הודעה על ביטול הסכם

מתי ניתן לשלוח הודעה על ביטול הסכם?

המציאות מראה שסכסוכים רבים נפתחים עקב כך שצד אחד הפר את חלקו בהסכם שנכרת בין שני צדדים. הפרת ההסכם יכולה להיות מסיבות שונות בהתאם להסכם, אך חשוב לדעת שלא כל הפרת הסכם מהווה עילה לביטול ההסכם על ידי הצד שנפגע.

כאשר אנו בוחנים ביטול הסכם וכמובן, שליחת הודעה על ביטול הסכם, חשוב לעשות את ההבדל בין שני סוגים של הפרת הסכם:

  • הפרת הסכם יסודית – הפרת הסכם יסודית הינה הפרה שהגדרתה בחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל”א-1970: הפרה שנפגע מהפרת חוזה, לא היה מתקשר עם המפר בחוזה זה אילו ידע כי המפר יפר את ההסכם בהפרה זו. או, הפרה שהוסכם עליה בחוזה שתהיה יסודית. הפרה יסודית מקנה את לנפגע בשל הפרה יסודית לבטל את ההסכם באופן חד צדדי ומבלי לתת לצד המפר ארכה לתקן את ההפרה תוך זמן סביר.

  • הפרת הסכם שאיננה יסודית – הפרה שאיננה יסודית היא למעשה כל הפרה שאינה עומדת בקריטריונים של הפרה יסודית את ההסכם. במקרה של הפרה לא יסודית את ההסכם, הנפגע אינו רשאי לבטל את ההסכם באופן חד צדדי וכמובן עקב כך לא רשאי לשלוח הודעה על ביטול הסכם למפר ההסכם. במצב זה של הפרה שאינה יסודית, הנפגע חייב לתת למפר הודעה על כך שהמפר מפר את ההסכם בהפרה שאינה יסודית ולתת לו הזדמנות כנה לתקן את ההפרה תוך זמן סביר. במקרה כזה, הנפגע מההפרה לא יכול לשלוח הודעה על ביטול הסכם למפר ההסכם.

שליחת הודעה על ביטול הסכם עקב הפרה יסודית

אם כך הפרה יסודית של ההסכם נותנת לנפגע כתוצאה מההפרה של ההסכם אפשרות להודיע על ביטול ההסכם. אך יש לזכור שטרם שליחת ההודעה על ביטל ההסכם, רשאי הנפגע מהתוצאה היסודית (או נפגע מהפרה שאינה יסודית שלא תוקנה על ידי המפר תוך זמן סביר) לבחור באם הוא מעוניין בביטול ההסכם או באכיפת ההסכם.

שני סעדים אלו הם לבחירת המפר באם ניתן לקיים את ההסכם ולחייב את המפר באכיפת ההסכם.
במה דברים אמורים: לפעמים יש מצבים שבהם לא ניתן לחייב את המפר לאכוף את ההסכם מפני שהחוזה אינו בר ביצוע. לשון החוק מציינת כך לגבי אכיפת חוזה:

3.    הנפגע זכאי לאכיפת החוזה, זולת אם נתקיימה אחת מאלה:

(1)   החוזה אינו בר-ביצוע;

(2)   אכיפת החוזה היא כפיה לעשות, או לקבל, עבודה אישית או שירות אישי;

(3)   ביצוע צו האכיפה דורש מידה בלתי סבירה של פיקוח מטעם בית משפט או לשכת הוצאה לפועל;

(4)   אכיפת החוזה היא בלתי צודקת בנסיבות הענין.

