בסיום עיצוב עמוד הבית)
  • לפני מעבר האתר לשרת הלקוח ו/או לפני עלייה לאוויר.

צורה נוספת לתשלום הינה קבלת שיקים מראש לטובת חברת בניית האתרים (בדרך כלל יחולק הסכום למספר שיקים בהתאם לעלות האתר).

מנסיוננו, בדרך כלל הסכסוך ו/או המחלוקת תתעורר לקראת סיום השלב השני (תשלום בסיום עיצוב עמוד הבית ) או בסיום השלב השלישי (לפני מעבר האתר לשרת הלקוח ו/או לפני עלייה לאוויר). הסיבה לכך היא שבשלבים אלו החברה לבניית אתרים עבדה כבר זמן רב על האתר והשקיעה שעות רבות, והלקוח מצד שני מרגיש שחרף העבודה הרבה הוא עדיין איננו מרוצה מהשירות שניתן לו ו/או מהמוצר הסופי.

לכן, בשלבים אלו בדרך כלל נגרמים הסכסוכים ומתחילים הצדדים "לאבד את סבלנותם".

הסיבה העיקרית לסכסוך בין חברה לבניית אתרים ללקוח – חוסר תיאום ציפיות

חוסר תיאום ציפיות היא אולי הסיבה הכי משמעותית ונפוצה לסכסוכים בין חברות לבניית אתרים ללקוחות. חוסר תיאום ציפיות נובע בדרך כלל מכך שהצדדים לא הגדירו מספיק טוב את מערכת היחסים ביניהם. באופן יותר ספציפי, הלקוח לא הגדיר לחברת בניית האתרים מה הוא מצפה מהאתר, מהחברה לבניית אתרים, ומכל עמוד ועמוד ואת רצונו האמיתי מהאתר ומהפונקציונליות שלו, והחברה לבניית אתרים לא הגדירה ללקוח בדיוק מה היא מספקת בעבור הכסף שישולם לה על ידי הלקוח. במקרה כזה, הצדדים לאחר זמן מה שיתחילו לעבוד על הפרוייקט, יגלו כי ישנו פער בין הרצוי למצוי.

לדוגמא, חברה לבניית אתרים בנתה אתר לחברה שמשווקת טיולים בעולם וגם מוכרת את הטיולים באתר. החברה לבניית אתרים לא קיבלה אפיון מסודר מהחברה לטיולים שהזמינה את העבודה ורק קיבלה בקווים כלליים את הדברים העיקריים שיהיו באתר: איזור טיולים, חנות למכירת הטיולים, המלצות של מטיילים עם החברה ועוד.

החברה לטיולים שהזמינה את האתר מהחברה לבניית אתרים ציפה לדברים נוספים מעבר למה שסוכם אך לא נכתב בחוזה לבניית אתר שחתמו הצדדים כגון: קטגוריות נוספות ופיצ'רים נוספים. בנוסף החברה לטיולים משתמשת בשירותי ייעוץ של חברת קידום אתרים (SEO) וצריכה בנוסף התאמה של האתר לפי סטנדרטים של גוגל מבחינת מהירות האתר ועוד הטמעות באתר שגוגל מצריך את החברה לטיולים על מנת לעמוד בדרישות הקידום. החברה לבניית אתרים לא לקחה זאת בחשבון בעת שתמחרה את האתר לחברה לטיולים אך גם לא ציינה בחוזה ההתקשרות בין הצדדים כי כל עבודה נוספת מעבר למה שמצויין בחוזה (הצדדים ציינו בחוזה את העמודים העיקריים שיהיו באתר) תתומחר בנפרד. במקרה כזה, לאחר בניית רוב האתר, ובעת הבקשות הנוספות מצד החברה לטיולים, הבינה החברה לבניית אתרים שהבקשות הנוספות של החברה לטיולים הן רבות ויעלו לחברה לבניית האתרים הרבה מעבר למה שתמחרה לחברה לטיולים ולמעשה תהיה מצויה בהפסד כספי באם תבצע אותן. החברה לבניית אתרים הודיעה לחברה לטיולים שהדבר לא סוכם מראש וכרוך בהרבה עבודה נוספת. אך החברה לטיולים טענה להגנתה שמבחינתה הדבר היה כלול בהסכם. 

במצב דברים מסוג זה, הצדדים מצויין במחלוקת שיהיה קשה לגשר עליה, שכן מצד אחר החברה לטיולים שילמה כבר סכום כסף רב לחברת לבניית אתרים בעבור בניית האתר, ואילו החברה לבניית אתרים בזבזה משאבים רבים והשקיעה כסף וזמן על האתר וכעת במידה ותבצע את העבודה הנוספת שדורשת הלקוחה, תמצא בהפסד.

