הפקעת אדמות

הפקעת אדמות – פגיעה קשה בזכות הקניין

בישראל המדינה רשאית להפקיע אדמות של בעלי קרקעות וזאת בהסתמך על חוקים אשר מאפשרים את הפקעת הקרקעות באופן חוקי.

החוקים אשר מתייחסים להפקעת קרקעות הינם רבים והעיקריים שבהם הינם:

  • חוק פקודת הקרקעות – בסמכות שר האוצר
  • חוק התכנון והבניה – בסמכות ועדה מקומית
  • חוק פקודת הדרכים ומסילות הברזל
  • חוק המים 
  • חוק העתיקות

כיום שני החוקים העיקריים שבגינם המדינה מפקיעה אדמות הינם חוק התכנון והבניה וחוק פקודת הקרקעות – רכישה לצרכי ציבור אשר התעדכן בשנת 2010.

הליך הפקעת אדמות / הפקעת קרקע, הינו הליך שמעצם יסודו פוגע פגיעה קשה בזכות הקניינית של בעל קרקע. וזאת עקב דריסתה של המדינה ברגל גסה את זכויותיו הבסיסיות של בעל קרקע. ובכל זאת, ניתן להפקיע אדמה כאשר המטרה מצדיקה את ההפקעה. הצדקה של הפקעת קרקע בדרך כלל מתקבלת כאשר "טובת הציבור" היא בהפקעת האדמה כתוצאה מסלילת דרכים, בניית מבני ציבור, בניית מתקנים צבאיים ועוד מטרות שאמורות לשרת את אזרחי המדינה ולספק מגוון שירותים לשאר הציבור. 

שינויים לטובת האזרח בהפקעת אדמות

חשוב לציין שלמרות הפגיעה הקניינית הקשה בעת הפקעת אדמות מבעל קרקע, הפקעת האדמות עברה שינוי רב עם השנים וכיום ישנה הקפדה על כך שלמרות ההפקעה והפגיעה בזכויות בסיסיות של בעל הקרקע, המדינה תפצה כראוי את בעל הקרקע בשל הנזקים שנגרמו לו.

הפסיקה הענפה בנושא ההפקעות התייחסה למספר נושאים בעניין הפקעות וקבעה כי במקרים רבים המדינה תישא בתשלום פיצויים באופן מלא לבעל קרקע שנלקחה אדמתו.

כך למשל נקבע בפסק דין "כרמיאל" אשר דן בהפקעת קרקעות והפיצויי בגין הפקעת אדמות, כי בעל קרקע יפוצה כבר מהמטר הראשון בגין הפקעה ולא כפי המצויין בחוק – רק במידה והמדינה תפקיעה יותר מ-40% מסך שטחו של בעל הקרקע. כך לדוגמא בית המשפט חייב את המדינה לשלם לבעל קרקע פיצויים בגין ההפקעה כבר מהמטר הראשון. 

בנוסף, בפסק דינו של בית המשפט העליון, הקבעה הלכת "קרסיק". הלכת קרסיק מתייחסת למצב שבו המדינה הפקיעה קרקע מבל קרקע ולא עשתה שימוש בקרקע המופקעת גם אחרי יותר מ-20 שנה. במקרה כזה, כאשר המדינה הפקיעה אדמה ולא עשתה בה שימוש ציבור כמתוכנן, הקרקע תוצע לבעל הקרקע שהופקעה ממנו האדמה בחזרה.

ישנם שינויים נוספים שהפסיקה הכילה לטובת בעל הקרקע במקרים של הפקעת אדמות. שינויים אלו התפתחו עם הזמן ויחד עם המגמה אשר נועדה להגן על בעלי קרקעות שהמדינה הפקיעה את אדמתם.

הפקעת אדמות – חשוב לפעול מהר ולפעול נכון

כאשר בעל קרקע מקבל פניה ראשונית מרשות אשר מודיעה לו כי קרקע בבעלותו מופקעת על ידי המדינה, מומלץ לאותו אדם לפעול בנחישות וללא היסוס בהקדם האפשרי על מנת להגיב לאותה דרישה. מנסיוננו פעמים רבות זכויותיו של בעל הקרקע מקופחות ועליו לוודא שהפיצוי שמוצע לו מהמדינה (אם בכלל) הינו פיצוי ראוי וכי בתחשיב המדינה בחישובי הפיצויים היתה התייחסות לפרטים רבים אשר בלעדיהם יהיה הפיצוי חסר.

במידה ובעל הקרקע לא יפעל בנחישות ובמהירות כנגד הרשות ויעמוד על זכויותיו, הוא מסתכן בכך שלא יקבל את המגיע לו בגין ההפקעה מהרשות.

משרדנו הינו משרד עורכי דין אשר מטפל במסירות ובנחישות כנגד רשויות המדינה בעניין פיצויים בגין הפקעת קרקעות.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי בנושא צרו קשר!

 

 

Facebook
WhatsApp
Email
Print