כלומר מהאמור בסעיף 3 לחוק, אנו מבינים שאכיפת חוזה אפשרית, אלא אם:

  • החוזה אינו אפשרי לקיום. לדוגמא במקרה שנכס נשרף ונמחה מעל האדמה ולא באמת ניתן לחייב מישהו למסור את הדירה לטובת הנפגע מההפרה.
  • אכיפת החוזה היא למשל בחוזה עבודה. לדוגמא, לא ניתן לכפות על מעסיק לקבל עובד שאיננו רוצה (אלא במקרים מסויימים וחריגים) ולכן בית המשפט יעדיף ביטול חוזה ופיצויים.
  • מקרים בהם אכיפה דורשת משאבים רבים מדי ו/או לא אפשריים לקיומו.
  • "אכיפת החוזה היא בלתי צודקת בנסיבות העניין" – סעיף סל שמאפשר לא לחייב אכיפה כאשר הדבר אינו צודק מסיבות שונות שרואה בית המשפט לנכון.

במידה והנפגע בוחר בסעד האכיפה, אינו יכול לבחור בסעד הביטול ועל כן זוהי אפשרות אחת שיכול לבחור בה הנפגע מההפרה.

במידה והנפגע מההפרה בוחר בסעד הביטול ויכול לממש את זכותו לבטל את ההסכם על פי האמור לעיל, יש לשלוח למפר הודעה על ביטול הסכם בהקדם האפשרי לאחר ההפרה היסודית ו/או בהפרה לא יסודית לאחר שניתנה למפר הזדמנות כנה וזמן סביר לתקן את ההפרה.

לגבי הודעה על ביטול הסכם, לשון החוק אומרת כך:

"8.    ביטול החוזה יהיה בהודעת הנפגע למפר תוך זמן סביר לאחר שנודע לו על ההפרה; אולם במקרה האמור בסעיף 7(ב) ובכל מקרה אחר שהנפגע נתן למפר תחילה ארכה לקיום החוזה – תוך זמן סביר לאחר שחלפה הארכה."

כלומר אנו למדים מסעיף החוק שבמקרה של הפרה יסודית – יש לשלוח את ההודעה על ביטול ההסכם תוך זמן סביר לאחר שנודע לנפגע על ההפרה, ובמקרה של הפרה לא יסודית, לאחר זמן סביר לאחר שחלפה הארכה לתיקון ההפרה על ידי המפר.

במילים אחרות, הודעה על ביטול הסכם צריכה להשלח תוך זמן סביר וזאת על מנת לקיים את דרישת תום הלב מהנפגע גם כן. מדוע? מפני שבית המשפט מעוניין לשמור על כך שבמידה ויש הפרה ביטול ההסכם יהיה בסמוך להפרה ו/או למועד ההפרה ולא יקרו מצבים בהם צדדים להסכם מבטלים הסכם זמן רב לאחר ההפרה ולמעשה משתמשים באמצעי חוקי זה של ביטול הסכם שלא בתום לב ממניעים שאינם מוצדקים.

כיצד יש לשלוח הודעה על ביטול הסכם

הודעה על ביטול הסכם הינה הודעה חשובה ביותר שפעמים רבות תגיע לפתחו של בית המשפט בהכרעה בסוגיית ביטול ההסכם ובאם היתה אכן הפרה יסודית של ההסכם על ידי הצד המפר. לכן חשוב מאוד, לפני שליחת הודעה על ביטול הסכם לקבל ייעוץ משפטי מקצועי ויסודי באשר לאפשרויות שעומדות לנפגע מהפרת ההסכם ומי שמעוניין לשלוח הודעה על ביטול הסכם. חשוב לזכור שההודעה על ביטול ההסכם שתשלח לצד השני, תבחן באופן משפטי מדוקדק על ידי עורך הדין של הצד המפר את ההסכם, ועל כן המסמך צריך להיות מנוסח היטב, מדוייק ומחושב מאוד.

זו הסיבה שאנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין שמבין בדיני חוזים ובהודעה על ביטול הסכם, וכן בהפרת חוזה ופיצויים בשל הפרת חוזה.

משרדנו מתמחה בדיני חוזים ובפרט בהפרות חוזים, ביטול חוזים וכן בפיצויים בשל הפרות חוזים. 

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי בנושא הודעה על ביטול הסכם צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print