לכן, כפי שציינו, חשוב מאוד לבצע תיאום ציפיות בין החברה לבניית אתרים והלקוח בצורה יסודית וכמובן במסגרת התיאום ציפיות יש לנסח חוזה עבודה פרטני ומפורט שיכיל את כל ההתחייבויות בין הצדדים. הן מהבחינה הכספית והן מהבחינה של המפרט הכולל של האתר עם נקודות אחרות למחשבה כמו: מה קורה כאשר הלקוח מבקש דברים שלא מפורטים בהצעה ועוד.

מה עושים כאשר הצדדים נמצאים במחלוקת

אז החברה לבניית האתרים והלקוח נמצאים באמצע הפרוייקט ולקראת סיומו, אך לפתע מתחילים הצדדים לגלות שהצד השני מרגיש חוסר שביעות רצון מהצד השני. כמו שציינו לעיל, אחת הסיבות הנפוצות לסכסוך בין חברה לבניית אתרים ללקוחות הינה הבעיה של חוסר תיאום ציפיות מוקדם בין החברה לבניית אתרים ללקוח. 

כאשר מתחילה מחלוקת בין החברה לבניית אתרים לבין הלקוח, חשוב מאוד לנסות בתחילה לא "לשבור את הכלים" ולנסות להגיע להבנות. במקרה כזה רצוי שכל צד יתפשר בצורה כלשהי ויבין שהמחלוקת נובעת מטעות של שני הצדדים ולא של צד אחד. במה דברים אמורים: אם הצדדים היו דואגים להכניס לחוזה את רצון כל צד בצורה מפורטת וברורה, סביר להניחה שהצדדים לא היו צריכים להגיע למחלוקת ולסכסוך מפני שהדברים היו כתובים ולא ניתן היה להתווכח על הנושאים המצויים במחלוקת. לכן, עקב כך ששני הצדדים התרשלו בעת ניסוח ההסכם, רצוי שהצדדים יתפשרו וכל צד יוותר על חלקו בצורה מסויימת. לדוגמא, אם הצדדים מתווכחים על עבודה שהלקוח טוען שהחברה לבניית אתרים צריכה לבצע, והחברה לבניית אתרים טוענת שהדבר לא היה מצויין לפני כן ומדובר בעבודה חדשה עליה היא צריכה לגבות סכום כסף נוסף, במידה והדבר לא היה מצויין בהסכם, מומלץ שכל צד יתפשר- במקרה זה, הלקוח אמנם ישלם, אך לא את הסכום אותו דורשת החברה לבניית אתרים.

במילים אחרות, לפני שהמחלוקת בין הצדדים מתחילה לעלות שלב ומערבים צדדים משפטיים ועורכי דין, יעשו הצדדים טוב באם יפתרו את המחלוקת בעצמם.

כמובן שלא תמיד הדבר אפשרי ובמידה ולא, כמובן שניתן לשכור את שירותיו של עורך דין על מנת שיעמוד על הזכויות של הצד הנפגע.

ניסוח הסכם הזמנת עבודה בצורה מקצועית

נהוג לומר בעניין היחסים בין צדדים – "חומות גבוהות שכנים טובים". משפט זה נכון גם כאשר שני צדדים מתקשרים בחוזה וכמובן כאשר חברה לבניית אתרים מתקשרת עם לקוח וההיפך. הכוונה היא, שככל שהחוזה בין הצדדים יהיה מנוסח בצורה ברורה ויכלול בתוכו את כלל הפרטים וההתחייבויות בין הצדדים ומה כולל השירות, ישנו סיכוי גדול יותר שמחלוקת עתידית בין הצדדים תמנע. וזאת בזכות העובדה שכאשר הצדדים לא יסכימו זה עם זה על טיב השירות ואיכות השירות ו/או התוצר הסופי, יוכלו לבעת מחלוקת לפתוח את ההסכם בין הצדדים ולמצוא את התשובה בו.

לכן, קיומו של חוזה התקשרות חזק ומנוסח היטב, יכול למנוע סכסוכים רבים שעתידים לבוא בין חברה לבניית אתרים ללקוחותיה.

 

לסיכום, עקב אתרים רבים שנבנים חדשות לבקרים על ידי חברות לבניית אתרים רבות ושונות, חלקן טובות יותר וחלקן טובות פחות, עולים בהתאמה גם הסכסוכים והמחלוקות בין חברות לבניית אתרים ללקוחותיהן.

כפי שציינו לעיל, הסיבה העיקרית להתגלעות סכסוך בין הצדדים במקרים אלו היא חוסר תיאום ציפיות בין החברה לבניית אתרים ללקוחותיה וזאת יש לפתור על ידי הגדרת השירות באופן מפורט לפני תחילת העבודה בחוזה עבודה מפורט וכתוב כהלכה.

למשרדנו ישנו נסיון רב בדיני חוזים ובנוסף בחוזים לבניית אתרים לחברות בניית אתרים רבות.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר!

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print