עורך דין דיני מקרקעין

עורך דין בדיני מקרקעין או עורך דין נדל"ן, הוא עורך דין שמתמחה בעסקאות נדל"ן. אך כאשר מדברים על עסקאות נדל"ן על מה באמת מדברים?

תחום הנדל"ן הינו תחום מורכב ביותר המכיל תחומי משפט שונים

תחום הנדל"ן הוא תחום גדול ביותר אשר לו התמחויות ותת התמחויות רבים. בנוסף לכך, תחום הנדל"ן הינו תחום שמשיק לתחומים נוספים רבים כגון: דיני משפחה, נחלות ואגודות חקלאיות, דיני תכנון ובניה, הוצאה לפועל ותחום הנשייה, דיני חוזים, מסחרי, ליטיגציה, הפקעות מקרקעין, וכמובן מיסוי מקרקעין ועוד. לכן, כאשר מדברים על עורך דין דיני מקרקעין למעשה מדברים על תחום רחב מאוד שמכיל המון תחומים בתוכו.

ובכל זאת, למרות ההיקף הגדול של התחומים ותתי התחומים שתחום הנדל"ן מכיל בתוכו, עורכי דין מגדירים את עצמם כעורכי דין המתמחים במקרקעין ו/או המתמחים בנדל"ן, ובצדק. וזאת משום שכאשר עורך דין נדל"ן מצוי בדיני מקרקעין ובתחומים מגוונים בנדל"ן עם השנים ועם הנסיון עורך דין מקרקעין מנוסה נוגע בהרבה מאוד תחומים גם יחד.  

לדוגמא, מקרה שבו קיים נכס בבעלות אדם המעוניין להוריש אותו ליורשיו על ידי כתיבת צוואה. לאחר כתיבת הצוואה ולימים המוריש נפטר, ועל כן נכס המקרקעין מצוי בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה ואצל רשם הצוואות והירושות. במהלך התקופה שבה מבקשים צו קיום צוואה מוטל עיקול על המקרקעין בשל חוב של המוריש לצד ג' ועל כן כעת הנכס מצוי בהליך של עיקולים ובמה שנקרא – תחום הנשייה. ואז ייתכן מאוד שיתקיימו דיונים בבית משפט על הסכסוך המשפטי הקיים על הנכס בגין העיקול, החובות, ואולי גם על עניין הירושה והצוואה של המוריש. במקרה פשוט וכללי כמו זה שתיארנו, יתכן ונכס מקרקעין יהיה מצוי בכמה הליכים מורכבים וזוהי רק דוגמא פשוטה למורכבות של דיני מקרקעין בחיי היום יום.

מהם התמחויותיו של עורך דין דיני מקרקעין?

כפי שפירטנו לעיל, תחום המקרקעין מכיל בתוכו התמחויות רבות ותתי התמחויות רבות. אך מהן ההתמחויות שעורך דין מקרקעין חייב להיות בקיא בהם וכמעט בכל עסקת נדל"ן שבה עורך דין מקרקעין מעורב הוא עלול להתקל וחייב להיות בקיא בפסיקה ובחקיקה.

