אכיפת הסכם

אכיפת הסכם הינו סעד המוקנה לצד בחוזה שנפגע מהפרה יסודית או הפרה רגילה של הסכם ולא תוקנה על ידי המפר.

אכיפת הסכם היא למעשה מצב שבו אנחנו מעוניינים לאכוף על הצד להסכם שלא קיים אותו, לקיים את ההסכם.

עורך דין ניר אביבי מתמחה בדיני חוזים ובאכיפת הסכמים ובעל נסיון רב בתחום החוזים והמקרקעין, הסכם מכר ועוד.

סוגים שונים של אכיפת הסכם

קיימים סוגים שונים של הסכמים שניתן לאכוף וכן ישנם הסכמים שלא יהיה ניתן לאכוף, אלא רק להודיע על ביטול ההסכם ובמקרה כזה לדרוש השבה של המצב הקודם להסכם ודרישה לפיצויים שנגרמו לנפגע מההפרה של ההסכם.

להלן סוגים שונים של אכיפת הסכמים:

אכיפת הסכם מכר דירה – פעמים רבות מגיעים למשרדו של עורך דין ניר אביבי, לקוחות אשר נפגעו כתוצאה מהפרה של הסכם מכר דירה, בין אם מצד הקונים ובין אם מצד המוכרים. במקרים אלו ההפרה יכולה להיות עקב אי תשלום בגין תמורת הסכם המכר, או אי גילוי פגמים נסתרים בדירה. במצבים מסויימים בעסקת מכירת דירה, שבהם אחד מהצדדים הפר את הסכם המכר, יש צורך לדרוש אכיפה של הסכם המכר מהצד המפר. לדוגמא, כאשר רוכש דירה מסרב להשלים את אחד התשלומים שהוא חייב על מנת להשלים את עסקת המכר, יכול המוכר לתבוע אכיפת הסכם מהצד המפר, כלומר לדרוש מהצד המפר שישלים את מלוא התשלומים של העסקה. במצב כזה, כאשר מתקיימת הפרה יסודית של הסכם המכר עקב אי ביצוע התשלום, ניתן גם לתבוע את הצד המפר בפיצויים (בדרך כלל פיצויים בגין הפרת הסכם מכר יעמדו על סך של 10% משווי המכירה).

אכיפת הסכם מסחרי – פעמים רבות חברות מסחריות או גופים מסחריים מתקשרים בהסכם מסחרי על מנת להסדיר את היחסים בין הצדדים. לא פעם פונים למשרדו של עורך דין ניר אביבי צדדים מסחריים אשר התקשרו בהסכם מסחרי עם צד כלשהו והצד השני הפר את ההסכם. בין אם מדובר באי ביצוע תשלום כנדרש לפי ההסכם ובין אם מדובר בהפרה של תנאים להסכם, פעמים רבות ניתן לדרוש אכיפת ההסכם וקיומו לרבות תביעה לפיצויים נזקיים שנגרמו לנפגע עקב אי ביצוע ההסכם.

אכיפת הסכם שכירות  ותביעה לפינוי מושכר- הסכם שכירות הוא הסכם נפוץ מאוד וככזה קורה לא פעם שהשוכר אינו מקיים את תנאי הסכם השכירות. במקרים כאלו, חשוב מאוד לעמוד על זכויות בעל הנכס, לדרוש את אכיפת ההסכם (בדרך כלל תשלומי דמי השכירות והתשלומים השוטפים ומילוי אחר הוראות ההסכם). במידה והשוכר מפר את ההסכם רשאי בעל הנכס לדרוש אכיפת ההסכם, ובמקרים חריגים ועל מנת למנוע את המשך גרימת הנזק וההפרה מצד השוכר, ניתן להגיש תביעה לפינוי מושכר נגד השוכר על מנת לדרוש את פינויו של השוכר מהדירה לאלתר בהליך מזורז.

אלו רק דוגמאות לסוגים שונים של אכיפת הסכמים, למרות שישנם מקרים רבים ואחרים בהם ניתן לדרוש אכיפת הסכם עקב הפרה.

אכיפת הסכם, ביטול הסכם ודרישה לפיצויים

במקרה של הפרה יסודית של הסכם החוק למעשה מאפשר לדרוש אחת משתי אפשרויות: אכיפת הסכם או ביטול הסכם.

אכיפת הסכם או ביטול הסכם ניתן לבצע לפי חוק החוזים תרופות ואלו למעשה שני סעדים עיקריים החוק מאפשר למי שנפגע מהפרה של חוזה.

מה שחשוב לדעת, שהנפגע מהפרה צריך לבחור בין אכיפת חוזה לביטול חוזה, כל עוד הסעד של אכיפת חוזה הוא בר ביצוע. כלומר, ישנם מקרים שבהם אכיפת החוזה אינה ברת ביצוע ולכן לא ניתן לדרוש אכיפת חוזה, אלא ביטול חוזה והשבה של הכספים ודרישה לפיצויים.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה באכיפת הסכם ודיני חוזים

עורך דין ניר אביבי מתמחה באכיפת חוזים ובדיני חוזים בכלל. כמו כן מתמחה המשרד במקרקעין ובהפרה של חוזים בתחום המקרקעין כגון הפרה של הסכמי מכר, הפרה של חוזה למכירת דירה בגין אי תשלום, אי עמידה בהוראות ההסכם, הסתרת ליקויים בדירה ועוד.

לעורך דין ניר אביבי תואר שני במשפטים LLM מאוניברסיטת בר אילן וכן ניסיון רב בתחום החוזים והמקרקעין והנדל"ן.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי בתחום אכיפת חוזה ודיני חוזים, צרו קשר בטלפון מס' 077-7298914.

 

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print