דגשים לכתיבת צוואה

מהם הדגשים בכתיבת צוואה

כאשר מדברים על כתיבת צוואה חשוב לשים לב לכמה דברים:

  1. צוואה הינה למעשה מסמך שעושה המוריש ומציין בו מה לעשות עם רכושו לאחר לכתו מן העולם. 
  2. הסכם ו/או חוזה בכתב, בעל פה ובכל צורה אחרת עם אדם לפני מותו באשר לרכושו לאחר מותו של המוריש, אינו תקף – כלומר הדרך היחידה להוריש רכוש לאדם אחר לאחר המוות הינה דרך צוואה.
  3. כתיבת צוואה הינה כדאית כאשר יש למוריש נכסים וברצונו "לעשות סדר" לאחר מותו ולמנוע סכסוכים מיותרים בין יורשיו. ולמרות זאת, פעמים רבות מתגלעים סכסוכים בשל צוואה שכתב המוריש באשר לטיבה ולזכויות היורשים על פי צוואה.
  4. צוואה חשובה מאוד כאשר המוריש נמצא בזוגיות ו/או ביחסים עם בן זוג אשר אינו בן הזוג הקודם (ידועים בציבור / נישואין) וכאשר המוריש לא מעוניין שבן הזוג הקודם ירש אותו.
  5. על פי דין ברוב המקרים ירושה פטורה ממס.
  6. כאשר המצווה חולה ו/או קשיש, יש לקחת בחשבון שידרשו מסמכים נוספים בנוסף לצוואה לפני עריכת הצוואה ובעת עריכת הצוואה. לדוגמא אדם קשיש המבקש לערוך צוואה, במרבית המקרים ידרש להציג אישור מרופא גריאטר או פסיכיאטר שיאשר כי המצווה כשיר מבחינה קוגנטיבית לערוך צוואה.

איזה סוגי צוואות קיימות

החוק מאפשר מספר צוואות ורק באמצעותן ניתן למנוח להוריש את רכושו. צוואה שאינה עולה על דרישותיה של אחת מהצוואות המוזכרות בחוק – בטלה.

צוואה בעדים

צוואה בעדים הינה צוואה אשר חייבת להערך בנוכחות שני עדים וזאת כאשר המצווה מאשר כי זהו רצונו וזו אכן צוואתו. בדרך כלל כאשר עורכים צוואה בעדים בעזרת עורך דין, עורך הדין ועד נוסף חותמים על הצוואה ומאשרים את רצונו של המבקש. על עורך הדין שעורך את הצוואה בעדים להיות מנוסה בעריכת צוואות בעדים שכן לצוואה בעדים יש דרישות רבות על מנת שהיא תתקבל ויהיה קשה "לתקוף" אותה.

צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות הינה צוואה נוספת אשר נערכת בפני רשות שיפוטית כגון: שופט, רשם בית המשפט,דיין בבית הדין הרבני ונוטריון.

את הצוואה בעדים ניתן לערוך ב2 דרכים:

  1. בעל פה בפני הרשות השיפוטית.
  2. בכתב בנוכחות הרשות השיפוטית ובנוכחותה.

צוואה בכתב יד

צורת עריכת צוואה נוספת שהחוק מאפשר הינה צוואה בכתב יד. על פי החוק צוואה בכתב יד חייבת להיות כתובה בכתב ידו של המצווה בלבד. וחייבת להכיל מספר פרטים כגון: שם מלא של המבקש, חתימתו, תאריך כתיבת הצוואה ועוד. 

צוואה בעל פה

צוואה בעל פה נקראת גם "צוואת שכיב מרע" והכוונה היא בצוואה שנערכת לפני המוות של המצווה או כאשר המצווה האמין שהוא עומד למות. הצוואה חייבת להעשות לפני שני עדים לפחות אשר שומעים את צוואתו בעל פה של המצווה טרם מותו. על העדים להעלות את הצוואה על הכתב מייד לאחר שהמצווה העיד בפניהם את צוואתו בעל פה ועל העדים להגיש את צוואתו של המצווה לבית המשפט או אל הרשם לענייני ירושה. צוואת שכין מרע הינה צוואה אשר מוגבלת בזמן ולרוב ניתן להגישה לבית המשפט עד חודש ימים מעת המצווה העיד את צוואתו. 

הפקדת צוואה

הפקדת צוואה תורמת לוודאות שהצוואה לא תלך לאיבוד ו/או לא תמומש בניגוד לרצון המצווה. לכן, ניתן להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות והצוואות.

צו קיום צוואה

חשוב לדעת שלא ניתן לממש צוואה מבלי שמוציאים צו קיום צוואה מרשם הירושות או מבית הדין הרבני. זאת לפי סעיף 39 לחוק הירושה. 

את צו קיום הצוואה ניתן להוציא בצורה מקוונת באתר של האופוטרופוס הכללי הממונה גם על רישומי צוואות או במשלוח דואר ולעיתים הגעה פיזית/המצאת מסמכים פיזית לרשם לענייני משפחה באיזור שבו גר המצווה טרם מותו.

החשיבות של עורך דין בכתיבת צוואה

כפי שסקרנו במאמר זה, לכתיבת צוואה יש קריטריונים רבים וכן הליך הפקדת הצוואה ומימוש הצוואה דרוש בבירוקרטיה רבה, אסמכתאות רבות ונסיון רב. לכן, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין שמתמחה בירושות וצוואות וכן בעריכת צוואה.

משרד עו"ד של ניר אביבי מנוסה בעריכת וכתיבת צוואות וכן בטיפול בבקשות למתן צו קיום צוואה.

לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי, צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print