  • מיסוי מקרקעין – מיסוי מקרקעין הוא אולי התחום הראשון והחשוב ביותר שעורך דין מקרקעין צריך להיות בקיא בו. ולא סתם, מיסוי מקרקעין הוא תחום מורכב ומסועף ועורך דין שאינו בקיא בתחום זה ומייצג את לקוחותיו בעסקת מקרקעין יכול לגרום נזק כספי ללקוחותיו על ידי חישוב מס שגוי ו/או על ידי כך שעורך הדין לא יקח בחשבון עובדות מסויימות או נתונים חשובים בעת יגיש דיווח לרשויות המס בגין עסקת המקרקעין.
  • דיני תכנון ובניה – עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין חייב לדעת את דיני התכנון והבניה וזאת מפני שבמרבית הבתים ו/או בעסקאות המכר בין אם מדובר בנדל"ן מסחרי ובין אם מדובר בדירות יד שניה ועסקאות מכר רגילות, קיימים ליקויים רבים והפרות בניה לפי חוק התכנון והבניה ועל כן חשוב מאוד שעורך דין שמייצג לקוחות בעסקת מכר יתמצא בדיני התכנון והבניה על פי חוק התכנון והבניה.
  • דיני משפחה – אמנם לא בכל עסקת מקרקעין יש קשר ישיר לתחום דיני המשפחה, אך בהרבה עסקאות מקרקעין, יש קשר ישיר או עקיף לתחום זה עקב ירושה של הנכס, הסכם בין אחים ו/או הורים ו/או סבא וסבתא וכו' אשר יוצרים קשר משפחתי למקרקעין ובגין בפעמים רבות עסקאות מקרקעין משלבות בתוכן מצבים בהם יש צורך שעורך הדין ידע כיצד להתנהל בתחום דיני המשפחה, הירושה, צוואות והסכמי ממון.
  • אגודות שיתופיות ומושבים – תחום זה בדיני מקרקעין הינו תחום נישה אשר לא כל עורכי הדין מצויים בו. מדובר בתחום מורכב אשר מחייב את עורך הדין להכיר את התקנות וההחלטות החדשות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ושל הפסיקה הקיימת בנושא זה. כיום תחום זה של אגודות שיתופיות ונחלות במושבים עובר שינויים רבים כחלק מהרפורמה שמפעילה רמ"י ועל כן חשוב להכיר מושגים כמו : "היוון נחלה", "החלטה 1523", "פיצול מגרש מנחלה", זכויות בן ממשיך ועוד מושגים רבים אשר מתייחסים לזכויות וחובות שקיימות לבעלי נחלות באגודות שיתופיות. תחום זה הוא מורכב ביותר ולכן נחשב כהתמחות נפרדת בתוך תחום המקרקעין שחלק מעורכי הדין המתמחים במקרקעין מכירים.
  • הפקעות מקרקעין – גם תחום הפקעות המקרקעין הינו תחום שדורש התמחות נפרדת אבל הינו חלק בלתי נפרד מתחום דיני מקרקעין ודורש התמחות מעמיקה מצד עורך הדין. הפקעות מקרקעין קיימות בעיר מכורח חוק התכנון והבניה ומכורח פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור). 
  • קיימים עוד תחומים רבים במקרקעין המצריכים תחום התמחות נפרד של עורך הדין.

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין מנוסה ובעל נסיון?

כפי שתואר לעיל, תחום דיני המקרקעין ותחום הנדל"ן הוא תחום בעל תתי התמחויות רבות כגון: מיסוי מקרקעין, נחלות ומשקים חלקאיים, דירות מכר יד ראשונה מקבלן, דירות יד שניה ועוד. ובנוסף לכך, לכל התמחות יש תת התמחות וכל תחום מצריך ידע רב ונסיון של עורך הדין שמטפל בעסקה. לכן, לא נכון לומר :"עורך דין מקרקעין", אלא חשוב להבין שלא כל עורכי הדין שמטפלים במקרקעין מבינים בכל נושא בתחום המקרקעין. למשל, עורך דין שמתמחה במכר של דירות יד שניה, מתמחה ברוב המקרים פחות מפרוייקטים של התחדשות עירונית (תמ"א 38)  או למשל בתחום האגודות החקלאיות והנחלות. 

לכן, כדאי מאוד שכאשר מחפשים עורך דין מקרקעין לטפל בעסקת מכר או רכישה של דירה, לברר מהו תחומי התמחויותיו של עורך הדין במקרקעין. ולא להתבייש לבקש לשמוע על נסיונו של עורך הדין. כך ניתן להיות בטוחים שעורך הדין שייצג אתכם בעסקה מבין את תחום ההתמחות ובקיא בו ויוכל לייצג אתכם על הצד הטוב ביותר בעסקה.

משרדנו מתמחה בדיני מקרקעין ובתחומים המפורטים לעיל וכפועל יוצא גם בדיני משפחה, מיסוי מקרקעין, הפקעות מקרקעין, נחלות ומשקים חקלאיים וכן ודיני חוזים.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print