מתי משלמים לעורך דין קניית דירה

אז בחרתם את בית חלומותיכם ועכשיו נשאר לבצע את העסקה. לרוכשי דירה בפעם הראשונה, העסקה יכולה להראות מאוד מפחידה ומאיימת – בדרך כלל מדובר על סכום משמעותי שספק אם עד עצם אותו יום של ביצוע העסקה, הוציאו הרוכשים סכום כזה אי פעם. ובנוסף לכך, הבירוקרטיה הרבה והרי המסמכים שצריכים לחתום עליהם ביום החתימה מעוררים פחד ולחץ שמה חותמים על משהו שלא נחוץ או שבעתיד נתחרט עליו.

אכן, לרכוש את הדירה הראשונה זה דבר לא קל שמעורר לחץ וחרדה, אבל בדיוק לשם כך צריך לבחור עורך דין שסומכים עליו ושידריך את הקונים (וגם הרוכשים) בדיוק מה לעשות ויתן את הביטחון הנחוץ על מנת לבצע עסקה באופן נעים ולהרגיש שנמצאים בידיים בטוחות.

במאמר זה, נסביר מהם השלבים כאשר ניגשים לבצע קניית דירה

  • שלב מציאת הדירה – השלב הכי חשוב! זהו שלב החיפושים שלמעשה מביא את הרוכשים למצוא את הכנס שמתאים להם. המציאת הנכס הנכון שיתאים גם לתקציב וגם לטעם של הרוכשים ולצרכים שלהם. עם מתווך או בלי מתווך, מציאת הדירה הוא שלב חשוב וחשוב שהרוכשים לא יתפשרו על שלב זה – צריך לקחת את הזמן ולמצוא את הדירה המתאימה ביותר!
  • שלב תיאום התנאים המסחריים עם המוכר – זהו השלב של "המשא ומתן" עם המוכר. חשוב לציין שעורך הדין לא יכול לסייע לרוכשים בשלב זה ולמעשה הוא מנוע מלהתערב ב"תנאים המסחריים" של העסקה. לכן, חשוב שהרוכש והמוכר כבר בשלב זה יקבע מהו הסכום שסוגרים על הדירה, מהם השלבים לתשלום המוסכמים על הצדדים, מה נשאר בדירה ומה לא. וכל פרט אחר שחשוב לתאם בין הרוכש למוכר.
  • שלב הבדיקות המקדימות – שלב הבדיקות המקדימות הוא השלב שמבצע הרוכש בטרם חותמים על החוזה. מדובר בשלב שכבר צריך לערב עורך דין ולהחליט מיהו עורך הדין שמייצג בעסקה. עורך הדין צריך לבצע בדיקות מקדימות ובהן – בדיקת תשריט הבית המשותף, בדיקת המצב הרישומי של הנכס (טאבו,רמ"י,חברה משכנת ועוד), בדיקה האם רובצים על הנכס עיקולים ו/או הערות אזהרה שונות לגופים שונים, משכנתאות ועוד. רק לאחר שעורך הדין יוודא ששלב זה תקין, יוכלו הצדדים להתקדם לעבר החוזה.
  • חתימה על חוזה מכר- לאחר של הבדיקות, כמובן שיחליפו הצדדים טיוטות להסכם המכר. לאחר שישנו הסכם עם נוסח מוסכם, הצדדים מתכנסים לחתימה על הסכם מכר שלמעשה תביא להסכם את הסיכומים בעל פה ובכתב שנעשו טרם החתימה על החוזה. בנוסף להסכם המכר יצורפו לו נספחים כגון: ייפויי כוח, שטרי מכר, אישורי מסים ועוד. כמובן שבנוסף לכך ידווחו עורכי הדין לרשויות המס על העסקה.
  • שלב רישום הזכויות – שלב זה יכלול בתוכו את הסרת המשכנתא על הנכס במידה ויש, רישום משכנתא חדשה על שם הקונה, העברת הכספים לפי שלבי התקדמות המנוסחים בחוזה, עד שלבסוף הנכס יועבר סופית על שם הקונה. יש לשים לב ששלב זה יכול להתעכב כאשר מדובר על נכס מורכב ו/או כאשר ישנן בעיות ברישום. 

מתי משלמים לעורך דין בהסכם לקניית דירה?

התשלום לעורך הדין בעסקת קניית דירה בדרך כלל מתבצע בשלב החתימה על הסכם המכר. שלב חתימת הסכם המכר על ידי הצדדים הוא למעשה שלב המסמל את נכונות העסקה ואת היתכנות העסקה ולכן מקובל לשלם לעורך הדין את שכר טרחתו במעמד החתימה. 

גובה שכר הטרחה יהיה כמוסכם בין הצדדים לעורך הדין. מומלץ לסכם את גובה שכר טרחתו של עורך הדין טרם התחלת העבודה של עורך הדין על העסקה, וזאת על מנת למנוע מצב של אי נעימות וחוסר תיאום ציפיות בין הצדדים. 

בדרך כלל, בעסקאות מכר דירות, שכר הטרחה המקובל לעורך דין הוא בין 0.5% ל-2% בהתאם למורכבות העסקה. לדוגמא: עסקת מכר יד ראשונה מקבלן של דירה נחשבת עסקה "קלה" יותר שישולם עליה בדרך כלל בין 0.5%-1%. לעומת עסקת מכר של משק חקלאי במושב שהינה עסקת מכר מורכבת יותר ועליה ישולם סכום של 2% ויותר בדרך כלל.

משרדנו מתמחה בעסקאות מכר ובעיקר בעסקת מקר יד ראשונה, עסקת מכר יד שנייה, נחלות ומשקים ונדל"ן מסחרי.

לייעוץ משפטי ולפרטים נוספים צרו קשר!

Facebook
WhatsApp
Email
Print