ביטול חוזה דירה

ביטול חוזה דירה מתבצע כאשר אחד הצדדים הפר את הסכם המכר בהפרה יסודית.

ביטול חוזה דירה יכול להגרם מאחד הצדדים להסכם מכר, כמו למשל כאשר המוכר אינו גילה לקונה פרטים חיוניים לגבי הנכס כגון ליקויי בניה, אם קיימים צווי הריסה על הדירה, עיקולים שהוטלו על הדירה ועוד. מצד שני כאשר הקונה אינו עומד בהתחייבויותיו ואינו משלים את מלוא התמורה שהתחייב לשלם למוכר בגין הדירה, מדובר בהפרה יסודית של החוזה המקנה למוכר עילה לביטול חוזה הדירה.

מצבים כאלו של הפרת החוזה על ידי אחד הצדדים, עלולים לגרום לנזקים כבדים לצד הנפגע ולכן חשוב מאוד לפעול בצורה נכונה, מקצועית ומהירה עם היוודע העובדה שהצד השני הפר את החוזה בהפרה יסודית המקנה את זכות ביטול חוזה הדירה.

ביטול חוזה דירה עקב הפרה יסודית של החוזה

כאמור, כאשר צד אחד להסכם מכר דירה מפר את החוזה מהסיבות שציינו לעיל או מסיבות אחרות, צריך לבחון האם מדובר בהפרה יסודית או בהפרה שאינה יסודית של החוזה. בהפרה יסודית, המוגדרת בחוק החוזים – תרופות בשל הפרת חוזה, ניתן להודיע לצד שהפר את חוזה על ההפרה היסודית ולדרוש את ביטול החוזה תוך דרישה לפיצויים והשבה של הסכום הכספי ששולם למפר. חשוב לדעת שבמרבית החוזים, ישנו מועד שניתן לצד המפר את החוזה בהפרה יסודית, לתקן את ההפרה היסודית. בדרך כלל המועד הזה הוא כ-7-14 ימים ממועד ההודעה על ההפרה. לכן יש לקרוא את חוזה המכר בעיון לפני שמודיעים לצד השני על הפרה ועל ביטול החוזה עקב ההפרה, שכן במרבית הפעמים לצד המפר ישנה אפשרות לתקן את ההפרה תוך הזמן הנקוב וכך להמנע מביטול החוזה עקב הפרה יסודית.

תביעה לביטול חוזה, השבה ופיצויים

כאשר נפגעים מהפרה יסודית של הסכם מכר, וההפרה היסודית לא תוקנה על ידי המפר למרות שהודענו למפר על ההפרה, אז ניתן להודיע למפר כי ההסכם מבוטל ולתבוע ביטול, השבה ופעמים רבות אף דרישה לפיצויים בשל הפרת החוזה על ידי המפר והנזקים שנגרמו לנפגע.

בדרך כלל בחוזה מכר דירה, ישנו סעיף שמדבר על פיצוי במקרה של הפרה יסודית של החוזה, על סך של 10% מסכום העסקה הכולל. לדוגמא, במידה ונחתם הסכם מכר דירה על 2 מיליון ש"ח. סביר להניח שהפיצוי המוסכם שנקבע עומד על 200 אלף ש"ח ללא הוכחת נזק. 

כמובן שניתן לתבוע סכום גדול יותר, במידה והנזקים שנגרמו לתובע הם גדולים יותר מהסכום של הפיצוי המוסכם.

חשוב מאוד להודיע למפר את ההסכם על ביטול החוזה והדרישה לפיצויים לפני הגשת התביעה, ולעשות זאת תוך זמן קצר מהרגע שנודע על ההפרה ולאחר שניתן למפר את החוזה המועד לתקן את ההפרה על פי ההסכם.

את התביעה לביטול החוזה יש להגיש לבית המשפט המוסמך בהתאם למיקום הדירה ולסכום התביעה. לדוגמא, במידה והדירה שבגינה אנו תובעים נמצאת בנתניה, נגיש את התביעה בבית המשפט המוסמך לדון בתביעה בנתניה. במידה וסכום הפיצוי הוא עד 2.5 מיליון ש"ח, נגיש את התביעה לבית משפט השלום, בעוד שכאשר סכום התביעה גבוה מ-2.5 מיליון ש"ח, נגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי שבאיזור שיפוטו נמצאת הדירה. במקרה של נתניה, נגיש לבית המשפט המחוזי בעיר לוד.

ביטול חוזה דירה – להגיש רק עם עורך דין שמתמחה בביטול חוזים

פעמים רבות פונים למשרדנו לקוחות אשר נפגעו מהפרה של חוזה דירה ומעוניינים להגיש תביעה לביטול חוזה דירה. עורך דין ניר אביבי מתמחה בחוזים ובהפרת חוזים וכן במקרקעין ובייצוג בעסקאות מכר דירה.

מכיוון שמדובר בתחום הדורש מומחיות רבה, מומלץ לקחת את שירותיו של עורך דין שמתמחה בהפרה של חוזים בכלל ובהפרה של חוזה דירה בפרט.

עורך דין ניר אביבי בעל תואר שני במשפטים LLM מאוניברסיטת בר אילן ובעל נסיון רב בתחום ביטול חוזה דירה וביטול חוזים בכלל.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך דין ניר אביבי וצוות המשרד, צרו קשר בטלפון 077-7298914.

Facebook
WhatsApp
Email
Print