הגשת תביעה בבית משפט השלום

משרדו של עורך דין ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעות משפטיות בערכאות השונות וביניהן הגשת תביעה בבית משפט השלום. במאמר זה נבחן מהם המצבים בהם ניתן להגיש תביעה בבית המשפט השלום בתחום האזרחי-מסחרי ומתי כדאי להגיש תביעה בבית משפט השלום ובאיזו ערכאה.

הגשת תביעה בבית משפט השלום – הסמכות המקומית

ככלל, תביעה בבית משפט השלום יש להגיש על פי עקרונות הסמכות המקומית והעניינית. נתחיל עם עקרון הסמכות המקומית.

כיום בתי משפט השלום מחולקים על פי מחוזות – מחוז מרכז, מחוז תל אביב, מחוז צפון, מחוז דרום, מחוז ירושלים ומחוז חיפה.

בכל מחוז ישנם בתי משפט שלום בערים השונות, וזאת על מנת לספק לתושבי כל הארץ את היכולת להגיש תביעות בבתי משפט לרוחבה ולאורכה של ישראל.

בדרך כלל יהיה ניתן להגיש תביעה בבית משפט השלום שבאיזור שיפוטו מצוי מקום מגוריו ו/או מקום מושבו של הנתבע. אם מדובר בנתבע שהינו אדם פרטי, ילך התובע על פי מקום מגוריו של אותו אדם. אם מדובר בחברה בע"מ ו/או עסק, ילך התובע ויגיש את התביעה לרוב על פי מקום מושבו של העסק ו/או משרדי החברה.

ישנם מצבים שונים בהם לא הולכים לפי אותו כלל, לדוגמא כאשר נעשית עסקה ו/או נחתם הסכם באשר לדבר מסויים (לדוגמא רכב), ניתן גם להגיש את התביעה במקום שבו נחתם ההסכם ו/או התבצעה העסקה.

בעניינים של מקרקעין כמו למשל תביעות בשל הפרת הסכמי שכירות, תביעה לפינוי מושכר ועוד, תוגש התביעה למיקום של המקרקעין.

הגשת תביעה  בבית משפט השלום – הסמכות העניינית

הסמכות העניינית בבית משפט השלום הינה על פי מספר עקרונות, העיקרון הראשי והמנחה בדרך כלל הינו עקרון הסכום.

תביעות כספיות שמוגשות לבית משפט השלום ככלל יוגשו עד לסכום של 2,500,000 ש"ח (לא כולל אגרות, ריביות והוצאות שונות כגון הוצאות משפט ושכ"ט עורכי דין).

במקרים שבהם התביעה שמוגשת לבית משפט הינה מעל לסכום של 2,500,000 ש"ח, יש להגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי בהתאם לחוקי הסמכות המקומית כפי שתואר לעיל.

ישנם מקרים נוספים בהם תביעה תוגש אוטומטית לבית משפט השלום כיוון שכך קבע המחוקק בתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד – 1984, חוק ההוצאה לפועל וחוקים אחרים כגון:

 

  • דיון בהתנגדות שהוגשה בהוצאה לפועל – תוגש לבית משפט השלום שבאיזורו נמצא מקום מגוריו של הנתבע ו/או קרוב ללשכת ההוצאה לפועל הרלוונטית.

 

  • עניינים של שכירות – בדרך כלל ידונו בבית משפט השלום.

 

  • תביעות קטנות – מקום מושבו של בית המשפט לתביעות קטנות נמצא בבית משפט השלום. אם כי, בית משפט לתביעות קטנות נחשב לבית משפט עם תקנות שונות משל בית משפט השלום.

 

  • תביעה בסדר דין מהיר – תביעה בסדר דין מהיר הינה בסכומים של עד 75,000 ש"ח ולכן מעצם טבעה תביעה בסדר דין מהיר תוגש בבית משפט השלום.

 

  • עוד.

 

תביעה בבית משפט השלום – הגשת תביעה כספית

תביעות רבות מוגשות לבית משפט השלום עם הכותרת: "תביעה כספית" ולכן ניתן לומר שרוב התביעות המוגשות לבית המשפט השלום הינן עקב סכסוכים כספיים ותובענות כספיות שונות.

כאמור, הסכום אשר ניתן לתבוע בבית משפט השלום הינו עד לסך של 2,500,000 ש"ח ולכן סכסוכים רבים ושונים מגיעים לפתחו של בית משפט השלום.

משרדנו מתמחה בהגשת תביעות כספיות שונות בערכאות השונות וביניהן הגשת תביעה כספית בבית משפט השלום.

עורך דין ניר אביבי – מתמחה בהגשת תביעה בבית משפט השלום

משרדו של עורך דין ניר אביבי מתמחה בהגשת תביעות לבית משפט השלום.

לפרטי נוספים ולשיחת ייעוץ עם עו"ד ניר אביבי, צרו קשר!